Discus og vannbytte

Jeg har hørt overalt at discus er veldig kresne på vannkvaliteteten. At man må bytte vann veldig veldig ofte, 20-30% i uka? Er dette egentlig nødvendig? Holder det virkelig ikke med 20% i mnd?
20% i måneden? :o

Nå har ikke jeg discus selv, men har lest bittelitt om de.

Det er jo anbefalt å ta ukentlige vannbytter på 20-30% i helt alminnelige selskapsakvarier, så uansett vil jeg si at å bytte vann en gang i måneden er for sjeldent.

Discus er svært vare for nitrat, spesielt mens de enda vokser, ettersom nitrat hemmer vekst. Overskuddet av nitrat fjernes kun gjennom vannbytter, dermed er det viktig å skifte vann ofte.

Har sett mange discuseiere si at de skrifter rundt 20% hver dag eller annen hver dag! (Forbehold om individuelle preferanser her, dette varierer). Uansett byttes det vann langt oftere enn en gang i måneden - ja oftere enn en gang i uka også.

Dette da om man faktisk vil ha god vekst på sine fisk.
Er det sant? Jeg bytter 20-30% i mnd:O er det for lite? En venn av meg bytter ikke mer enn 50% annen hver mnd, og fiskene hans yngler som bare det..
Jeg tør påstå at det at fisk yngler ikke er noe fast bevis på at de trives... her for en stund siden så jeg bilde av et ciklidepar som hadde lagt egg i en transportpose! Vi kan vel alle enes om at trivselen neppe er størst i en transportpose... hehe.

Ja, det er sant at det anbefales 20-30% ukentlige vanbytter. Friskt, rent vann er sunt og bra for alle fisk!

Ved å bytte vann så sjelden så kan det bli mye nitrat i vannet. Har du målt nitrat i ditt akvarie? Ikke alle som har dette problemet, men jeg får opphopning av nitrat om jeg ikke bytter vann ofte, og det selv om jeg har hurtigvoksende planter. Nitrat er ikke like giftig som nitritt, men i store konsentrasjoner så kan også nitrat drepe fisk, og vekst på yngel blir lavere enn hvis de går i vann med mindre nitrat.

Ellers er det vel ingen fasit som sier at man MÅ bytte vann så ofte. Stor forskjell på "bør" og "må".

Men som sagt - litt rent vann skader ingen. I naturen har de jo hele tiden rent vann siden elva renner. Et akvarie er et så lukket system at de vil jo svømme rundt i sin egen tiss. Høres kanskje ikke spesielt trivelig ut. Jeg tror at jeg hadde likt ukentlige vannbytter med rent, friskt vann om jeg var fisk
Hvordan kan jeg sjekke nitritt og nitrat?
For å sjekke nitritt og nitrat må du ha dråpetester. Ikke bruk disse stripsene, de er så unøyaktige at du kan ikke store på dem.

Dråpetester kan du kjøpe på dyrebutikken, eller på nett:

For eksempel hos Tropefisk

Om du velger Tetra eller JBL er opp til deg, folk har ulike preferanser der. Du bør ha tester for nitritt, nitrat og PH. Det finnes mange andre, men disse er vel det viktigste
Tilfeldig bekjentskap
© Renate Magnussen
Reklame for plussmedlemskap