Cory elv akvarie..

Har bestemt meg får å sette opp et akvarie for corydoras sterbai..
Karet skal vere ca 121 x 41 x 31 cm og skal spesialbestilles fra polen via en importør.
Jeg skal lage egne lister, bruke et juwel 240 bord som da vil passe perfekt til målene, kjøpe en lys topp blir nok t8 med tanke på høyden i akvariet.

Det jeg vil nå i første omgang er å høre hva dere har av forslag til innredning,sirkulering,lys osv. Og ellers tips til hvordan jeg skal få dette så likt naturen som mulig

Har lekt meg litt i photoshop for å kunne få et lite bilde av hvordan akvariet vil se ut..
Høres morsomt ut, prosjektet ditt!

denne siden står det litt om tips til oppsett av et sterbai-kar.

"Corydoras sterbai will thrive in a tank set up to replicate an Amazon biotope. This would be very simple to arrange. Use a substrate of river sand and add a few driftwood branches (if you can't find driftwood of the desired shape, common beech is safe to use if thoroughly dried and stripped of bark) and twisted roots. A few handfuls of dried leaves (again beech can be used, or oak leaves are also suitable) would complete the natural feel. Aquatic plants are not a feature of this species' natural waters. Allow the wood and leaves to stain the water the colour of weak tea, removing old leaves and replacing them every few weeks so they don't rot and foul the water. A small net bag filled with aquarium-safe peat can be added to the filter to aid in the simulation of black water conditions. Use fairly dim lighting.

Alternatively, it also does well in a more standard, preferably well-planted tank. A good maintenance regime is essential with this species as it's sensitive to deteriorating water conditions. As with all corys, don't use undergravel filtration and ensure the substrate is kept scrupulously clean. These cats are sensitive to poorly-maintained or dirty substrates and can lose their barbels if kept in poor conditions.
"

Det sies jo ikke så mye om filter eller gjennomstrømming i karet, da. Men dette kan sikkert andre tipse langt bedre om enn jeg. Karet blir vel rundt 150-155 liter, det. Det er jo mulig å kjøre utvendig filter (feks. Eheim 2026) og også en power-head for å få enda mer strøm, om du ønsker det.

Det ligger også noen filmer på YouTube fra Amazonas. Det er ikke sterbai vi ser, men fisken er kanskje ikke like interessant som omgivelsene.

<embed src="http://www.youtube.com/v/cWIVCdLOImw&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>
Takk mye nyttig der.. mangler litt på hvor mye strøm jeg skal ha, eller hvordan jeg skal plasere pumpen for å få strømmen mest lik et lite vassdrag.. Har en sirkulasjonspumpe liggenes som gir 4000l i timen..tenkte og på om jeg skulle ha lavere vanstand i den ene enden av akvariet..
Blir mye planlegging fremover.. Blir et akvarie som ingen har sett før vertfall..
åh så morro å se den filmsnutten.
hvem fikk ikke lyst på en haug med slike små nusselige små?
inspirerende til inredning så absolut *thumbs up*
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap