Yngel?!

Nei nå.. nå gir jeg meg ende over.

Først ser jeg c. paleatus legge egg.

Så ser jeg at nye CRS yngel har klekket

Og nå har jeg en uidentifisert yngel i CRS karet mitt??! Og den eneste fisken jeg har hatt der var dvergkardinalfisk i bare et par dager?!

Hva skal jeg gjøre med den da?! Den følger bare strømmen rundt og er kanskje 4-5 mm lang. Så ut som om den har litt grønnskjær, for jeg trodde det var et lite løst hørnblad...

Egen boks og fóre med mikroorm??

Nei nå.. denne dager en bare HELT utrolig.
Ser den helt tydelig nå, og ingen antydning til plommesekk - og nei. Det er IKKE en CSR yngel, den har helt tydelig fiske-form. Bare i miniatyr.

Denne MÅ jeg bare fóre opp så jeg ser om jeg faktisk hadde lek på dvergkardinalen umiddelbart eller om det har blitt med et egg på en plante.

Definitivt IKKE guppy eller endlers heller, mye mye mindre.

Har jeg en egnet plastikkdunk til denne da tro?
Skrudde av filteret og nå ser jeg tre stykker!!

Kanskje det er fler også for alt jeg vet. Også så SMÅ!

Nei nå gir jeg meg ende over. Jeg tror faktisk at dvergkardinalen lekte, og la egene i javamosen. Med bare reker i karet har yngelen faktisk klekket og har ingen fiender.

Nå MÅ jeg finne en dunk eller.. et eller annet. Eller kan de gå der de er og få mikroorm? Karet har jo biltemasand, planter, mose.. ikke det enkleste å holde rent...

EDIT: skrudde av filteret og ga mikroorm. Nå ser jeg SEKS stykker! Du ser egentlig bare hodet, kroppen er seriøst som et mikro hårstrå. Så noen ganske nyklekkede cory-yngel nede hos Myrheksa, og de er to-tre ganger så store som disse jeg sitter å ser på nå. Vet ikke om jeg klarer å fange de engang. De tok ikke engang de største mikroormene, bare de som er bittebittesmå (og bittesmå mikroorm er faktisk VELDIG små). Disse burde sikkert hatt infusorier.

Kan den største eplesnegla jeg har, fóret på agurk, ta seg av den saken? Disse her SKAL overleve, koste hva det koste vil!
0 medlem har registrert oppdrett på Tanichthys micagemmae

:o :o

Det må jo være disse som har lagt egg, karet er jo helt nytt, og de er de eneste fiskene som har vært der?!

Nå må jeg google. Mannen min sier at de er ikke så mye som 4 mm lange engang. Jeg vet ikke om jeg klarer å fange de for å sette de et annet sted heller. Filteret er reke og yngel sikkert, men renhold er vanskelig i et helt vanlig oppsatt kar.
Gratulere får jeg si her også da

Synes det høres ut som en god idè å la de bli der de er. Snegler og reker vil vel fjerne det meste av det fôret som blir til overs og hvis det er litt planter og mose så finner de kanskje en del å spise på der også. Dette er bare det min praktiske hjerne sier, har jo ikke prøvd noe slikt selv
Hehe, tusen takk

Fikk så sjokk at.. ja. Det ble "et par" poster her i gledesrusen/sjokket.

Ja, tror jeg skal la de være der de er. Så langt jeg klarer å resonnere meg frem til, er de maks 3 dager gamle som frittsvømmende. Har både planter og javamose, så det burde være noe å spise der, i tillegg skal jeg gi dem mikroorm 3 ganger om dagen.

Er det dvergkardinal så vokser de visst raskt (takk og pris, for nå er de små!).

Kunne ønske jeg hadde kamera som klarte å fange disse. Hadde vært moro å kunne dokumentere størrelsen.

haha, ser man det. Post nr. 1898 i Mona O's personlige tråd viser nyklekkede Pyrrhulina zigzag. De ser ut til å være omtrent like store som mine. Men mine har litt annerledes kroppsform.
bumper denne litt jeg. Nå så jeg 7 stykker.. den ene litt mindre, og svømte mer vertikalt enn de andre. Kan de nesten akkurat ha klekt kanskje?

Uansett - mikroorm spiser de ikke. Jeg ser tydelig at de er bortom og napper, men de slipper ormen igjen med en gang. Blir neppe mye mat av slikt.

Og enten nyklekket artemia eller avskallede artemia egg er vel en anelse større enn mikroormen, ikke sant?

Noen kloke hoder som vet hva jeg kan gi så små yngel? Tipper de er 2-3 mm lange.

Vet om infusorier, men tar det en uike har de vel vandret heden hele gjengen. De går i et kar med veletablert mose - regner jo med at det er noe snacks der. Problemet er bare at de ser ut til å holde seg helt nær overflata, og ikke i mosen.

Vil så gjerne at disse skal overleve. Vil jo bli sikker på at det er dvergkardinalen som har lekt
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap