Hvordan hjelpe coryyngel ut av egget

Jeg har et stakkars coryyngel som ikke kommer seg ut av egget sitt. Det har vært egg med hale siden i går. Noen som har tips til hvordan jeg skal kunne hjelpe småttisen, uten å skvise den i stedet? Den er jo så knøttliten!
Hehe, moro at du skulle spørre om det akkurat nå, for jeg satt egentlig å leste denne tråden på nettakvariet. Øverste posten på den siden skriver Mona om hvordan hun gjorde det
bare trykk egget mot noe som fingeren slik at det ikke triller rundt
Jeg fant ikke noe i tråden du linket til, men det hjalp visst bare å skrive å spørre - for nå ser jeg ikke lenger noe egg med hale, men derimot en bitteliten corysmåttis Småttisen ser ut til å endelig ha greid å komme seg ut av egget sitt. Snakk om tøff start på livet!
Den øverste posten i linken (post nummer 151) av Mona forklarer hva hun gjorde

Men nå har det jo løst seg selv
Jeg fikk opp innlegg 201 øverst i linken. Men takk, for nå var rompetrollet der igjen. Den hadde tydeligvis gått i skjul. Jeg vet ikke helt om jeg tør å forsøke. Men jeg må jo, hvis den skal greie seg. Men så bitteliten! Og jeg er grusomt skjelven på hendene.
har du en slik plastpipet kan du hvis jeg forstod mona rett slippe egget på fingeren fra pipeten
Åh. Dumme link. Trodde du havnet på riktig side når jeg kopierte adressa mens jeg leste på den siden, men da er vel ikke det riktig.

Bra du fant det! Og jeg skjønner godt, jeg er også veldig sjelven på fingrene, og hadde vært nervøs selv. Men på den Mona skriver så virker det ikke som om du må "ta i", kanskje det går mye lettere enn du tror
Historien endte godt, den. I min kamp for å suge opp lilletrollet, skumpet jeg først borti et utklekket egg, og ut kom en bitteliten, ny småttis. Dessverre la den sett like ved rompetrollet, og det var umulig å få sugd opp egghodet, uten å ta med den svært så nyklekte yngelen. Så i kampen for å gjøre noe med den saken, endte det med at egget på hodet til yngelen sprakk, før jeg greide å suge den opp. Så dermed var det altså to små som fikk hjelp, og som kom uskadet (såvidt jeg kan se, i hvert fall) fra hendelsen. Takker for hjelpen!
Hurra!

Så godt når ting ender bra. Og er det noen som fortjener en solstråle eller 50 denne uken så må det være deg (jepp, har smugtittet i tråden din)!!
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap