Hvilken art skal din kommune beskytte? (side 2)

Galemor
Sopp, Rosakjøttriske (Lactarius pterosporus) av alle verdens ting, må beskytte en sopp vi da. Ja ja jeg er iallefal godt i gang, for jeg spiser ikke sopp og er jeg sammen med noen som plukker, ber jeg de la det stå igjen noe, for hvordan skal det ellers komme opp noe neste år??

Plukk sopp med god samvittighet. De soppene vi plukker er nemlig ikke selve planten. Den befinner seg under overflaten og vokser usynlig, for oss, nede i jordsmonnet. Soppene vi plukker kan sammenlignes med frukt eller bær og skader ikke selve morsplanten som vi altså ikke ser i hele tatt

Vil derfor tro at beskyttelse av sårbare arter med sopp går ut på å verne om stedene og biotopene som den vokser i. Forresten har både min nåværende kommune og oppvekstkommunen min forskjellige sopper som sin verneverdige art.
En j.... sopp.... Ikke det som akkurat var så alt for spennende for egen del
Rosavokssopp her. Aldri sett en heller
Knekkanda her=) Ganske søt and:P hehe


Plukk sopp med god samvittighet. De soppene vi plukker er nemlig ikke selve planten. Den befinner seg under overflaten og vokser usynlig, for oss, nede i jordsmonnet. Soppene vi plukker kan sammenlignes med frukt eller bær og skader ikke selve morsplanten som vi altså ikke ser i hele tatt

Vil derfor tro at beskyttelse av sårbare arter med sopp går ut på å verne om stedene og biotopene som den vokser i. Forresten har både min nåværende kommune og oppvekstkommunen min forskjellige sopper som sin verneverdige art.
Vel nå formerer jo soppen seg med sporer og hvis den ikke får mulighet år etter år med sånn formering vil det jo resultere i at soppen blir utarmet og dør ut, mener jeg da.
Den bruker jo tross alt mye energi i å lage disse "fruktene" men noen som vet mer om sopp må gjerne rette på meg.
Inaktiv bruker
det jeg mener at min komune skal besyte er faktisk amazonasjungelen =
Tar frem denne tråden igjen no når våren nærmer seg. Kanskje interessant for nye medlemmer?
Ved å klikke på kartet så finner du ut hvilken art din kommune skal ta spesielt godt vare på.

Link: Kommunearter
I Norge står nær 2 000 arter i fare for å forsvinne fra norsk natur. Miljøvernministeren har derfor sendt postkort til landets ordførere med én "ansvarsart" til hver.


Burde kanskje heller fått en 'ansvarsgruppe' da...
hmm.. Vasstelg, det tror jeg faktisk vi har i hagen.
Utrydningstruet?
Det var en slags sørlandsk heftig ? diskusjon i bystyret.Konklusjonen var at det eneste somikke var utrydningstruet var slappfisken.De gadd ikke snakke noe særlig mer om emnet , heller ikke jeg!
Tilfeldig bekjentskap
© Unn K.
Reklame for plussmedlemskap