Hvilken armatur til effect-line 530l?

Jeg vurderer sterkt å gå til anskaffelse av et nytt akvarium, det jeg har nå begynner å gå i "oppløsning". Tankene har falt på Akvastabil Effect-line 530 liter. Men valgene er så mange, hva bør man velge?
Valget står mellom
- 2x80w T5 lysrør m/dimmer
- 2x58w T8 lysrør m/dimmer
- 2x58w T8 lysrør
- 2x80w T5 lysrør

Er det noen som har noe å si om disse valgene, fordeler/ulemper?

Jeg skal bruke dette akvariet til malawi og frontosa.
Jeg ville like gjerne gått for den kraftigste T5'en, prisforskjellen mellom disse er ikke så stor, og karet blir etter min mening flottere med god belysning.

Forskjellen på dimbar og ikke-dimbar. Er at du med dimbar kan koble til en dimmer, for eksempel akvastabil sunriser som gjør at du kan styre lystyrke samt soloppgang/nedgang funskjon. Dette koster en god del ekstra både for selve armaturet, og noen hundrelaper for sunriseren/dimmeren.

Det kommer jo også en ann på hva slags fisk og planter du skal ha i akvariet. Er det maller og lite krevende planter kan du med fordel gå for den svakeste T8'en.
Takk for innspill.
Da faller nok valget på T5 lysrør, men om det blir med eller uten dimmer er jeg fortsatt litt usikker på. Hmmm, ikke så lett dette.

I tillegg lurer jeg på om hva folk synes er best i forhold til grus/sand til malawi. Bør den være lys eller mørk for å få fram fargene til malawien best mulig?
Da har jeg bestilt meg nytt akvarium, 530 liter, 2x80w T5 lysrør m/dimmer og sunriser, møbelbord med nattblå skuffer og skap. Jeg gleder meg som en liten unge Det tar hvertfall en mnd før jeg får det i hus, men da har jeg god tid til å planlegge.. Men en ting jeg stusser litt på, er lysrørene. Jeg har sjekket litt rundt på nettet og har funnet kun en nettbutikk som selger 80w T5 lysrør, og dette var beregnet på planter.. Jeg har ikke særlig behov for plantelys siden jeg skal bruke det til malawi. Jeg ser også at Imazo har en type (Solar Ultra Marin fra JBL).
Så da blir spørsmålet hvor vanskelig er det å få tak i 80w lysrør?
liverbird
Jeg vurderer sterkt å gå til anskaffelse av et nytt akvarium, det jeg har nå begynner å gå i "oppløsning". Tankene har falt på Akvastabil Effect-line 530 liter. Men valgene er så mange, hva bør man velge? Valget står mellom - 2x80w T5 lysrør m/dimmer - 2x58w T8 lysrør m/dimmer - 2x58w T8 lysrør - 2x80w T5 lysrør Er det noen som har noe å si om disse valgene, fordeler/ulemper? Jeg skal bruke dette akvariet til malawi og frontosa.


jeg skal hente meg en 540L effect -ine om en drøy mnd. tvillingbroren min som har det og han bruker 2*80w med dimmer. han har også malawi i karret og er meget fornøyd. selger det kun pga overgang til saltvann.
Har han byttet ut lysrørene? Hvor fikk han i såfall tak i lysrørene? Måtte han spesialbestille de?
nei det har han ikke enda (bare 6mnd gammelt).
men jeg har forhørt meg og tropehagen zoo kunne skaffe disse. mener det var hos imazo. litt usikker på type rør.
Ok, takk for svar. Jeg skal undersøke litt selv senere i dag.
Tropefisk har noen 80w på sidene sine. Send de en mail, så tipper jeg de kan skaffe noen fler forskjellige. Aquamanias kan antageligvis også gjøre dette.
Tusen takk for svar, jeg fant ut i dag at det ikke er så vanskelig å skaffe dette som jeg skulle ha det til.
Tilfeldig bekjentskap
© Humunuku
Reklame for plussmedlemskap