Begynnende hvitprikk? og rar reke

Lurer på om mine golden kan ha begynnende hvitprikk. Det er en hvit prikk på finnen til en fisk. Har lagt merke til flere som klør seg langs sand og steiner, men foreløpig bare den ene prikken. Det har vært sånn i 4-5 dager.

En av rekene mine (neocaridina sp.) har 2 svarte prikker i magen. Det er akkurat som om magen har rykninger og jeg kan se prikkene som hopper opp og ned. Noen som vet hva det kan være for noe?
De prikkene på reka de.. er den liksom under reka? Der de bittesmå beina er?

Er det det - så er prikkene egg
Prikkene på reken er under, men like bak beina. Ser egentlig ut som svarte sandkorn.
Da er det egg. Ser du nøye etter så har rekene noen bittesmå bein på undersiden langsmed "halen" liksom. Eggene sitter under der, og når de rører på de små beina, rører også eggene på seg.

Her er et bilde av reke med egg. Fargen på eggene varierer, så se heller på plassering og form

EDIT:
kunne jo like gjerne ha linket til en reke av samme art som du har :P

Her er det :)
Hvis det er egg, så er jo alt bra Ikke hatt reker så lenge, så det er litt nytt
Ser de ut til å være plassert på samme sted på din reke som på bildene, så er det egg, ja. Men glem fargen, den varierer mellom art og hvor lenge hun har gått med egg.

Har ikke sett noen andre svarte prikker på mine reker bortsett fra egg, så jeg har problemer med å skjønne at det kan være noe annet
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap