Innsunkne øyne på cory

Har mistet to c-140 på to dager, nå er ytterligere to i dårlig forfatning.

Syntes først at det ikke fantes symptomer, men nå ser jeg at de som sliter har innsunkne øyne. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men de har også veldig mørk farge. De er også veldig rolige, ligger bare der.

Har søkt og funnet ut at innsunkne øyne er et svært dårlig tegn på corydoras. Men jeg har ikke funnet råd om hva jeg kan gjøre? Vil ikke bare sitte her og se på at alle mine dyrebare cory dør, en etter en.

Vannverdiene har vært stabile:
No2: 0
NO3: 12,5 mg/l (dette er det jeg har rett ut av krana, makter ikke å få det lavere)
PH: 6,5
GH: 4
KH: 3
Temp: 23 grader

Bytter 30% to ganger i uka i dette karet.

Det bor CRS i dette karet, alle voksne er opptelt og i live, pluss rekeyngelen. I tillegg har jeg noen knøttsmå yngel (fant de for 6 dager siden, mistenker at det er dvergkardinal yngel) som også lever.

I mitt lille hode burde både reker og yngel ta kvelden før cory gjør det om det var vannet som er problemer. Har ikke ammoniakk-test, men filteret er godt innkjørt (3 mnd) selv om karet er nyoppsatt.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Vil ikke miste alle sammen
Den som leter, den finner.

Har funnet en tråd som sier at JBL furanol virker på lignende symptomer. nifurpurinol er virkestoffet i denne medisinen. Det samme virkestoffet er i sera Bactopur Direct.

Lokale butikken har ikke JBL medisiner, men har Sera. Jeg kan ikke vente dagevis på medisin, så da satser jeg på at Sera Bactopur Direct skal hjelpe, og kjøper denne nuh. Da går selvfølgelig filterbakteriene åt skogen. Takk og lov for at man har flere akvarier med innkjørte filter!

Regner med at jeg bør flytte rekene? Redd for at evt. smitte skal spre seg, så jeg setter de i en 20 liter boks med innkjørt luftfilter.

Hva med yngelen? Vil de tåle en slik kur, eller bør de flyttes også? De viser ingen sykdomstegn, men er dette smittsomt så har de det sikkert... bare 6 dager siden jeg fant de, så vi snakker virkelig små yngel (på størrelse med nyklekket cory nå).
reker smitter ikke fra eller til fisk
Nei jeg vet det

Men om det er smitte i vannet holder det jo at en liten dråpe er med reka så vil akvarie jeg setter rekene i bli smittet også

Har funnet ut at dette mest sannsynlig er stressrelatert (kakaduer med egg tar jobben alvorlig..) og ikke smittsomt, men jeg tar helst ingen sjanser
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap