L-046

Lurer på hvilke regler som gjelder ang L-046
Er det bare ulovlig å eksportere fra Brasil eller er det også ulovlig å importere til Norge ? Kan jeg f.eks importere en fra Danmark ?
Er det evt. ulovlig å eksportere den fra Norge ?

Hvor finnes slik informasjon ?
TrondB
Lurer på hvilke regler som gjelder ang L-046 Er det bare ulovlig å eksportere fra Brasil eller er det også ulovlig å importere til Norge ? Kan jeg f.eks importere en fra Danmark ? Er det evt. ulovlig å eksportere den fra Norge ? Hvor finnes slik informasjon ?

Det er forbudt å fange den i Brasil, regner ikke med at det er forbudt å selge opdrettsfisk der heller. Men dette vet jeg lite om. Men etter min viten så kan du fint kjøpe eksemplarer i feks Danmark og ta med disse hjem. De vil jo også være dretta.
Det eneste som er forbudt er å eksportere den ut fra Barsil. Det er regulrt av IBAMA (Instituto Brasileiro de Meio Ambiente e Recursos Naturais Renováveis) som har rødlistet denne arten. Dette ghelder kun i Brasil.
Den internasjonale organisasjonen CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) som Norge og ca 170 andre land er bundet opp til, har ikke satt Hypancistrus zebra på sine lister over truede dyrearter.

Dermed er det fritt frem for alle land å importere Hypancistrus zebra, men det er forbud å eksportere den fra Brasil. Men på den andre siden tror jeg du finner billigere eksemplarer i Norge enn i mange andre land.

E
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap