Sliter med å holde temperaturen nede i det herlige sommerværet!
Postet 05.06.08 kl 22:25
Postet 05.06.08 kl 22:32
Og her er det enda fler. Har vært mange tråder om dette den siste drøye uka Scroller du litt å nybegynnerforumet ligger det flere tråder der også.
Postet 05.06.08 kl 22:34
Postet 06.06.08 kl 00:40
Postet 06.06.08 kl 00:48
Som de andre sier; hvert eneste år kommer disse trådene med samme tema Et sikkert sommertegn her på AF
Dette gjør jeg selv for å holde temperaturen litt nede i akvariene:
Kort ned antall timer akvarielyset er på. Selv slår jeg det ganske enkelt av i de varmeste sommerdagene, eller har det bare på i sene kveldstimer når temperaturen ute blir litt mere levelig.
God lufting i rommet (gjennomtrekk) får også ned temperaturen.
En vanlig bordvifte som står plassert slik at den blåser luft over vannflaten i akvariet (i god avstand fra selve akvariet, ikke finn på å plassere den for nær vannet!!) øker fordampingen, og økt fordamping gjør at du sparer et par grader.
Alle varmekolber kobles ut (trekker ut stikk-kontakten).
Dette gjør jeg selv for å holde temperaturen litt nede i akvariene:
Kort ned antall timer akvarielyset er på. Selv slår jeg det ganske enkelt av i de varmeste sommerdagene, eller har det bare på i sene kveldstimer når temperaturen ute blir litt mere levelig.
God lufting i rommet (gjennomtrekk) får også ned temperaturen.
En vanlig bordvifte som står plassert slik at den blåser luft over vannflaten i akvariet (i god avstand fra selve akvariet, ikke finn på å plassere den for nær vannet!!) øker fordampingen, og økt fordamping gjør at du sparer et par grader.
Alle varmekolber kobles ut (trekker ut stikk-kontakten).
Postet 06.06.08 kl 08:33
Endret: 06.06.08 kl 08:33
Tusen takk alle sammen! Har lagt vann til frysing, så isbiter skal bli. Kan dessverre ikke ha full gjennomtrekk i leiligheten, da jeg dessverre har heavy allergi og må holde vinduer og dører lukket det meste av dagen. Men skal prøve andre triks. Har skrudd ned soltimene selvfølgelig og varmekolben er ute av funksjon! men ennå hadde jeg 30,5 grader i går kveld!
Mona o, du har jo hatt Panduro... Er det noen fare for at de hopper ut hvis jeg har dekselet oppe? Har hørt noen rykter om at de kan hoppe, og det vil jeg jo ikke risikere!
Mona o, du har jo hatt Panduro... Er det noen fare for at de hopper ut hvis jeg har dekselet oppe? Har hørt noen rykter om at de kan hoppe, og det vil jeg jo ikke risikere!
Postet 06.06.08 kl 08:42
Postet 06.06.08 kl 08:46
Postet 06.06.08 kl 08:50
Brusflasker som er rullet inn i noe fuktig blir kjøligere pga fordamping, så jeg lurer på om det prinsippet kan brukes til kar også?
Hvis man henger opp en fuktig håndduk (eller fler) inntil glasset så vil det kanskje hjelpe på temperaturen?
Dynkes bare med mer vann når hånduken begynner å bli tørr.
Jeg har ikke prøvd selv, men i teorien er det greit?
Hvis man henger opp en fuktig håndduk (eller fler) inntil glasset så vil det kanskje hjelpe på temperaturen?
Dynkes bare med mer vann når hånduken begynner å bli tørr.
Jeg har ikke prøvd selv, men i teorien er det greit?
Postet 06.06.08 kl 19:08
ShiramorBrusflasker som er rullet inn i noe fuktig blir kjøligere pga fordamping, så jeg lurer på om det prinsippet kan brukes til kar også? Hvis man henger opp en fuktig håndduk (eller fler) inntil glasset så vil det kanskje hjelpe på temperaturen? Dynkes bare med mer vann når hånduken begynner å bli tørr. Jeg har ikke prøvd selv, men i teorien er det greit?
Teorien din burde vel fungere greit den. Prinsippet brukes jo så og si i alle kjøleinretninger.
Postet 08.06.08 kl 10:45