Oppdretts akvarium til guppy spørsmål.

Hei! Jeg har nå kjøpt meg et par Bacopa monnieri og satt noen små stiklinger rundt om i akvariet. Jeg har og delt opp Alternanthera reineckiien og spredd den litt rundt.

Spørsmålene mine er som følger:
Tror dere dette er nok gjemmeplasser for guppy-yngel?
Tror dere at Alternanthera reineckiien vil overleve dette? (synes bladene ser så mørke og slappe ut)
Guppyene har gått gravide i ihvertfall over 3 uker nå men ingen yngel. Har det skjedd noe eller er jeg bare utålmodig?

Setter pris på seriøse svar. La med det siste bildet jeg har tatt av tanken så dere kan bedømme plantene.

MvH Tom
Sleng i en dott med Javamose, så får de nok av gjemmesteder ihvertfall
Tviler på at det er nok. Bladene er ikke små nok, liksom.

Javamose fungerer ikke bra her hos meg i hvert fall ettersom den synker, og guppyyngel holder seg i overflata.

Hornblad eller salvinia natans er supre for å gi guppyyngel gjemmesteder etter midn erfaring.
(tips: sjekk "planter til salgs" delen av rubrikk for salvinia natans )
sender du adressen, kan du få en mix av andemat, salvinia natans og hornblad neste gang vi luker (søndag? - sending mandag?)
G&T: Tusen takk! Sendte deg en E-mail med adressen min og noen spørsmål ;P

Nille: Jeg har å fått høre at javamose ikke er det ypperste siden ynglen helst gjemmer seg i toppen, men like etter at de er født synker de ned til bunnen for og "hente" seg litt. Så kanskje en liten flekk med javamose hadde vært noe. (Var egentlig derfor jeg kjøpte Bacopa)

Ingen som hadde svar på hvorfor guppyen ikke har født enda?

Takk for alle svar uansett. ;D

MvH Tom
Du kan de 7 gyldne T-er?
Ting Tar Tid, Til Tider Trengs Tålmodighet.

Guppyer har sannsynligvis ikke lest den boka om hvor mange dager det tar. Har også merket at det kan gå dagesvis etter jeg trodde ei ho var sprengklar.
Noen ganger kniper de igjen litt for lenge, om de er i et stressende miljø, ser det ut til at de kan utsette fødselen littt.
G&T
Du kan de 7 gyldne T-er? Ting Tar Tid, Til Tider Trengs Tålmodighet. Guppyer har sannsynligvis ikke lest den boka om hvor mange dager det tar. Har også merket at det kan gå dagesvis etter jeg trodde ei ho var sprengklar. Noen ganger kniper de igjen litt for lenge, om de er i et stressende miljø, ser det ut til at de kan utsette fødselen littt.


Ah, skjønner De har nok ikke lest den nei. Og jeg må nok innrømme at de har vært ganske stressa ja. Jeg har jo skifta subtrat, satt inn planter og puttet i litt stein (lagd en liten hule). Fant ut at gradene var faktisk på nesten 28 nå :O (Wow!) Bytte ut en del varmt vann med kaldt å fikk ned gradene til 26.2 (håper de synker litt til siden det blir kaldere nå på kvelden).

Er det sinnsykt 'skummelt' og ha gradene høyere enn 26? Vet jo at guppy tåler egentlig ikke mer enn det, å jeg la merke til at de var Veldig stille og rolig når vannet var så varmt men kvikknet til når jeg fikk ned gradene.

MvH Tom
Guppiene kan dø av heteslag når tempen ligger oppi 28 til 30 grader for lenge.
Inaktiv bruker
fint akvarium =
Galemor
Guppiene kan dø av heteslag når tempen ligger oppi 28 til 30 grader for lenge.


Det var dette svaret jeg var redd for :S Har fått ned gradene til 26, men de stiger Hele tiden opp til 28 pga det er så Sinnsykt varmt om dagene.. Hva kan jeg gjøre? Må jeg flytte tanken til et mer skyggefullt område i leiligheten?

David Gabrielsen: Tusen takk! Setter Alltid pris på fine ord.
Inaktiv bruker
guppy trenger faktisk ikke varmekolbe for å trives det kan uten å =

et tips er å drope varmekolben om sommeren de er det varmt i lufta fra føra og da stiger tempraturen i akveriumer å =
David Gabrielsen
guppy trenger faktisk ikke varmekolbe for å trives det kan uten å =:-D et tips er å drope varmekolben om sommeren de er det varmt i lufta fra føra og da stiger tempraturen i akveriumer å =:-D


Vel, jeg har ingen varmekolbe i 19l'ern :P Men tror nok det blir flyttet ut av solsteiken litt senere idag. Rundt klokken 15-16 står sola rett på vinduet som karet står i. Det er nok derfor varmen stiger sånn.. Jeg byttet ut litt varmt vann med kaldt idag å og fikk ned gradene til 25.4. ;-P
Inaktiv bruker
nå sjøner jeg =
Fikk flyttet de.
Nå er de flyttet inn på soverommet. Mye svalere der, er bare litt varmt når sola først står opp. ;P

Gradene ligger nå på 25 Men det er ingen yngel enda.. (Har en følelse på at det bare er jeg som er utålmodig. hehe!)
Første innlegget mitt her på Akvaforum. Jeg sitter å venter på guppy-yngel nå jeg Har kommet to hittil i dag. Første gangen det klaffa sånn at de kommer i fødekassa. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar mellom hver yngel som blir født? Kan noen si noe om det. Det er 50 minutter siden nr to kom, synes det var lenge jeg..
Moren kan bli veldig stresset av å stå i fødekasse, og dette kan nok føre til at fødselen trekker ut, og i noen tilfeller til at hun kniper helt igjen. Vi lot alltid våre guppyer føde i hovedkaret, så jeg vet ikke hvor lang tid som er normalt. Når de får føde i sitt vanlige hjem gjemmer de seg ofte godt bort, så jeg har aldri sett en fødsel.
Nå har det kommet fire stykker. Ser at hun er litt stresset, men hadde veldig lyst å prøve å få yngel i fødekasse denne ene gangen. Denne hunnen er også rolig i forhold til en annen jeg har som også prøvde å være i fødekasse uten at det fungerte. Tydeligvis ingen fasit på hvor lang i mellom hver yngel.

Angående planter yngelen kan skjule seg i. Jeg har cabomba ett eller annet (ganske sikker hvertfall), og da denne planten er veldig stor og rekker helt opp til overflaten har yngelen et godt skjulested i den.
Anna U.
Nå har det kommet fire stykker. Ser at hun er litt stresset, men hadde veldig lyst å prøve å få yngel i fødekasse denne ene gangen. Denne hunnen er også rolig i forhold til en annen jeg har som også prøvde å være i fødekasse uten at det fungerte. Tydeligvis ingen fasit på hvor lang i mellom hver yngel. Angående planter yngelen kan skjule seg i. Jeg har cabomba ett eller annet (ganske sikker hvertfall), og da denne planten er veldig stor og rekker helt opp til overflaten har yngelen et godt skjulested i den.



Hei og velkommen til Akvaforum Anna U, med ditt første innlegg. Skjønner veldig godt at du første gangen ønsker å fange opp mest mulig yngel via det å ha fødingen i et fødekarr. Slik var det også for meg. Men etterhvert som yngelen blir mange og plassen mindre, lot jeg di føde i hovedkarret. Har en godt beplantet akvarie overlever di fleste og di sterkeste (og di raskeste. Hehe). Ved gode forhold/opptimale forhold kan ei guppy føde ca hver 28. dag. Så om en har noen hanner og tre ganger så mange hunner, (anbefales) fylles karret fort opp og en slipper å ha i tankene at en må frem med fødekarret. Da går det av seg selv og ny yngel finner sin plass blant flyteplanter. Ønsker dere begge to lykke til med masse yngel

Leif
Velkommen til akvaforum Anna U. Jeg er ganske ny her selv men har allerede en del innlegg.. :P Mange spørsmål når man er nybegynner. hehe

Jeg har ikke fått en eneste yngel enda, ikke som jeg har sett ihvertfall.. Men så har jo jeg stresset fiskene mine litt for mye :S Jeg har nå fått både andemat, sativa og hornblad i karet mitt (Tusen takk til G&T! ;D) og jeg håper nå på det beste. Vil fortelle her hvordan det går. :P

kult at du valgte tråden min til og legge inn ditt første innlegg. Ønsker deg mange gode responser på dine framtdige tråder og lykke til.
Jeg har sett på guppy fødsel, det gikk ca noen min mellom hver "rie" og da trøkte hun gjerne ut mellom 2 og 5 yngel av gangen og hadde da gjerne flere rier av gangen, før en liten pause igjen. Ble sikkert rundt 30 yngel til slutt, hun gikk bare løs med de andre i karret og hadde funnet seg en fin plass oppi bak en windeløv.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap