Forslag til algedrepende planter?

Hei.
Sliter litt med alger i det ene karet mitt, jeg har lyst på flere planter, og lurer på hvilke planter som bruket "mye" næring. Det er vel de mest hurtigvoksende kan jeg tenke meg, men trenger forslag til noen som er vakre å se på og

Jeg hadde Limnophila sessiliflora, men den stod bare å stura, og tilslutt forsvant. Den vokste ikke en mm etter jeg putta den i akvariet.

Jeg har ganske bra lys i akvariet, 2x39w T5, et powerglo- og et lifeglo-lysrør. Jeg har vel egentlig ganske masse planter allrede, men har plass til noen til

Av algeetere har jeg kun 2 store SAE'er, og de er jo ikke de beste algeeterne, tror kanskje jeg bytter de ut med noen små etterhvert

, noen forslag til fine, algedempende planter jeg kan ha?

Jeg kan ta bilde av akvariet å legge ut her etterpå, de i profilen min er ikke helt "riktige"...
Jeg er veldig glad i de hurtigvoksende Hygrophila-artene. Da jeg startet opp hadde jeg blant annet en del H.difformis. Nydelig plante, men som alle disse må de hele tiden trimmes siden de vokser så raskt. Ellers så er det mulig å legge inn et søk på hurtigvoksende planter i plantebasen.
Jeg vil anbefale hornblad , den funker meget bra mot å få ned næringsstoffene i vannet slik at algene i får mulighet til å gro veldig mye.
...Personlig synes jeg Egerie densa (bedre kjent som Vasspest) er kjempefin når den står i tette, store "kratt"...Men den blir jo en del jobb, da, må klippes ned, og flyter mer enn gjerne opp og blir flyteplante...

...Men dette er vel egentlig den eneste faktisk dreper noen alge, da den skal skille ut antibiotiske stoffer som dreper blå-grønn-alger...(Som jo ikke er en alge, så da dreper kanskje ikke vasspest noen alger heller, men pytt-pytt)
Tante Astrid
Jeg er veldig glad i de hurtigvoksende Hygrophila-artene.

Ja, en del av de er fine Takk for tipset, skal kanskje bestille litt H. polysperma i dag eller i morgen.

Tom Kristiansen
Jeg vil anbefale [URLBLOCK1]

Jeg er egentlig ikke sa glad i horblad, men kan jo kanskje være fin hvis den får ordentlig stell. Er den enkel å holde nede i bunnlaget, evnt hvilket bunnlag sitter den best i? Jeg har ikke lyst på flyteplante

(mangler)
...Personlig synes jeg Egerie densa (bedre kjent som Vasspest) er kjempefin når den står i tette, store "kratt"...Men den blir jo en del jobb, da, må klippes ned, og flyter mer enn gjerne opp og blir flyteplante...

Vasspest kan være ganske fin ja, hvertfall på bilder jeg har sett(jeg har selv ikke hatt vasspest). Men som du sier så kan den jo være vanskelig å holde nede.
hornblad kan bli virkelig fin den, selv får jeg ikke til vasspesten, så enten er det ikke vasspest eller så gjør jeg no feil
Min erfaring med både vasspest og hornblad er at det er vanskelig å holde de på plass i bunnlaget i og med at de ikke danner skikkelige røtter. Mulig det kan hjelpe å bruke planteanker av noe slag.
Vi samler et knippe på 5-6 stilker hornblad , dytter endene ned i sanden, og legger en liten stein oppå.
Så ser vi etter om noen må settes på plass igjen en gang i uka når vi har vannskiftedag, vi har jo bl.e. coryer og geophaguser som er notoriske sandrotere, som dermed dytter hornbladen ut av lage.
Ellers så er jo salvinia natans god til å forsyne seg med ekstranæring, og gir fin gjemmeplass for yngel. Men om du ikke vil ha flyteplanter, så passer jo ikke den...
moseball,som egentlig er en algekule-utkonkurrerer andre alger
Jeg har nå kjøpt disse;
-Hydrocotyle sibthorpioides "maritima"
-Hygrophila polysperma
-Limnophila aromatica
-Najas guadalupensis

og venter spent på post
To av de er jo hurtigvoksende, så regner med at det hjelper litt hvertfall!

Takker for forslag...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap