Noen spørsmål ang praktbotia

Har i dag 5 parktbotia i str ca 10/15cm.

vil ha litt flere, men de i dyrebutikken er ikke mere enn 4/5cm store,vil dette gå bra?

hvor mange pb kan jeg ha i et 375L akvariet? (har noen andre fiks oppi oxo)

De jeg har er veldig skvettene av seg, ser de nesten aldri. å ved den minste lyd bevegelse rund karet er de borte, vil det hjelpe å ha flere oppi?


Bentejenta
hvor mange pb kan jeg ha i et 375L akvariet? (har noen andre fiks oppi oxo)De jeg har er veldig skvettene av seg, ser de nesten aldri. å ved den minste lyd bevegelse rund karet er de borte, vil det hjelpe å ha flere oppi?


Jo flere gjemmesteder du har i form av huler røtter etc.. jo mer vil du antagelig se dem. Det spiller nok ikke så stor rolle om du har 5 små og 5 store. De ordner en rangordning seg imellom. MEN; husk at disse flotte fiskene blir veldig store (opptil 40-50 cm). Du kan nok muligens ha totalt 9 en stund, men etterhvert blir muligens karet for lite. Det er ikke så mye antall liter som er vesentlig, men lengden på karet. For små PB (5-15 cm) anbefales det minimum lengde på ca 120 cm. Er de større en det anbefales det kar på minimum 180 cm. De trenger denne plassen for å trimme seg på. De er uhyre aktive og for små kar kan være hemmende for vekst,trivsel og livslengde.
hvor fort vokser de? Har bare hatt disse i 10dager,fulgte med akvariet
Bentejenta
hvor fort vokser de? Har bare hatt disse i 10dager,fulgte med akvariet :)


Det avhenger av livsvilkårene de blir tilbudt. Under gode forhold vokser de ganske kjapt i starten,(normalt opp til ca 15 cm) men så flater det endel ut etterhvert og det tar en god stund før de oppnår maksimal størrelse
Jeg har nå 3 røtter de kan gjemme seg under, de liker best 2av de der de må grave seg hule. burde de få mere røtter? kokosnøtt hule,er det noe for disse?
Botiaen blåser nok en lang marsj i hva hulen er lagd av
De har en tendens til å foretrekke små huler som de kan klemme seg inn i. Utrolig hvor mange Botia som kan presse seg inn i en hule hvor man knapt trodde det var plass til èn.
Ja ser det,alle ligger i en klynge under den ene,men nå ser det ut til at 2stk har funnet ut at den andre rota var fin å bo under

Men du mener at 9stk holder? ikke 10 ?

Akvariet er 150 langt, så det vil gå bra frem til de blir store? Mener å ha lest at i fangenskap blir de ikke mere enn 20/25CM,men ikke helt sikker da jeg har ammetåke for tiden

Spørr masse nå, men syntes disse var så fine,så vil ha noen til
Bentejenta
Ja ser det,alle ligger i en klynge under den ene,men nå ser det ut til at 2stk har funnet ut at den andre rota var fin å bo under :) Men du mener at 9stk holder? ikke 10 :D ? Akvariet er 150 langt, så det vil gå bra frem til de blir store? Mener å ha lest at i fangenskap blir de ikke mere enn 20-25 CM,men ikke helt sikker da jeg har ammetåke for tiden ;) Spørr masse nå, men syntes disse var så fine,så vil ha noen til :)


Minsteanbefaling er 5 stk. Om du har 9 eller 10 spiller ikke noen rolle (skrivefeil fra min side). At de kun blir 20-25 cm i fangenskap er direkte feil. Årsaken til denne oppfatningen er at de desverre ofte ikke blir tilbudt gode nok forhold og veksten stopper opp og/eller de dør.

(Og ja; De er fantastisk fine!!! Husk på alle de øvrige kravene Botia har. Sirkulasjon, hyppige vannbytter og meget god vannkvalitet)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap