Mange bøtter vann..

.. har det blitt etterhvert. Startet for ca 11 år siden med et 30 liters akvarium som jeg idag lurer på åssen jeg greide å holde liv i de dyra.. guppier, neontetra, en diger ancistrus, ei pansermalle og noen sverddrager fikk jeg plass til oppi der, helt utrolig at de både levde og ynglet :p Den gangen sluttet vanneventyret etter ca 2-3 år da akvariet med ødelagt plastikkramme begynte å vide seg ut og av frykt for å få 3 bøtter vann utover gulvet tømte hele greia.

Nå, 10 år etter er jeg en del klokere men fremdeles grønn, karet har doblet seg i størrelse, og litersyken, reke or malledilla har bitt seg fast. Men flere kar og mere fisk blir det ikke før jeg får min egen leilighet. argh. Og jeg kjøper ikke en leilighet uten at den har plass til et digert kar i stua. Og noen små her og der.

Aner egentlig ikke hva jeg babler om, er ikke flink til skriverier i det hele tatt. Så det blir nok bare små noteringer om hva som skjer i det lille karret mitt fyllt med bånnfisk, til og med tetraene mine liker seg best lenger nede i karret og spiser tabletter ment for coryer og kuhliiål, og syns det smaker mye bedre enn flakfor.

Kjøpte nylig amano reker for plantepuss, men mosen har de gitt blaffen i så langt. Men den ene rota er de veldig glad i, er som regel alltid et par stykker som fyker rundt på den :p Men håper de snart finner ut at mosen er interessant da de begynner å samle seg alt mulig der.

Jeg trodde Gastromyzon borneensis'ene mine var algeetere da jeg sjelden ser dem spise noe annet, men da jeg foret med røde mygglarver istad blei de helt ville, føyk rundt i sanda og virvlet opp en sandstorm, ganske artig å se på, da de som regel henger rundt på glass og røtter.
Selv om jeg ikke har lov til å skaffe flere karr ennå, greier jeg ikke å la vær å tråle rundt på nettsider som selger akvarie. Og fant selvfølgelig ett akvarie jeg fikk drit lyst på, men, det var ikke beskrevet med merke og butikken er svensk... heller liten sjangs for at det karret blir mitt, jeg har ikke lappen og jeg har ikke nok akvadilla til å kjøre lang inni Sverige for ett akvarium.... ennå :p
og uten noe merke er vel sjangsen liten for at en butikk i norge kan skaffe det. *sukk*

Ellers er alt som det pleier i virrvarr karret mitt. må også huske på og sjekke den utvendige pumpa inni, da det selv med avkappa utblåsrør bare såvidt sildrer. Og den pumpa er beregnet til kar mye større enn mitt.
Hei Sanne
Vi er nok flere som spekulerer på hvordan vi fikk fiskene ++ til å holde ut i de små akvariene vi startet med, UTEN Akvaforum !! (Gikk ikke bestandig bra heller, da).
Uansett: Gastromyzon har jeg aldri hørt om. Ser gjerne flere bilder av den, den var jo stilig!!
Fine bilder forresten.
Tusen takk =)
har ikke funnet ut hvordan man fokuserer manuellt ennå, så ting og fisk lenger inn i akvariet er ikke like lett å fotografere :p

er faktisk ikke 100% sikker på hvilken Gastromyzon jeg har, ser basen har flere typer og alle er nesten like.. og de er jo solgt som borneo pleco! prikkete plecostimus borneensis faktisk. gudene vet hva som er riktig, men den jeg har registrert dem som ser noenlunde lik ut :p

bilde 1 er borneo på blad, og 2 og 3 er hvordan jeg vanligvis ser dem. hengende rundt på glasset :p
flere bilder,
bilde 1 min lettere akrobatiske red whiptail
bilde 2 en av mine triller leker gjemsel
bilde 3 en amanoreke på tur

har ett veldig rødt lys i karret nå, sammen med en rødlig rot så jeg syns fargegjengivelsen ikke er helt på topp. men lysrøret er helt nytt, så syns jeg må vente litt med å kjøpe ett med et hvitere lys..
slenger på noen bilder til, av resten av gjengen i karret :p

bilde 1 min lille ancistrus som ikke er så liten lenger. (av en eller annen grun vokser fisk som bare det i karret mitt.. dama i dyrebutikken spøkte og lurte på om jeg gav dem steroider o.o)

bilde 2 en av mine 5 kuhliier. den ene jeg har har veldig bleke farger, den virker nesten rosa når jeg skrur på lyset om morgenen. den har jeg desverre ikke fått tatt bilde av, den er sjelden fremme

bilde 3 er coryene mine på oppdagelsesferd, tatt en av de første dagene jeg hadde dem. mulig de ble skremt opp av kuhlien som stakk hodet opp av sanda :p
Det var en riktig smart og strømlinjeformet sak, den Red Whiptail'en du hadde der! Veldig fin!

(ikke be meg om å uttale det latinske navnet på den, det minner meg av en eller annen grunn om *host* hemoroider..! :p Hehe)
Elsker den, stiligste malla jeg har sett i live og ikke bare på bilde =) Dyr var den og, men jeg ble litt irritert da jeg så samme fisken på en nettbutikk for 69kr, jeg betalte 175 for den på tropehagen.. men men, angrer ikke, artig fisk er det og den fins ikke sky. henger gjerne rundt nær glasset og lar deg se på den.

Og ja, populær navn bruker jeg så lenge de har noen, latin blir det bare tungekrøll av for det meste. selv om jeg har to fisk med kun latin navn, disse får da kallenavn som er enklere og si :p

Trillene mine har en litt merkelig oppførsel til tider, eller kanskje det er normalt, aner ikke da jeg ikke har hatt coryer før.. når jeg kommer bortil karret for å se, ta bilder eller lignende er det akkurat som de fryser/poserer. ligger dønn stille og bare glor på deg. skjer ikke alltid, men ganske ofte. men, jeg får ihvertfall noen brukbare bilder av det av og til :p

og, må plukke opp bruksanvisningen på kameraet mitt igjen, får ikke bildene så bra som jeg vil og kan få, men bøkene er kun på svensk, dansk og finsk.. ikke norsk, ikke engelsk en gang. BLÆ.

men nok skriblerier for idag, jeg må på jobb :p og sykehuset. igjen. begynner å bli dyktig lei leger, sykehus og alt det styret der -.-

bilder: trille, whiptail, og køkultur hos trillene mine :p det kom ei reke i køen også, men fikk ikke noe bra bilde med reka desverre.
Nåja, leger og sykehus blir det ikke slutt med ennå, og nå begynner jobben a hinte om at det burde være nok. skjønner dem jo, men jeg drar ikke til legen fordi det er så innmari gøy akkurat... blæ.

Men tilbake til det våte, er veeeldig fristet til å trygle om å få lov til å sette opp ett rekekar i 20-30 liters klassen, men vet ikke helt om jeg tør.. Og hvor skulle jeg ha det karret, det vet jeg ikke. Blei forelsket i en reketype jeg så i en annonse her, men finner den ikke igjen og husker ikke reketypen heller, søren og. men de var nydelige lyse blå, og var ikke blåreker som ikke er så veldig blå egentlig...

Apropos reker, blir det ikke innmari innavl? med å starte med kanskje 10-20 reker og etter ett år eller 2 har du flere hundre.. eller er ikke reker så ømfintlige der...

Fant enda ett rekeskall i sanda idag, og håper det fortsatt bare er skallbytte... jeg fant bare 5 reker, men amanoer er vanskelige å få øye på og det er nok av steder å gjemme seg. javamosen begynner å få lysegrønne skudd og. mosen har såvidt festet seg men jeg har jo allerede veldig mye... fikk to dotter isteden for en da jeg kjøpte den, men karret mitt er jo lite :p
Enda ett rekeskall, men tror det fremdeles er skallbytte da jeg tror jeg ser alle. Og fikk endelig se en reke pille i mosen! å ta bilde av den var jammen ikke lett, og da jeg endelig fikk ett noenlunde skarpt bilde fikk jeg en refleksjon at teksten på objektivet... (bilde 1)

borneomallene mine som ikke er malle spenner ikke opp finnene sine mye, så får sjelden se blåfargen på rygg og halefinne.. synd, den er enda nydeligere enn vanlig når den viser seg (bilde 2)

til sist, en trille på "jobb" :p
lettere oppskremte fisk etter ett vannbytte. fiskene liker rett og slett ikke vannbytter, men de er jo nødvendige. rota litt i sanda og - det kom ett par "promp". så jeg må vel gå til anskaffelse av sandsnegler. heldigvis er ikke skivesneglene som kom med javamosen altfor plagsomme enda, men jeg får bare leve med dem.

og enten er amanoer veldig flinke til å gjemme seg, ellers så er ikke alle skallene jeg finner fra skallbytter.. men jeg greier ikke se forskjell på om det er ett gammelt skall eller en død reke. greier sjelden å se mer enn 4-5 reker når jeg teller, og jeg skal ha 7.

trillene ble faktisk ganske aktive nå som jeg bytta vann, de har en tendens til å bare sløve på dagen men nå er faktisk flere som roter rundt. whiptailen har også fått rompa i gir, den er ikke sky men det hender den ligger i ro lenge av gangen. helt til jeg forer med mygglarver, da blir de fleste fisk hypre.

har også en neontetra jeg er litt bekymret for. det har alltid vært en som holder seg unna de andre, noe jeg finner litt rart da de er stimfisk. fant en gjemt bak javamosen, den var helt i ro og langt unna de andre.. vet ikke helt hva som plager den eller om jeg kan gjøre noe med det.
Amanoene er faktisk utrolig flinke til å gjemme seg når de går sammen med fisk som potensielt er store nok til å spise de. Så nesten aldri mine 5 da de gikk i hovedkaret, bare de tomme skallene etter skallbyttene. Nå som de går i et eget kar sammen med noen små stjernedanioer så er de fremme hele tiden.

At de skifter skall er forresten et godt tegn. Det tyder på at de trives og får i seg nok næring. Her hos meg har de holdt på skallen sine om matmengden har vært liten, men med økt mattilgang skiftes det skall og bæres på egg.
får håpe det bare er skallbytte da jeg kan som regel alltid se minst 3 av dem, men sjelden mer enn 5 av gangen. de er utrolig glad i den ene "mangrove" rota mi, er bestandig noen der.
har også fått ett ja fra mine foreldre til å skaffe ett rekekar, bare jeg finner en plass å ha det som er fornuftig :p blir vel til at ps2'en må flytte, er det eneste stedet jeg har plass her i kjellerstua xD

tenkte på ett kar på ca 30-40 liter, har en rot liggende og masse javamose i karret, pluss en masse biltema sand til overs. tenkt å ha enten blue pearl eller blå tigerreker, hvis det går ann å skaffe disse til en anstendig pris. hjelp, jeg er rekefrelst :p
Skjønner deg godt. De er jo utrolig morsomme og så er det et hav av nydelige farger å velge blant. De to du nevner er vel ikke av de vanligste så om de koster litt i innkjøp så får du jo litt for avkom også
yndlingsfargen min er blå, så jeg bare falt for de to typene og det at de drettes forholdsvis lett er jo bare en fordel, i motsetning til amanoene som er altfor mye styr til å drette opp, betaler heller de 35 kronene per stykk da xD

men åssen er det med reker egentlig, blir det ikke innmari innavl å starte med, tja, 10 stykk, og etter ett år har vel de fleste yngla med hverandre og brorens bestemor?
Ut i fra det jeg har lest så er det visst ikke så uvanlig at rekeavl foregår på den måten. Har heller ikke hørt om noen som har store problemer med defekter og lignende. Den genetiske forskjellen blir vel forholdsvis bred uansett når det blir så mange reker på kort tid.

Innavl er ikke nødvendigvis bare negativt. De fleste former for avlsarbeid benytter seg av en viss form for innavl for å rendyrke egenskaper eller farger som ønskes å forsterkes. Innavl fører nemlig ikke automatisk til defekter, men finnes det defekter i linjene det avles fra så er risikoen stor for at de dukker opp. "Rene" linjer kan innavles i flere generasjoner uten problemer før det må føres inn nytt blod.

I en rekekoloni så er det såpass mange individ at selv om alle stammer fra samme mor-reke så blir arvemassen likevel bred nok til at det ikke blir innavlsproblemer på samme måte. Det er jo ikke lenge siden det ble opplyst om at genforskere hadde funnet ut at alle mennesker stammet fra èn stamfar. I og med at vi har blitt så mange så er det likevel ikke noe problem knyttet til det
det er godt å høre
fant også ut at de rekene jeg vil ha er i forskjellig familie så det er ingen fare for hybrider, så kanskje jeg prøver meg på begge to i samme tank. har og funnet en plass å ha det, ved siden av 64 litern min, bare den nye tanken ikke er så høy går det bra. må bare få ryddet litt, har altfor mye greier og vet ikke helt hvor jeg skal ha alt sammen hen xD

angrer nesten på at vi kastet det gamle karet, kunne jo ha resiliconert det og fixet ny ramme.. men men, armatur, filter og allt det der måtte jeg skaffet nytt uansett. sikler litt på en slikt kar men vet ikke helt om det egner seg. står at det er komplett, men det har jo ikke varmekolbe.. eller er det det det menes med thermopad? (herregud for en setning o_O)
Det var et godt spørsmål? Trodde Thermopad var noe lignende som liggeunderlag, men mulig de her mener noe annet. Du får ta å sende de en mail og spørre før du eventuelt bestiller.

Når det gjelder to forskjellige rekearter i samme kar er det ikke bare hybridisering du må tenke på, men også om den ene arten muligens kan utkonkurrere den andre. Dette vet reke-ekspertene, men ikke jeg
skal skrive og spørre i morgen eller noe, med et så lavt kar passer jo ikke alt av kolber heller.

med rekene sier denne lista at de rekene går sammen (antar blå tigerreke er en fargevariant) men skal undersøke mer før jeg bestemmer meg. aner jo ikke en gang om det er mulig å skaffe disse i Norge en gang :p

lyste nettopp inn i karet med lommelykt, full fres inni der, med kuhlier, triller og reker opptatt med sitt. neontetraene dreiv med strømmen nermest loddrett med hodet ned :p fremdeles bekymret for den enslige tetraen som gjemmer seg bak mosen og rota.. den ser ikke ut til å trives i det hele tatt. men så vidt jeg kan se er det ikke noe i veien med den, den ser ikke syk ut. bare sturer i ett hjørne
jippi! fant endelig ut hvordan jeg fokuserer manuellt! nå blir det litt enklere å få ting bak i karet i fokus. sånn bortsett fra at fisk ikke sitter så mye stille :p

legger ved ett par prøvebilder med manuell fokus, en trille og en amanoreke

til slutt ett bilde som viser hvor jeg skal ha rekekaret mitt, ved siden av 64 litern min
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap