Mange bøtter vann.. (side 142)

da står 20 danio tinwiini til akklimatisering. ser stadig små suttiser farte rundt, jeg ser til og med noen reker :p concolorene og cw23 freser rundt som vanlig, mens atroene holder seg mest i ro framfor frontglasset... så jeg får hvertfall sett dem :p
Rekebolle. må bare vaskes og sånn. gudene vet hvor mange liter det er :p
[External Image]
kan kanskje bruke formelen for å regne ut volumet av en kule? Må selvfølgelig trekke av litt for toppen og bunnen som er flat

En kule kjennetegnes ved at alle punktene på kulens overflate har den samme avstanden til senterpunktet i kulen. Denne avstanden kaller vi for radius, som oftest omtales som r. Kulens volum tilsier kulens innhold, og måles i kubikkenheter.
Formel for volum av kule:

Volum = 4?r³ / 3
Utregning av volum av kule:

Først trenger vi vite radius av kulen. Vi bruker 3,14 som verdi for ? (pi), selv om det virkelige tallet har et uendelig antall desimaler.

cm3 til liter
1 kubikkcentimeter =0,001 liter

Finnes sider på nett som regner ut for deg hvis du har målene

Espen
Det enkleste er vel å fylle bollen med vann og fra den fylle et litermål så mange ganger som må til for å tømme bollen?

Eventuelt omvendt, smak og behag.
joda, var vel mer et retorisk spørsmål. antall liter er forsåvidt ikke altfor viktig uansett da det kun skal reker oppi her. når jeg en gang får vasket bollen, skaffet soil og sånt.. samt finne ut hvor jeg skal ha den henne. ute på balkongen skal den hvertfall ikke forbli :p

danio tinwiniene suser rundt, hypre fisk og ikke altfor sky. jeg mistet en, men den var nermest innhol og tok kvelden dagen etter jeg kjøpte de. resten ser ut til å trives godt.
farter en del små suttiser rundt også, og concolorene og orange laserne sitter heller ikke stille. i motsetning til atroene som klynger seg i ett hjørne mesteparten av dagen mens lyset er på. sånn i det fremste hjørnet hvor de er på display hele tiden :p
Atroene var ikke min type fisk, pinglete og sky.
Liker de som suser rundt for opptatt i matleting til at de tenker over hva de gjør også plutselig oppdager hvor de er og stivner til mens de blunker forskrekket, ser at det ikke er farlig og svinser så videre...
Dessuten er jeg glad i de som er gylne og svarte, med litt store svarte tegninger.
mine dundrer av atroer er ikke pingler :p men de svinser ikke særlig rundt her. men det har nok noe med at mesteparten av bunnflata er dekket av ferskvannstang... men 96 litern må pensjoneres snart uansett, det lekker om jeg fyller vannet høyt nok..
Fritjof har funnet hula. nå trengern bare en dame eller to

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Komme hjem fra auksjon med mer pennger enn da jeg gikk inn døra er uvant. Jeg hadde ikke spesielt mye med meg heller, men satt på lommeboka da jeg ikke har ubegrenset med penger fortiden.
men kom da hjem med noen planter og noen c pygmaeus. Angrer litt på at jeg ikke ble med litt mer på c concolorene da jeg bare har fire, men de er ikke så vanskelig å få tak i heldigvis.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap