Mange bøtter vann.. (side 2)

Begynner å få manuell fokuseringen inn i fingrene nå, selv om jeg synes det er litt vanskelig å se når bildet er helt skarpt. Og raske objekter som borneoene mine er ikke enkle å fotografere i det hele tatt :p

Har fått tatt mål av benken hvor rekekaret mitt skal stå, det blei 70x35x37. men høyden kan ikke bli så stor, max 30 cm med lystopp. og jeg mistenker at de fleste mål oppgitt på websider er av kunn glasskassa og ikke inkludert armaturet i det hele tatt.

Har ett par ideer om hvordan jeg vil innrede rekekaret, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til.. har en rot jeg vil dele i 2 of feste flatsiden til bakglasset, og kle røttene med javamose, så det nesten blir en vegg av mose i bakkant, og tenkte på litt gaffelmose i bånn, og kanskje en algeball... helt til jeg så at den vill ha hardt vann. Så jeg får tenke videre :p

slenger på ett bilde av en amano dame på tur foran en vilende trille. en neontetra greide å snike seg med på bilde :p
satt en time og leste gjennom gjør det selv seksjonen, og har rasket til meg noen ideer som jeg kanskje skal bruke på rekekaret mitt. vil fremdeles ha røtter på bakveggen, men tenkte å kle sideveggene og dermed "bygge" in filteret og varmekolben, med grovmasket stivt netting/gitter og tre javamose inni der, så det blir omtrent en vegg av mose. må jo la det bli gjennomstrømming til filteret, men skal vel gå ann å skjule en god del.

har ennå ikke greid å finne ett kar med målene jeg trenger på nettbutikker, får bare håpe det er mulig, ellers havner tv'en på gulvet eller stuebordet så jeg får bruke tv benken til akvarie.. :p
eller, kanskje det er mulig å fjerne overskapet på benken, er ikke mye som er i det likevel, noen glass og annet rask som aldri brukes og kan settes på loftet.

foreløpig handleliste:

30-50 liters akvarium med lystopp
lysrør
filter
varmekolbe
plexiglass
akvariesilikon
rustfrie skruer
plastikk netting/gitter
riccia mose

senere:
eplesnegler
reker


javamose, røtter og sand har jeg, men må kanskje skaffe meg et par små røtter til da jeg ikke aner hvordan det går med den porøse rota når stefaren min finner frem saga... :p lyst til å få litt farger i karet, så tenkte litt på noen knallfargede eplesnegler, kanskje rosa eller lilla... jeg liker egentlig ikke de fargene en gang xD
slenger på ett par bilder av rota jeg skal få delt og bruke som bakgrunn.
fant også ett eldre bilde av coryene mine som jeg syns var litt morsomt
det siste bilde. for en fin balerina
søttern og. det var ikke en morro start på dagen. en amano og en borneo suger død. nitritten er så vidt oransj, så tok ett hastebytte, men jeg må på jobb og har ikke tid til å bytte mere vann nå.. så får håpe resten klarer seg. whiptailen ser ut til å ha spist for mye og, kulemage. blæ. ancistrusen var oppe og tok in luft og, så jeg justerte pumpeutblåsene for mest mulig brytning. nesten alle rekene hang rundt pumpa oppe ved vannflaten og. alt så jo bra ut i går kveld -.-
kom hjem fra jobb, og ingen fler døde fisk eller reker som jeg kan se.. skal bytte mer vann nå, og sette klar ei bøtte på badet så jeg kan få byttet kjapt imorra tidlig før jeg drar på jobb.. vet fortsatt ikke helt hva som er årsaken, men jeg vet jeg har gasslommer i sanda, så nå blir det innkjøp av sandsnegler ASAP.
whiptailen min ser ut til å ha fått ett mer normalt magemål nå, så håper hva det enn er som var galt med den har gått over..
enda ett vannbytte, denne gangen tok jeg og skviset gørra ut av den innvendige pumpa og. ser ut til å gå bra, ingen fler døde fisk eller reker, whiptailen har definitivt minsket magemålet og coryene vimser rundt igjen. bøtte gjort klar til ett kjapt vannbytte imorra tidlig. ergelige saker...
så, dagens vannbytte gjort, og målt vannverdier...

pH akvarie: er ikke helt sikker, men synes den er litt nærmere 7 enn 6.5 på skalaen..

pH kran: 8. så den har steget, leste av 7.5 tidligere i år...

nitritt: 0! endelig, kan puste nå. kanskje

GH og KH lå begge rundt 1-2. men, jeg finner ikke instruksjonen som fulgte med GH testen, og den som fulgte med KH testen var kun på fransk, tysk, nederlandsk og italiensk... jeg kan ingen av delene. mener og jeg har målt GH til 4 før, men men

antar at pH droppet er grunnet røttene, og nå begynner jeg å lure om jeg burde regulere pH'n i vannet før jeg har det oppi karet..

Windeløven kommer seg, er ikke fin ennå men det brune er på revers og den begynner å bli grønn og fin. whiptailen min digger den, og den går da etter de smaleste bladene... se bilde :p

kuhlien min er fremdeles bleik, og sturetetraen sturer ennå. men rekene er ivrige, trillene like så. bare håper ting fortsetter å gå bra.
amanoene mine virker varme i trøya nå, og spankulerer rundt som om de eier karet. coryene er ikke spesiellt aktive på dagen, de ligger i le av den interne pumpa og flytter seg kun hvis jeg gjør for brå bevegelser.


bilde 1 er av en hvilende corygjeng, verste sida av akvariet å ta bilder av da det blir gjennskinn av alt...

bilde 2 amano på en javamose tråd som er meget lang

bilde 3 en amanodame på tur
nåja, ser ut som om rekekaret ikke blir som jeg hadde tenkt, men ting blir sjelden det :p stefaren min dro på sjøen uten å få tid til å kløyve rota, så må vel fram med handsaga, eller bare droppe/endre planer.
venter på svar om et kar jeg muligens får kjøpe, lystopp blir det ikke plass til, de fleste kar er 30 cm høye, og hølet karet skal stå i er bare 37 cm høyt.. blir vel snaut med lystopp da... alternativet kunne være 54literne på dahl's i moss, men jeg har ikke lappen, og jeg tar ikke akvarier på bagasjebrettet på sykkelen, der går grensa.
sykle til tønsberg i kuling og pøsregn og bli kliss gjennomvåt (i regntøy!) for å komme på akvariemøte, greit. men glasskasse bakpå sykkelen. nei *så* gal er jeg ikke :p er ikke bare å få noen til å bli med ferga over heller... men finner vel ut av det, rekekar skal det bli, uansett. helst i løpet av sommeren da jeg ikke skal noe sted alikevel.
har bestillt sandsnegler til å ta seg av gasslommene i sanda, og en bønsj eplesnegler som skal fordeles mellom de to karene etterhvert. har litt lav ph og gh, så må finne ut av noe å gjøre der...
ph's i krana er på rundt 7.5-8, i karet er de 6.5-7, fargeforskjellen er for liten til å si sikkert.. kh er nrmest umålbar, så å få opp den ett hakk h adde kanskje ikke gjort noe, er ikke så stø i vannkjemi, men å få ph8 vann oppi ph6.5 karvann kan da ikke være helt bra.. hmm..
Da var diverse snegler på vei, forhåpentligvis tar det ikke så lang tid før de ankommer
Imorra blir det en svipptur sørover til krizoo og maxizoo (hvis jeg finner ut hvor jeg skal av bussen henne, ellers blir det sandefjord og tilbake xD) for å glo etter diverse ting og tang til nåværende og fremtidige kar. fisk blir det ikke, desverre, karet mitt er fullt... uheldigvis.
Da var sneglene ankommet, både epler og sansnegler. sandsneglene gravde seg prompte ned i sanda (de som havna i sand vel og merke) og eplene har såvidt turt å kikke ut. de hvite ser mel lysegule ut, men er søte uansett. tar bilder når jeg kommer hjem fra handleturen, bussen går om ikke så lenge så har ikke tid akkurat nå. det fulgte med ett rekeyngel med sandsneglene, aner ikke hva det er, svakt oransj. ser den ikke lenger, men hadde vært morro om den overlevde...men den kommer nok til å være litt ensom stakkar
endelig hjemme etter en 6 timers shoppingtur på 3 dyrebutikker, hvorav ca 3-4 timer var reise og venting på buss... :p

alle eplisene overlevde og er i full gang med å suse rundt, mesteparten av sandsneglene er nedgravd men jeg ser ett par her og der.

fikk og kjøpt rekeakvarie, et 28 liters kar. trenger bare ett armatur da det som fulgte med bare hadde en vanlig lyspære + at det ble for høyt. fulgte med dekkglass, bare synd det er ett høl midt på glasset, må finne på noe lurt der. fikk og kjøpt blåsvamp endelig, samt varmekolbe og akvariesilikon.

fant også noen fine små røtter og ett par steiner, så nå må jeg bare få tak i armatur, lysrør, riccia og algeball, og om en 5-6 ukers tid, rekene.

bilder av eplisene mine, og amanoene mine syntest det var utrolig spennende.
fler bilder. eplisene satte like fullt igang med en trekant for å feire sitt nye hjem :p

hm.. ser ut som om den lysegule eplisen spiste opp nesten alle mygglarvene alene... var ment til å fore alle fiskene.. xD men men, de sulter ikke.
da var operasjon rekekar igang, tror nok jeg reviderer mine planer denne gangen, og venter med den opprinnelige planen til jeg får ett litt større kar når jeg flytter.
sjøsatte røttene jeg kjøpte i ei bøtte, jommen fløyt de ikke, og siden de skal bli mosegrodde må de nok ligge i vann til de synker litt. skal finne ei sag og se om jeg kan få delt den gamle rota mi imorgen, gidder ikke ikveld :p må og lete og se om jeg finner riccia mose.
oisann, det var kjapt. da var reker og planter bestillt allerede, og ankommer ca begynnelse/midten av august, da hele juli går med til innkjøring.
mandag blir det mer innkjøp av skruer, sugekopper (tror jeg har en drøss liggende, men likevel) armatur og lysrør.
så håper å få røttene, javamosen og vannet på plass i løpet av mandag/tirsdag
nå, da er rekekaret oppe og går, flyttet den innkjørte amtop'en over i rekekaret og den nye elite'n blir en midlertidig partikkelfanger mens jeg venter på den nye saken, byttet ut den ene svampen i amtop'en med en større blåsvamp bit. skal bare gå noen av sneilene i det karet til rekene kommer i august.

omtrent hele den ene dotten med javamose blei med over i det nye karet, så fort at jeg hadde festet den litt feil til rota.. håper det går bedre denne gangen. fikk uansett altfor mye mose til ett så lite kar, at det ikke skal bli noe problem.
armatur og rør får jeg forhåpentligvis imorra, inntil da blir det en halogen lampe :p

må finne på noe spennende til bakgrunn, har ikke noe tilgjengelig nå, og jeg fikk ikke delt rota, saga jeg fant var totalt uegnet. men ideen min er ikke glemt, jeg bare sparer den til neste gang... :p

til slutt en blå eplis som havnet på rygg
da var ph og kh verdiene stabilisert, hovedkaret kommet seg opp til 7 i ph og kh på3, så forhåpentligvis leker den ikke jojo no mer. i rekekaret er det en ph på 8 og kh på 4. ph'n ligger en grad mer enn det rekene trives med, så må få ph'n ned uten at kh'n går i null igjen..
eplesneglene furter litt ennå, men forhåpentligvis slutter de med det snart. de var forøvrig MYE større enn det jeg trodde de var :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap