Mange bøtter vann.. (side 3)

da var bakgrunnen laget, ihvertfall bedre å se på en panelvegg :p fikk endelig bruk for alle tusjene jeg kjøpte da jeg studerte i england for 4 år siden. en gammel skoeske kom til nytte :p det får holde inntil videre hvertfall.
da har jeg handla armatur og midlertidig lysrør til rekekaret. men jeg kan ikke bruke det. armaturet kom lett og ledig UTEN strømledning. ærlig talt, når jeg kjøper noe forventer jeg at alt skal følge med så det er klart til bruk.. så enten har det blitt tatt ut av pakningen uten at noen har lagt merke til det, eller så glemte ekspeditøren å si det. og jeg som kjøpte gro lux rør bare for å ha noe vettig i karet sånn med en gang.. men men

malte ph i karene i dag morres og da var de falt til 6.5 i hovedkaret og 7.5 i rekekaret. rekekaret skal få synke litt til tror jeg, men hovedkaret skal få seg ei ny natrondose, så måler jeg i kveld igjen og imorra tidlig
tja, tror jeg skulle venta litt med å justere verdier i rekekaret jeg, nå viste det en pH på 9 og KH på 4... så nå må jeg få pH ned uten å få KH tilbake i null... hovedkaret er mer eller mindre perfekt med h på 7 og kh på 2, så jeg lar det være en stund til...
sånn, da fikk jeg post gitt! nytt powerhead + filter til hovedkaret da det gamle innvendige filteret har havent i reke og sneglesuppa. også en ny varmekolbe, bytter like gjerne ut den gamle resun'en, butikken hadde visst fått en del av de i retur også.. jeg bestilte en 50w jäger, men fikk en 75w da den 50w de hadde var ødelagt.. klager ikke på det der er visst like høye så da går det jo bra
så må jeg bare lete meg fram og se om jeg finner ut av hvordan jeg kan modifisere powerhead filteret og bruke blåsvamp i stedenfor det som følger med. og måle ph og kh igjen. litt mer liv i reke og sneglesuppa nå, så kanskje ph'n har falt litt. en ph på 9 var litt vel høyt.. :p
hovedkar: pH 6.5, KH 2
reke og sneglesuppa: pH 7.5 , KH 2

egentlig ganske mye lavere enn sist på sneglesuppa, men sneglene ser ikke ut til å bekymre seg, faktisk er de mer aktive enn noen gang. skal la pH få synke litt til der, da rekene vil helst ha 7. hovedkaret bør opp til 7 det også.

da var det nye powerheadfilteret innstallert. og karet omminredet da filteret var mye større enn jeg trodde :p måtte flytte en rot og nøttehula, og flyttet pinnen med javabregna og. og dytta mosen tilbake i hullet :p fant og ut hvor kuhliene gjemmer seg, under sanda i nøttehula, da denne har vært vridd sånn at jeg ikke kunne se inn i den. det har jeg fått fiksa nå :p flytta og den rødbrune planta jeg har glemt navnet på i farta :p

prøvde meg og på å lage flytebrygge til eplesneglene da det ser ut til at de har problemer med å finne veien opp i armaturet, men i hovedkaret synker den litt mye... og i sneglesuppa er det kanskje litt høy vannstand. får bare vente og se hva som skjer, om det skjer noe

[External Image]
etter omrokkeringen


[External Image]

en fordel med å flytte rota er at jeg nå ser ancistrusen mer, og kan fotografere den. den begynner nå å bli stor, men ingen antydning til barter ennå
[External Image]
ikke mye nytt idag, bortsett fra at jeg tester ut ett par grønnsaker, og eplesneglene mine er blitt mye mer aktive og rører rundt

nam?
[External Image]

jeg aner ikke hva denne prøver på..
[External Image]

kuhlii huleboere
[External Image]
neimenn, da prøver amanoene mine på å yngle gitt. og kameraet er tomt for strøm. typisk. fikk tatt noen bilder, men jeg får ikke overført de til pc'n uten batteri, så da må jeg vente med å se hvor bra (dårlige) bildene ble
Mens jeg venter, kan jeg jo legge ved denne lille animasjonen av en eplesnegle på tur...

[External Image]
Da var bildene overført og bearbeidet. De er ikke lette å ta bilde av, og likte å leke på den siden av rota som det var vanskeligst å ta bilde av. I tilleg gikk jeg tom for strøm, det var for mange bilder på brikka så kameraet sleit med at det ikke tok bilde når jeg ville, så det beste øyeblikka fikk jeg ikke tatt bilde av.
Fant ett tomt rekeskall innimellom en av anubiasene, antar dette tilhørte hoa. Det var spesiellt to hanner som "danset" med henne. Bildene som kommer er desverre ikke i rekkefølge.


vifter med "bakbeina", ho sto slik mesteparten av tiden
[External Image]

mere vifting
[External Image]

top view av hoa
[External Image]

runddans med kavalererne
[External Image]

også vifter vi litt til
[External Image]

også danser vi litt
[External Image]

mere vift
[External Image]

score!
[External Image]


Det var allt for denne gang. blir jo desverre ikke rekebebiser ut av dette, men det blir da noe levende for... :p
Tar tilbake det jeg.. fikk tatt noen fler bilder, men de er tatt rett etter at det ble foret med mygglarver, så vannet er ikke så klart som vanlig. Men rekene har virkelig farget ut, sjelden jeg ser dem med så sterke farger

[External Image]

[External Image]
tja, sliter fremdeles med å få ph'n stabil i hovedkaret, målte den lav i går og begynte med natronvann igjen, har fått den opp til 6.5, men KH er fremdeles på 0. de røttene der må syre noe vannvittig, da nabokaret har en ph på rundt 7 og kh på 4, med to helt nye røtter og en "gammel", men i det karet bor det bare 4 epliser foreløpig..
skal bytte ut den siste gammelsvampen i amtop'en i løpet av neste uke, så blir det to stykk blåsvamp i det filteret, større svamper enn de gamle.
amanoene har dempet fargene sine litt og er mer normalt farget, men fremdeles ganske mye grønt på de. kan ikke akkurat si de er fargeløse

bilde 1 er en eplesnegle på fisketur etter røde mygglarver (bilde tatt etter at lyset var slått av)

bilde 2 er to kuhlii'er i synkronsvømming

og til slutt, hopp mormor!

[External Image]
kuhlii bildet minnet meg om noe jeg leste omm parring av huhlii ål
hehe, aner ikke hva de driver med, de har noen raptuser innimellom. som regel ser jeg bare en eller to av gangen om dagen, og noen ganger holder de på sånn, svømmer opp og ned langs hjørnet eller freser langs langsiden av karet i voldsom fart, nesten sandstorm :p

Er ikke så ofte det skjer, var mest med en gang jeg kjøpte de og rett etter ommøbleringen av karet. men pokker å vanskelige de er å få bilde av når de holder på sånn :p
jøss, nesten så jeg ikke tror øya mine, mysteriereka til frank klarte seg den gitt! så den nå inni javamosen =D liten, svakt oransj, definitivt ikke en av mine amanoreker :p

veldig vanskelig å se på bilde desverre, med det rødlige lyset og den gyselige bakgrunnen... må lage en ny en der :p

[External Image]
vurdere å bytte ut noen planter is "storkaret", det er altfor tomt bakover og oppover.. får noe riccia og annen mose i august, men vil gjerne ha noen planter også. bare typisk, enten er plantene kortvokste, eller så blir dem dobbelt så lange som akvariet er høyt... begynner og å bli lei anubiasene, de passer ikke ehelt inn..

skal og fjerne litt javamose fra rekekaret, er for mye, og det skal noen andre planter oppi der når rekene kommer.

har sett mysteriereka ett par ganger, men den er neimenn ikke mye fremme og viser seg. har vel med at den er helt alene, amanoene er høyt og lavt og bryr seg døyt om nykomlingen, som var blindpassasjer med sandsneglene :p
da fikk jeg ett litt bedre bilde av mysteriereka

[External Image]
veldig lite som skjer for tiden, begge amano hoene går med rogn, ellers går ting som det pleier. rekesuppa har fått nytt lysrør (takk mona!) men jeg går allerede med tanker om å bytte ut hele armaturet med det som frank viste til på ebay. hvitt og blått lys passer mye bedre til innbyggerne som skal flytte inn

og mens jeg snakker om blue pearl, nå er det bare noen få uker igjen til de kommer, wheee!

har og søkt litt etter noen fine bakgrunnsplanter, har funnet meg en liten favoritt, så nå blir det å finne ut om jeg kan skaffe den sånn uten altfor mye pes
Irriterende. Har allerede begynt å dagdrømme om storkaret jeg har lyst til å skaffe meg når jeg flytter. og jeg har ikke begynt å se etter leilighet engang! uansett er hodet mitt fullt igang med å planlegge alt fra fisk til planter og røtter. nesten slitsomt :p



jeg går rett fram, samme hva jeg støter på...
[External Image]
[External Image]



slutt å gnage på windeløven!
[External Image]
nå var endelig mysteriereka frank så stor og tøff at han tok seg en svømmetur. ellers har han bare gjemt seg i javamosedotten bak i karet, og vært heller lite poseringsvillig. men fikk et greit bilde av han idag. hvis det er en han da, det vet jeg jo ikke :p [External Image]
Sanne
nå var endelig mysteriereka frank så stor og tøff at han tok seg en svømmetur. ellers har han bare gjemt seg i javamosedotten bak i karet, og vært heller lite poseringsvillig. men fikk et greit bilde av han idag. hvis det er en han da, det vet jeg jo ikke :p


Det er en hunn Det ser du på den lysende oransjegule flekken i nakken. Det er ubefruktede egg. Så kirsebærreker er veldig lette å skille kjønn på. Hannene har jo ingen slik eggflekk i nakken, og de er dessuten ikke så klart røde som hunnene, litt mere grålige.

Når en hunn-kirsebærreke parer seg, vandrer de ubefruktede eggene ned fra nakken og under buken mellom bena på reken, og så bærer den de befruktede eggene der (akkurat som Amanoreken du viste bilde av) til de klekkes.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap