Mange bøtter vann.. (side 4)

vel, da blir det navnebytte :p
ifølge selger er det visst en vanlig neocardina sp, men uansett en enslig frøken i akvariet mitt, har ikke helt plass til en arme med reker oppi der, og rekekaret skal få blue pearl som også er en neocaridina art...
så håper den vil trives som ensom frøken, den har vokst no innmari siden ankomst ihvertfall :p
hehe, jeg gir vanligvis ikke dyra mine navn, men akkurat den reka har en litt morsom historie som blindpassasjer med malaysiske sandsnegler, var heldig som i det hele tatt så den da jeg satte inn sneglene. men den har vokst seg stor og fin, og for øyeblikket blir den kalt bare reka :p

er inne i min siste ferieuke for sommeren, skal luke litt i rekekaret i morgen, skal være mer enn bare javamose oppi der, så da får jeg vel ordne plass :p
bare et par uker igjen til småttisene kommer, så da må alt være på plass. forhåpentligvis har det blitt litt kaldere innen det også.
er i kjelleren, men ifjor sommer var det helt oppe i 28 grader her inne. i år har det bare vært ca 26 grader, men selv det er hakket varmt for et kar jeg har planer om å holde 22 grader i.. er som regel 20-22 grader her ellers, så lavere enn det får jeg vel ikke.
da var det nye armaturet kommet, så blir spennende å se hvordan det blir. forhåpentligvis blir det bra, og nå er det bare ca 2 uker til rekene kommer. har også kjøpt en plante til lillestorekaret, og bestilt et par til, men de kommer tidligst om 2 uker.
oioioi. skulle visst røsket opp i rekesuppa litt tidligere.. javamosen hadde tatt sånn åverhånd at jeg ikke så all driten på sanda.. så da måtte eplisene flytte til lillestorekaret, og det ble nærmere 100% bytte med vann.. med nytt lysarmatur, opprensing i javamose og full pakke, ble det ganske så annerledes oppi der. de to minste røttene er nå vasstrukne, så de har jeg tatt opp så det blir enklest mulig å kle de med mose når rekene og mosa kommer. pumpa er innkjørt og ferdig modifisert, men kommer til å måle mye de neste to ukene for sikkerhetsskyld. ph viste nå 7.5, og håper jeg kan få stabilisert det igjen på 7.
da har jeg bare ett kar igjen å bytte vann på, det har fått nye planter idag + 4 epliser, så de er litt oppskjørta. men de skal få røde myggiser til kvelds, så da tilgir de meg forhåpentligvis :p
da var vannbytter og dill og dall gjort, for denne gang. ble ganske stilig med det blå lyset egentlig. ironisk nok har nå rekekaret bedre lys enn hovedkaret... må få gjort noe der, det røde lyset er ganske grellt...


rekekar med ly lystopp, etter utrensking av javamose
[External Image]

i månelys
[External Image]


ha deg vekk!
[External Image]
nåja. har greid å herpe lysarmaturet til lillestorekaret, så da blir det innkjøp av dekkglass og dobbelt t8 enten 15 eller 18w armatur. det får låne armaturet til rekekaret så lenge, det er et 3x8w t5 armatur med eget beskyttelsesglass, så det gir da litt lys.. til og med moonlight ble det :p
[External Image]

nye planter er det og, selv om jeg ikke aner hva det er.. ludwigia repens rubin er bestillt, får den forhåpentligvis om ca 1.5 uker
da er nytt lysarmatur og en luftpumpe til rekekaret bestillt. nye lysrør er ikke bestillt ennå, men vil bli gjort snart. men det tar vel 4-8 uker før jeg får det jeg vil ha.
skal ta mål av dekkglass opphenget før jeg drar på jobb imorra og stikke innom bilglass folka vegg i vegg med jobben, forhåpentligvis blir det ikke så dyrt.
og fikk mail idag om at tingene fra en akvariesjappe i tyskland ble sendt idag. jippi!
Da var dekkglass bestilt og jeg henter det imorra =D da er det bare armaturet som mangler, og det aner jeg ikke når kommer. webzoo's sider sa 3-10 dagers bestilling til dem, men gudene vet.. neste uke kommer både blue pearl (håper jeg) og ludwigia repens rubin (så fremt tropica har den inne)

bestillingen min fra den akvariesjappa i tyskland burde ha ankommet norge nå, så der blir det ennå mer snacks. for reker og coryer mest, og plantene :p

skal ta og koke disse skjella ikveld, og se hva som skjer. noen av de er faktisk fargerike og fine
da var skjella kokt, og ingen av dem ser u til å ha forandret seg i det hele tatt. vel, ett av skjella delte seg i to, men det gjør ingenting, fargene er like fine
det er natta i karene nå, så de får ett par skjell hver imorra
da var dekkglasset på plass. var ikke dyrt, 150 kr for 26.5x56.5 4mm glass med slip av kanter. imorgen blir det tur til ikea med noen venner, jeg skal ikke ha noe, men kommer sikkert hjem med en bærepose eller to av ting allikevel...

slapp noen skjell ned i akvariene mine, eplisene kom susende og måtte undersøke :p
[External Image]
blæ. ancistrusen min døde en eller annen dag tidligere i uka. fant den nettopp, flytende, all huden var fargeløs eller borte. vet ikke hva som kverka den, nitritt er det ikke, sjekket det nå. heller ikke sult, den var heller litt rund, men den kan jo ha svellet i vannet.. jaja. det forblir vel ett mysterium..
forrige oppdatering ble kjapp og ufullstendig da jeg hadde en buss å rekke...

har ikke funnet flere døde fisk, vannprøvene jeg har var fine, kan ikke se noe som plager verken fisk, reker eller snegl.... har en del fisk som liker å gjemme seg, men skal holde et ekstra øye med opptelling og verdier neste uke. spesiellt ettersom mine blue pearl blir sendt mandag eller tirsdag, så da kommer jeg vel til å drømme om reker den neste uka :p vurderer å skaffe en cu test, men den var da innmari dyr... men men. rekesuppa mi får en dæsj aquasafe ved vannbytte, har jo uansett kjøpt saken, og den skal visst binde opp kobber og sånn... så får vi bare håpe alt går bra.

venter på varene mine fra tyskland, rekeforet mitt er i den pakka, så den må komme snart :p
da var armaturet sendt av gårde fra webzoo, jippi! min stefar syntes selvfølgelig det var tåpelig å kjøpe nytt bare for at jeg ikke greier å få av ringen, men men. nå er det uansett forsent. nye rør får vente litt, selv om jeg har lite lyst til å sette inn grolux røret...

flyteplanter er på vei, ludwigia repens rubin kommer forhåpentligvis fra tropica til butikken på onsdag/torsdag, og blue pearl kommer og denne uka håper jeg. skal bestille cu test og gjødselkuler ikveld, og pakka fra tyskland kommer forhåpentligvis imorra eller no.

det rare er, jeg syns karet mitt ser bedre ut med dekkglass en den svarte plastikktoppen... :p
blæ. glemte cu testen, men gjødsel og litt dingser til luftpumpa husket jeg. kun noen flyteplanter kom idag, ingen armatur og ingen tysklandpakke ennå. men kanskje imorgen *håpe*

har heller ikke fått noen bekreftelse på at ludwigiaen kommer på onsdag kveld, så kan hende jeg stikker innom butikken på torsdag for å høre, kan jo hende de glemte å sende meg melding om at tropica hadde planten inne.

red whiptail på glasset
[External Image]

ikke kom å påstå at amanoreker ikke har farger :p forøvrig en veldig gravid dame :p
[External Image]

nam nam nam
[External Image]
w00h00! post =D

blue pearl reker, mose, og for og ting og tang fra tyskland. da mangler baree armaturet fra webzoo, og det er på vei =D
ett lite bilde mens jeg venter på at rekene skal akklimatisere seg =D

i mellomtida skal jeg feste mose og bytte litt vann
sånn, endelig kan jeg settte meg ned og spise, har ikke spist siden halv tolv... og, bilder!








oversikt over karet. steinene med riccia skal ikke sitte der, men de veier ned røttene foreløpig :p
[External Image]

to blue pearl reker. de er SMÅ :p og ikke så veldig blå akkurat nå, men de har jo vært på reise og alt. går seg sikkert til
[External Image]

[External Image]
mwhehehe... måtte bare :p klikk for full størrelse
[External Image]
Det der var en skummel snegle :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap