Mange bøtter vann.. (side 7)

Hmm, ikke dårlig da. Sliter med å få til gode bilder hos meg, men så har jeg mye dypere akvarium da, og bare to lysrør. Tar du dem i vinkel med blitzen for at den ikke skal forstyrre bildet?
kommer an på, hvis bakveggen er synlig må jeg det, ellers er det ikke store vridningen som skal til for å unngå det værste.
det jeg er mest irritert på er mine gulhvite eplesnegler eller de hvite skella som "stjeler" blitzen og allt annet blir mørkt. ie, ubrukelige bilder. skjella kan jeg gjemme, men sneglene kan jeg ikke diktere :p
oki. Har merka den refleksen jeg og. Prøvde meg med lang lukkertid da, det ble veldig stilig med neontetraene i full fart rundt omkring uten blitz da selvfølgelig. tar du bilder i RAW for å forbedre dem mer etterpå?
høyeste jpg oppløsning, må uansett fjerne "dråpemerker" på mange bilder, har ikke prøvd raw ennå da men.

er og litt irritert på hovedkaret. må få annen bakgrunn der, og akkurat nå har jeg ett sylvania daylight star og et grolux rør. selv uten groluxen på blir det et rødskjær oppi der og helt jævlig å ta bilde av hele karet. ta bilde av fisk og reker i forgrunn går greit, men lenger back eller helbilde blir overhodet ikke fint. kjører begge røra da jeg har lyskrevende planter, bare håper flyteplantene overlever.. men de blir jo tatt av strømmen og dratt under. kanskje jeg skulle tatt store planter isteden for de små..
Jeg har veldig feil lys i akvariet til fotografering, ett vanlig dagslysrør og ett plantevekstlys. Problemet mitt er at jeg ikke har bakgrunn, da akvariet er synlig fra alle sider.. så da blir det refleks uansett hvilken vei jeg tar bildet
ja, groluxen er ett plantelys, alt blir rødt. har sånn foliebakgrunn du klistrer på glasset, men det er ikke pent.. men alternativet der og da var en panelvegg :p

ser de har bambusmatter på meny her, men vet ikke om de er ubehandlede eller ikke.. hmm.

nærbilder av fisk og andre dyr går helt fint, bortsett fra blue pearl'ene som er så små at de må komme nærme og oppføre seg for at bildene skal bli ok. har heller ingen tripod, så det blir litt arbeid i å holde kameraet stødig
Jøss, tar du dem håndholdt? Du er jo fine bilder Mine fisker vil heller ikke sitte helt stille nei.. merkelig det der. Kanskje noen kan trene dem
Bambusmatter er jo fint ja, særlig hvis de ikke er helt jevne.

jepp, alle er håndholdt, en av grunnene til at 95% av bildene mine blir kassert :p
hender jeg sitter på en stol og støtter armene med knærne, men det krever jo litt krøking :p

skal ta og kjøpe noen matter på mandag og se om de er brukanes.. om ikke annet så kan de dekke bakveggen og bli mosegrodde :p
Ellers kan du prøve med veldig flate steiner som bakgrunn, det kan bli fint det og, særlig hvis de stikker litt inn og ut, sånn at det blir noen småhyller og sånn. Er lett å finne sånn hvis du leter litt, kanskje ikke i ditt område, men litt lenger inn i fylket vil du nok finne noe

95% kasta er jo ikke dårlig det da :P bare bra man har digitalkamera ikke sant? he he.
huff, begynner nok å bli litt trøtt, mente at du tar fine bilder, ikke at du er fine bilder (men søtt bilde du har på profilen da)
vel, jeg har vann i begge karene, så steinbakgrunn blir jo å tømme karet, tørke det og så begynne med silicon og sånn :p da må jeg skaffe midlertidig balje først...
Hvorfor må du bruke silikon? jeg har bare stablet steinene hos meg, er bare om å finne de riktige steinene
har små kar jeg, det største er 64 liter. vil ikke fylle halve karet med stein, det er masse greier der allerede. som en stor rot som tar halve karet :p
litt mer bilder, en kuhlii, en eplesnegle som går wheeeeeeeee! og en av mine sprø amanoreker. seriøst, hannrekene fyker veggimellom, aldri sett dem slik før...
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Sanne
og en av mine sprø amanoreker. seriøst, hannrekene fyker veggimellom, aldri sett dem slik før...

Da er det nok en hunnreke som har skiftet skall og er klar for bli befruktet. Hun dukker antagelig opp ganske raskt med egg mellom beina
hm, begge hunnene mine er med egg for tida... enten det eller så har hun sluppet dem nylig og er påan igjen. så et par skall tidligere i uka, men denne oppførselen started idag. rart, de var ikke sånn sist gang... kanskje fordi hu ikke gjemte seg da :p
bildene mine var visst ikke gode nok, så jeg får øve mer :p
syns det bare blir færre av rekene, eller så gjemmer de seg godt... telte bare 4 idag. men jeg har kun sett ett kadaver, første dagen de var her. og eplesneglene brydde seg ikke mye om det..
men lurer på om jeg skal kvitte meg med de fleste sneglene, de okkuperer all maten og lar verken fisk eller reker forsyne seg... med mindre de er kjappere enn sneglene. jeg liker sneglene, men de er omtrent større enn coryene mine, og de mer sky fiskene holder seg unna hvis det sitter en snegl og sutter på maten...
tar det tilbake jeg :p 3 av bildene ble godkjent, ett ble refusert, men det er naturlig, så siden at bildet ikke var så godt som jeg trodde :p

jeg bare håper jeg ikke har masserekedød uten å se det.. for jeg ser faktisk knapt nok ei reke. men sneglene må reduseres, de er for store og for agressive i matveien. så får se om jeg finner noen til å overta en del av dem.
Wow det var superfine bilder Nå fikk jeg ikke akkurat mindre lyst på å kjøpe blue pearl igjen
takker når jeg ser flere reker skal jeg ta mer bilder :p og etterhvert når jeg får skaffet tripod og dedikert macrolinse, blir det saker da :p
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap