Kan noen hjelpe?

Har en gjeng med 10 corydoras gossei i en 93 liter, hvor det ser ut som de stortrives veldig godt, de yngler som bare det. Men problemet er det at av og til så ser jeg som "detter" over på siden akkurat som den sovner eller noe..:s Så når den detter helt rundt virker det som om den våkner, slik gjør den om og om igjen... utrolig forstyrrende:P Av og til klør de seg veldig i sanden, vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Noen som kan hjelpe meg med noen tips og råd?
Det var pussig oppførsel. Det er ikke noe de burde gjøre... å ramle over på siden, og så rykke til og rette seg opp igjen, høres kanskje ut som et helseproblem....men jeg er ikke sikker.
Har du hatt gruppen lenge? Har det vært andre fisk "innom" karet deres, som kan ha medbragt smitte de siste par mnd?

Jeg grubler litt på en annen mulig årsak...:
Hvordan er filtrering og sirkulasjon i denne 93 literen? Har du navn og modell på filteret? Det KAN være så enkelt at sirkulasjonen vipper Coryene langsomt over når de ligger og skal slappe av, og så reagerer de når "hellingen blir for bratt" og rykker til for å rette seg opp igjen. Jeg mener jeg har sett noe lignende i et kar der jeg hadde en del L-maller i tillegg til Corydoras, derfor hadde jeg (til meg å være) uvanlig sterk sirkulasjon.

Hvis du har noen mulighet til å nedjustere filtersirkulasjonen litt, og f.eks. vinkle den annerledes slik at den ikke feier bortover langs karet.

PS! Utblås fra filteret i overflaten gjør at vannet fyker tvers over til det møter kortveggen på motsatt side, der bøyer det av og fortsetter ned langs glasset til det treffer bunnen. Der bøyer det av igjen, og strømmer bortover bunnen, der det mister styrke etterhvert og til slutt ender opp borte ved veggen der filteret står og strømmen kom fra i utgangspunktet.
Det kan være at sirkulasjonen som feier bortover bunnen, er for sterk, slik at Corydorasene "rulles over" av strømmen hvis de ligger f.eks. med bredsiden til.
Akkurat det Mona sier her har jeg faktisk sett selv i det ene karet mitt. Da hadde jeg tetratec ex 1200 i en 110 liter, og det var egentlig litt storm. Der bikket coryene over på siden, for så å rykke til når de nesten hadde bikket over fullstendig. Dette var når de slappet av.

Mindre sirkulasjon, eller også en strategisk plassert rot som både skaper skygge og et rolig sted i karet kan jo hjelpe. Skulle det være noe slags sykdom aner jeg desverre ikke.
Tusen takk for svar!
Coryene går alene i en 93 liter med en pumpe som heter Fluval 2plus eller noe.
Kan stemme dette med at det er strerk strøm i karet for jeg har en luftpumpe på i tillegg og denne utgjør kraftig mye sirkulasjon i vannet.
Disse coryene har alltid gått alene siden det er en VF leksgruppe
Skal justere litt på pumpen med en gang!
Si ifra hvordan resultatet blir - dette var interessant...
jeg snudde utblåsningen til pumpen litt mer rettet mot bakglasset i karet slik at sirkulasjonen i karet ikke ble så stor, tok et vannbytte og foret de med røde mygglarver. Nå er de ganske opptatt ser jeg:P
Ser ut som det hjalp veldig!
takker for all hjelp
Dette blir rarere og rarere.
Istad stirret jeg en stund på karet mitt så fyker den ene coryen rundt og rundt bortover midt i karet, altså som den tar salto bortover:S Så fyker de inn i glasset eller bare svever bortover akkurat som om de er døde, så plutselig når noe kommer borti de så spretter de opp og er like frisk som vanlig.
Har også merket at for dagene virker det som om de kjeder seg, de ligger liksom bare der, gidder ikke å svømme rundt...
Noen som har opplevd det samme?
Har du målt noen vannverdier i det siste? Hva med nye ting nede i karet? Er det noen mulighet for at bøtter eller lignende ting som brukes i karet kan ha blitt forurenset? Ikke sikkert noe av dette har noen sammenheng, men kan være greit å få bekreftet eller avkreftet at det kan skyldes noe av det.
filtret du har er alt for lite for et akvarium på den størrelsen.
kjøp inn et ekstra flual 2 filter, og ta et vannbytte.
filteret er ikke for lite til dette karet, det er sterk strøm i den og det fulgte med karet når jeg kjøpte det hos dyktige akvaristene elisabeth og knut gilje på bømlo. Har tatt oppi en rot som har ligget på i en pose en god stund, kan ta den ut av karet og ta noen vannbytter.
Oppdaget du den merkelige oppførselen etter at du la inn rota så er det mulig at det har skjedd et plutselig dropp i ph. Mål ph før vannskift. Om den er veldig lav bør du skifte lite vann i gangen i og med at forskjellene ellers kan bli for stor og fiskene få et nytt sjokk. Igjen må jeg poengtere at det ikke sikkert at det er det som har skjedd, men greit å være føre vâr og måle verdier.
Takk for svar, jeg har tatt ut den rota nå og begynnt å tømme litt vann ut av karet. Coryene ser alltid livlige ut når jeg tømmer vann. Akkurat nå har jeg ikke vanntestene mine her, siden en venn låner de. Men skal få tak i de så fort jeg kan
Sauen666
filteret er ikke for lite til dette karet, det er sterk strøm i den og det fulgte med karet når jeg kjøpte det hos dyktige akvaristene elisabeth og knut gilje på bømlo. Har tatt oppi en rot som har ligget på i en pose en god stund, kan ta den ut av karet og ta noen vannbytter.

ops r ikke så klok på flual men tenkte dette filtret var til 60 L.
er vel rota som gjør det
yes, må være det Er ikke lett å forstå seg på sånne filtre... Satser på at det blir bedre nå, skrudd ned strømmen på pumpa og tatt ut rota + et godt vannbytte...
Takk for all hjelp
Hjelp!
Idag la jeg merke til at coryene har begynnt å oppføre seg rart igjen. De detter over på siden, ligger der og ser helt døde ut, og etter en stund hvis de kommer borti noe fyker de rundt i karet, opp i overflaten og rett inn i glasset, noe som jeg hører smellet på ganske høyt:s
Jeg er veldig bekymret nå, det m å jo være noe galt her....
Jeg tok ut rota som jeg trodde var årsaken, tar 30-20% vannbytte hver dag for å være sikker. Har glemt å teste vannverdiene (skal gjøre det imorgen) men kan vannverdiene være årsaken til slik oppførsel?




Du er sikker på at det ikke er kommet noe forurensing på noe av utstyret som brukes i karet eller at det ikke har foregått noe i rommet som kunne ha forurenset vannet? Tenker da på spraying med insektmiddel, løsemiddel, såpe osv
helt sikker! Tar vannbytter hver dag og så det burde jo ikke være slik:S
Merkelige greier det du har der. Kan ikke huske å ha vært borti lignende oppførsel tidligere noe sted heller. Er da ikke stort annet å gjøre enn å ta delvannsbytter og følge med temperatur og andre verdier, eventuelt behandle med en kombinasjon av esha exit og esha 2000 og se om det kan hjelpe på. Veldig mystifiskis det der altså.
Latex-hansker kan vel ikke være årsaken vell? Kom på at i det siste har brukt latex-hansker når jeg har fora fiskene med frossne mygglarver, eneste som kan være grunnen for jeg har ikke forandret på noe...!!
Har kjøpt nye bøtter og alt for å forsikre meg om at det ikke kan være det...
Håper dette hjelper.... takk for alle svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap