Plantefarge

Hei, eg har nett fått meg akvarie, men plantene mine begynner og bli brune og de begynner og krølle seg litt. er det normalt?
Nei, det er nok ikke normalt. Hva det kan skyldes er nesten umulig å si uten nærmere beskrivelser. Det kan feks være for lite lys, for lite næring eller at planten ikke egner seg for akvariebruk.
det ser ut som at de er grønne, bli brune, og til slutt ble de gjennomsiktige og det som er gjennomsiktig løsner.
Kanskje du kan fortelle litt om hva du gir av gjødsel, hvor mye lys du har i karet osv. Et bilde hadde også vært fint. Gjennomsiktige blader kommer ofte av for lite jern, men da går det gjerne rett fra grønt til gjennomsiktig. De blir ikke brune først.
Av gjødsel gir eg TERTAPlant Crypto i en grønn eske en halv tablett til hver plante, et 15 w lysrør. beklager, kan ikke legge innpå bilder med en gang
Har du fremdeles de plantene som er avbildet på karet ditt i profilen? I såfall, hvilke av plantene er det som sliter? Er alle sammen like brune? Mistenker egentlig at det kan skyldes for lite lys til de mest lyskrevende artene. Det gjelder da å velge arter som kan vokse i moderat til lite lys.
Her er bilder sim du kan se på
klarer du og se hva alle de forskjellige plantene heter og? for eg vet det ikke..
Det ser faktisk ut som de to første muligens lider av jernmangel. Jeg ville prøvd å gi disse to plantene en hel tablett hver fjortende dag og sett om det retter opp tilstanden. Ellers så er vanlig dosering en slik tablett en gang i måneden så hvis du har gitt de sjeldnere enn det så kan det hende det er nok å gi de en slik vanlig standardose. Sørg for å dytte de så langt du kan nedi substratet. Har selv et par ganger opplevd algeopplomstring om jeg ikke har vært nøye nok med det. Du fjernet vel potten og vatten rundt når du plantet de?

Den første planten vet jeg ikke hva er. Den andre planten er en type Echinodorus. Er ikke sikker på hvilken. Du får søke på navnet i plantebasen og se om du finner den som ligner mest.

Den tredje planten er nok ingen egentlig akvarieplante selv om den kan leve noen måneder under vann. Dessverre så er det en del butikker som selger de som akvarieplanter. Her kan du lese litt mer om den.
Resten av plantene ser ut som stengelplanter og de vil helst ha flytende gjødsel i vannet. De tar nemlig ikke så mye opp gjennom røttene. Må bare innrømme at jeg ikke kommer på navnet på de sånn i farten.

Synes ellers plantene ser friske, grønne og tettvokste ut så det ser ikke ut til at de lider under for lite lys, men det er kanskje ikke så lenge siden du plantet de? Det er nemlig enkelte av disse stengelplantene som trenger mye lys og blir veldig langstrakte og ranglete om de ikke får det.
Men eg klarer ikke og finne echindorusen, alle er jo like.. Eg klarer ikke og finne den som ligner mest
Der er vi to som sliter, vanligvis trenger den oxo litt tid i akvariet for å utvikle seg. Kjøpte en liten søt grønn en, nå er den svær og rødbrun.
Du kan prøve å legge inn bildene under tråden for planteidentifikasjon. Da er det forhåpentligvis noen med mer kunnskap enn meg som kan fortelle hva de heter.
Nemo 321
Men eg klarer ikke og finne echindorusen, alle er jo like.. Eg klarer ikke og finne den som ligner mest

Det er nok ikke så farlig med korrekt navn enda. Hvis den er helt nyplantet, vil det ta litt tid før den får skikkelige undervannsblader som gjør den lettere og identifisere. Men felles for alle Echinodorus (populært kalt sverdplanter), er at de suger næring opp gjennom røttene fra bunnlaget. Ikke fra vannmassene, altså. Du kan derfor gi sverdplanten en hel tablett med næring (ikke bare en halv), stikk den dypt ned i grusen så den kommer i nærheten av plantens røtter. Forsøk gjerne [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Lateritkuler [/URL]i grusen til sverdplanten din, de elsker den jernrike næringen.

Det er noen andre planter der som ser ut som stilkplanter, de suger næring fra vannet, så da trenger de flytende plantenæring. Men vær veldig forsiktig, bruk bare kvart dosering av det som står på flasken! Du har relativt lite planter nemlig, og da blir det veldig fort overdose om du bruker full dose (med alger som resultat).

Denne planten kan du egentlig ta ut først som sist. Den vil råtne.
Fatter ikke at zoobutikkene har LOV å selge sånt som akvarieplanter, det er jo ren svindel!! Jeg blir like irritert hver gang jeg ser at noen har blitt lurt til å kjøpe potteplanter som akvarieplanter fra en dyrebutikk.
Den der så jo søren meg ut som en tuja-hekkplante... Ta den med tilbake til butikken og KREV pengene tilbake, eller noen ordentlige akvarieplanter! Du kan jo understreke kraftig f.eks. "at denne gangen vil jeg ha planter som OVERLEVER UNDER VANN!" og så legge til litt mumlende "din sabla svindler..." (hehe)
[External Image]

Hvor mange liter er akvariet ditt på? Og hva heter lysrøret du har? Du burde finne teksten som informerer om dette, det er alltid trykket på røret i den ene enden (drei litt på det om du ikke ser noen tekst med engang).
Fulgte røret med da du kjøpte akvariet, dvs: satt det allerede i armaturet?
Da ville jeg byttet det ut, og kjøpt et nytt kvalitetsrør straks! De rørene som dyttes i ferdige akvariepakkeløsninger, er nesten alltid billige dr...løsninger av dårligste kvalitet.
Takk Mona! Ja, røret var alleredet satt inn. det er 15 watt. det står RESUN D-15w 10000k på det. men eg har en mor som er litt skeptisk på akvarie og eg er nybegynner i tillegg.. og eg har allerede tatt ut en plante for den ble så tullete...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap