Blå acara (aequidens pulcher) sammen med apistogramma og kardinaltetra?

Ble litt forelska i Blå Acara forrige gang jeg var innom dyrebutikken og driver nå og undersøker om det er en fisk som kan passe i karet mitt?

Jeg har en 240-liter som for øyeblikket har en liten stim på 15 kardinaltetra, og endel apistogramma cacatuoides (ungfisk). Jeg har forstått Acaraen er en parfisk, men jeg tenkte å kjøpe en 4-5 ungfisk (de hadde noen på 2-3cm i butikken) for så å se om noen av de danner par og selge unna resten.
Jeg lurer også på å sette inn en 4-5 SAE i samme slengen.

Jeg lurer egentlig på om dere har noen kommentarer til denne fiskesammensetningen? Jeg vet at Blå Acara kan bli stor som fullvoksen og det jeg lurer på er om denne vil være til fare for kardinalene - hovedsakelig? Og i så fall hvor stor er Acaraen når den begynner å kunne se på kardinalene som mat - om den vil gjøre det?

Synspunkter?
Ja, jeg tror den vil forsyne seg av tetraene. Kanskje ikke riktig enda, hvis de ciklidene du har sett på bare var to-tre cm foreløbig.
Men om de ikke greier å sluke en tetra hel akkurat nå, så vil de sannsynligvis forsøke iallefall... og det å bli tygd på og spytta ut etterpå, er nok like ille for tetraen som å bli spist hel...

Acara'en har også territorium på samme steder som Apistogrammaene. Når disse blir kjønnsmodne, og Acara'ene også, vil det bli krangel og muligens slåssing om plass og yngleområder.

Du skriver at karet er 240 liter, men hva er bunnarealet på det, i cm? Jeg vet at f.eks. Juwel har lite bunn- eller overflateareal i forhold til antall liter, fordi karene deres er høye og smale istedet.

Blå Acara blir forresten fort "ugresset" i akvariet, bare så du vet det De yngler som besatte, og med aggressjonsnivået de oppviser når de vokter egg og yngel, så sitter man fort med flere ciklider enn man greier å huse. Jeg tror det kanskje kan være litt tregt marked på akkurat disse, dvs de selger ikke alltid som varmt hvetebrød.
Interessant. Yngel er jo alltids moro, men om det blir for mange av en art som kan være litt tungsolgt så er kanskje ikke det hva jeg er ute etter akkurat nå. Jeg syntes det er nok pes å få solgt unna apisto-yngel - men de er jo tross alt relativt lettsolgt, selv om man bare selger noen få om gangen.

Om de også er noe hissige og får hyppig yngel, så blir nok det i tillegg til at de etterhvert blir antakelig så store at de vil prøve seg på kardinalene, litt i overkant mye stress i karet. Takk for råd.

Jo, jeg har et Juwel 240-liters og der er bunnarealet 121x41.
(tilsvarer et 192-liters med standardmål? (de er 120x40x40?)).

Joakim
Ble litt forelska i Blå Acara forrige gang jeg var innom dyrebutikken og driver nå og undersøker om det er en fisk som kan passe i karet mitt? Jeg har en 240-liter som for øyeblikket har en liten stim på 15 kardinaltetra, og endel apistogramma cacatuoides (ungfisk). Jeg har forstått Acaraen er en parfisk, men jeg tenkte å kjøpe en 4-5 ungfisk (de hadde noen på 2-3cm i butikken) for så å se om noen av de danner par og selge unna resten. Jeg lurer også på å sette inn en 4-5 SAE i samme slengen. Jeg lurer egentlig på om dere har noen kommentarer til denne fiskesammensetningen? Jeg vet at Blå Acara kan bli stor som fullvoksen og det jeg lurer på er om denne vil være til fare for kardinalene - hovedsakelig? Og i så fall hvor stor er Acaraen når den begynner å kunne se på kardinalene som mat - om den vil gjøre det? Synspunkter?

Kjøpte 4 blå Acara lørd. 14 juni, som parret seg ut samma dagen. På minuttet, 1 uke etterpå legger de egg, på en i forveien ikke pusset stein, og hvor hhv. hun og han deler på vifting over eggene. Har sånn sett 2 hunner til overs, og hvor strl. er ca. 4cm. Sammen med dette paret har jeg han og hunn Ancistrus, drøye 14- 15 cm. Den blå Acara (hannen) jager den største av disse når den kommer for nære. Derimot lar den en palettcichlide yngel være i fred, som snart måler 2 cm. 1 A.Sajica hunnfisk har også fått klar melding om hvor "skapet" skal stå. Forøvrig virker blå Acara til å være en relativt fredelig art. Fiskesammensetningen din ser ut til å være grei, men Kardinaltetraen din foretrekker vel en litt annen biotop/vannsammensetning? Lykke til!!
Joakim
Interessant. Yngel er jo alltids moro, men om det blir for mange av en art som kan være litt tungsolgt så er kanskje ikke det hva jeg er ute etter akkurat nå. Jeg syntes det er nok pes å få solgt unna apisto-yngel - men de er jo tross alt relativt lettsolgt, selv om man bare selger noen få om gangen.

En fyr jeg kjenner, hadde regelrett hundrevis av Blå Acara. Hver eneste gang jeg snakket med han, så sa han: "NÅ skal du vel ha noen Blå Acara? Hvor mange skal jeg ta med?"
Jeg takket nei hver eneste gang, men han ga seg aldri... for han ble aldri tom for unge Blå Acara han prøvde desperat å bli kvitt Å selge dem hadde han sluttet med, nå var det om å gjøre å få GITT dem vekk istedet (selv det gikk visst tregt)

Det var dette som gjorde at jeg kalte dem for "ugress" i forrige innlegget mitt
fordi dette var inntrykket jeg satt med
Inaktiv bruker
min blå acara er i hvertfall grisk, den spiste opp en fisk på 2,5 cm, å det syntes jeg var ille stort for den lille acaraen... men den er utrolig vakker, å yngler godt
mona o
.......han ble aldri tom for unge Blå Acara han prøvde desperat å bli kvitt :-)

Vil det si at dette er yngel som selv klarer å finne føde, slik at endel vokser opp uten at han har foret med artemia ol?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap