To hann-apistogramma i samme kar, uten hunner. blir det krangling om territorie?

Jeg vet at de fleste apistogramma prøver å opprette et territorie i et akvarium og at man derfor bør ha et begrenset antall i et akvarium. Mange steder leser jeg anbefalinger som går på at man bør begrense seg til én hann, men kan gjerne ha to-tre hunner avhengig av størrelsen på karet.

Jeg kan ikke så mye om hvordan disse fiskene oppretter territoriet og hvorfor, men jeg tipper en hann har et territorie som han ønsker fritt for andre hanner slik at han selv er kongen på haugen og derfor kan befrukte eggene til sine hunner uten innblanding fra andre?

Det jeg da lurer på er hvordan vil slik fisk oppføre seg om det ikke er hunner i akvariet? Da har de sånn sett ingen grunn til å jage bort "trusler"? Vil det da kunne fungere med flere hanner i samme akvarium så lenge det ikke er hunner der? Problemet oppstår først idet man innfører hunner? Eller er jeg helt på jordet?
Du har helt rett i dine antakelser.
Problemer med revirhevdelser og aggressivitet er vanligvis minimale så lenge det ikke finnes hunner i karet.
Har du litt størrelse på karet, kan du ha mye fler enn to hanner også. Det vil vanligvis ytterligere medvirke til å redusere eventuell aggressivitet, da det ikke er mulig å prøve å hevde noe eget revir. med mange andre hanner i karet.
Takk for svar.

Jeg antar dette også gjelder hunnene? De vil heller ikke bli så aggressive når det ikke er mannfolk tilgjengelig?

Dette er jo interessant for de av oss som er så heldige at man får yngel på apistogramma. Det blir jo ofte mange, og det er nok ikke alle som har anledning å kunne gi hver enkelt fisk et "ordentlig" revir i hvert sitt kar når fiskene blir såpass store at de blir kjønnsmodne. Da kan man skille de på kjønn i to halvstore kar og sannsynligvis kunne unngå de største kranglene - inntil man har fått solgt/gitt de bort?

Et tilleggspørsmål; vil slike fisk som i utgangspunktet etablerer terriotorie, bli stresset/plaget av at de ikke har mulighet til det? Om man da har de "for trangt" en periode?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap