Quintana atrizona-eiere, hvordan får dere yngel som er hankjønn?

Jeg har en del av denne nydelige lille levendeføderen. -Og så har jeg et problem... Hver gang det fødes et nytt kull ser alle ut til å bli hunner! Nå har jeg vel mellom 20 og 30 fisk i forskjellige størrelser, og etter de jeg kan se altså kun hunnfisk.

Jeg har bare en hann igjen fra "originalbesetningen", og han begynner å bli gammel.

Håper noen som har fått frem hannfisk kan gi meg en oversikt over hva de har av temperatur og vannverdier, så jeg kan etterlikne disse og se om jeg kan få frem begge kjønn, og ikke bare hunner.

Vannverdiene hos meg har nok variert litt over tid, (jeg har jo hatt disse fiskene en god stund nå), men ph har lagt på 7-7.5, og gh 12. (-Altså i det lavere sjiktet av hva det står at de trives med i fiskebasen).

Jeg har ikke brukt varmekolbe i dette karet, så her har temperaturen variert litt med sesongene. Nå ligger den på 25C, men i vinter har den nok vært lavere.

Ser at anbefalt temperatur er i fiskebasen sier 24-28C, og temperaturen i karet har nok stort sett lagt helt i nedre sjiktet av dette.

Forer variert, med mye microorm og avskallet artemia, smått frossentfor, malletabltter, og at og til får de en smakebit av andre fortyper.

Håper noen kan gi meg noen nyttige tips om hva jeg skal gjøre! Ph og gh kan jeg uansett lett heve, og så vil jo temperatureni kart stige ut over sommeren.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap