Har blitt lurt (side 4)

Det er heller ikke særlig lurt å overføre penger til noens bankkonto sånn helt uten videre. Dersom det er noe dyrt kan det sendes som postoppkrav, da betaler man når man mottar og kan ikke motta uten at man betaler.

For litt billigere ting kan det være lurt å bruke paypal, eller lignende tjenester. Da er det lett å starte en disputt dersom man ikke mottar varen, og det blir det litt mer orden på ting.

Solgte noen snegleegg her i forrige uke, og var overrasket over at kjøperen helt uten videre overførte pengene til meg. Hadde vært kjempeenkelt for meg å beholde pengene og ikke sende noen ting.
Det er veldig dyrt å sende med postoppkrav. Dersom mottaker ikke henter pakken, så blir det dyrt for senderen. Tviler på at folk gidder å kjøpe noe privat dersom de like dyrt/billig kan gå i butikken å kjøpe. ;P
[QUOTE=Mvjnz]

For litt billigere ting kan det være lurt å bruke paypal, eller lignende tjenester. Da er det lett å starte en disputt dersom man ikke mottar varen, og det blir det litt mer orden på ting.


QUOTE]


Hva hvis pakker "blir borte" i posten,ingen større garanti med paypal enn penger på konto.
Og til det med postoppkrav.
Det er mulig å få forhåndsbetaling for dette også på konto,da vil det kanskje koste 5.- å hente ut pakken bare for å ha satt en symbolsk sum på egenhånd som da inngår i samlet sum.
Det er da en garanti for både kjøper og selger.Mener det koster 60.- ekstra i tillegg til vanlig porto,men det står på postens sine sider nøyaktig pris.
Husker ikke hva det heter i farten, men finn.no bruker et firma hvor kjøper betaler inn beløpet til dem, når selger ser at beløpet er innbetalt sender de varen. Nå kjøper mottar varen melder de fra til firmaet som sitter på pengene som utbetaler beløpet til selger. Vet ikke hvor m ye det koster, men regner med det er overkommelig.

Og med Paypal har man mer rettigheter, fordi man kan få beløpet tilbakeført dersom det er problemer. Har gjort det selv, og typen har gjort det.
Mvjnz
Husker ikke hva det heter i farten, men finn.no bruker et firma hvor kjøper betaler inn beløpet til dem, når selger ser at beløpet er innbetalt sender de varen. Nå kjøper mottar varen melder de fra til firmaet som sitter på pengene som utbetaler beløpet til selger. Vet ikke hvor m ye det koster, men regner med det er overkommelig. Og med Paypal har man mer rettigheter, fordi man kan få beløpet tilbakeført dersom det er problemer. Har gjort det selv, og typen har gjort det.

Hva skjer dersom mottager gir beskjed om at pakken ikke er mottat, selv om den er mottatt?
Aggi
Det er veldig dyrt å sende med postoppkrav. Dersom mottaker ikke henter pakken, så blir det dyrt for senderen. Tviler på at folk gidder å kjøpe noe privat dersom de like dyrt/billig kan gå i butikken å kjøpe. ;P


Jeg kjøper faktisk ikke saker og ting privat for at det er/skal være billigere.
Eneste grunnen til at jeg kjøper noe privat er at butikkene ikke har det, eller ikke greier å skaffe det.
Ikke noen selvfølge at det skal være billigere å kjøpe ting privat, ihvertfall ikke med de typene dyr/fisker jeg driver med.

Man bør være veldig kritisk før man evt overfører pe nger til en vilt fremmed person, kryr av kjeltringer i verden.
Jeg har vært veldig heldig. Jeg har både kjøpt og solgt ting(snegler ) her på forumet og jeg har bestandig selv betalt på forskudd når jeg har kjøpt noe og bestandig fått varene. Jeg tar også selv forskuddsbetaling når jeg selger og jeg sender selvsagt og så varene. På et sånt forum så er alt veldig gjennomsiktig og man må jo skjønne at sånne plasser ikke er stedet for å svindle. Jeg mener at sånne bør lukes ut og offentligjøres når det skjer gang på gang. Hvorfor skal vedkommende skånes.? Tre ganger er mer enn nok...kanskje det sitter flere der ute også som er rammet hvem vet? Jeg er også blitt lurt en gang her inne og kanskje det er samme person?
Aggi
[QUOTE=Mvjnz]Husker ikke hva det heter i farten, men finn.no bruker et firma hvor kjøper betaler inn beløpet til dem, når selger ser at beløpet er innbetalt sender de varen. Nå kjøper mottar varen melder de fra til firmaet som sitter på pengene som utbetaler beløpet til selger. Vet ikke hvor m ye det koster, men regner med det er overkommelig. Og med Paypal har man mer rettigheter, fordi man kan få beløpet tilbakeført dersom det er problemer. Har gjort det selv, og typen har gjort det.

Hva skjer dersom mottager gir beskjed om at pakken ikke er mottat, selv om den er mottatt?

Har ikke brukt det selv, men jeg regner med de har et system for klager og tilbakeføring av penger osv, på samme måte som paypal.
Ken Myrseth
[QUOTE=Aggi][QUOTE=Ken Myrseth]Kjeltringer er det over alt. Politiets/rettsvesenets oppgave og ordne opp i det. Synes det er li9tt tåpelig med slike tråder når man ikke navngir de eller ihvertfall sier hva de selger. Ellers så hjelper det oss andre lite, og da bør man egentlig ikke si noe, min mening da.

Da blir det jo ingen som får vite at det er et reellt problem... De fleste gidder ikke politianmelde folk for å ha blitt svindlet for en femtilapp...

Alle ihvertfall "voksene"folk vet at på nettet kryr det av kjeltringer, akurat som ellers i samfunnet.
Får takke seg selv de som spesielt ikke gidder å annmelde saken, annmelder man ikke så får jo kjeltringen fortsette å svindle, uten at politiet vet det.
Det er våres plikt å annmelde slike folk, fordi om saken blir hendlagt.
En 50,- her og en 50,- lapp der, kan fort bli endel kroner.

Jeg er veldig uenig i dette.

På nettet kryr det av ærlige, hyggelige folk som er opptatt av at du skal få det du har bestilt og gjerne litt til.

Jeg har overført penger "usett" mange ganger, og alltid fått det jeg har bestilt innen rimelig tid.

Det er noen veldig få råtne egg i kurven, men ikke nok til å skulle misstenke enhver.

Men jeg synes da også at brukeren det gjelder bør navngis og gis mulighet til tilsvar.

Andre steder fungerer det glimrende med kommentarer/karrakterer av kjøpere/selgere. De aller fleste vil gi ærlige kommentarer osv. så en bra kjøper/selger vil alltid havne et stykke opp på 90-tallet.
Mvjnz
Det er heller ikke særlig lurt å overføre penger til noens bankkonto sånn helt uten videre. Dersom det er noe dyrt kan det sendes som postoppkrav, da betaler man når man mottar og kan ikke motta uten at man betaler. For litt billigere ting kan det være lurt å bruke paypal, eller lignende tjenester. Da er det lett å starte en disputt dersom man ikke mottar varen, og det blir det litt mer orden på ting. Solgte noen snegleegg her i forrige uke, og var overrasket over at kjøperen helt uten videre overførte pengene til meg. Hadde vært kjempeenkelt for meg å beholde pengene og ikke sende noen ting.


Jeg har solgt masse dyre klær, sko, vesker etc. på Finn og Qxl, og Ebay selvfølgelig. Jeg forlanger forskuddsbetaling. Jeg hater oppkrav da det vil ta ca 2 uker fra jeg sender tingen ifra meg til jeg har penger på konto. Grunnen ofte til at jeg selger er at jeg trenger pengene NÅ. Det kunne rett og slett ikke falle meg inn å lure noen og beholde pengene uten å sende varen. For det første så har jeg ikke samvittighet til det, for det andre så tenker jeg slik at en vet aldri hvem men evt. "lurer". Plutselig så står en torpedo på døra. Folk kan bli temmelig pissed av å bli lurt.

Når det gjelder ebay så betales alt forskuddsvis, og en betaler en jo med paypal og kan få seg en økonomisk smell i trynet hvis en ikke sender varen.
når det gjelder ebay så har man også fornøyd prosenten å se på. Har kjøpt selv en del ting til bilen osv fra evay.
Dammed
når det gjelder ebay så har man også fornøyd prosenten å se på. Har kjøpt selv en del ting til bilen osv fra evay.


Joda, du har feedback score å se på. Men hvis vi ser bort fra ebay og går tilbake til norge og norske annonser. Jeg velger å tro at flertallet er seriøs og ærlige personer.
2nelise
Når det gjelder ebay så betales alt forskuddsvis, og en betaler en jo med paypal og kan få seg en økonomisk smell i trynet hvis en ikke sender varen.


Med paypal kan man starte en disputt dersom man ikke mottar varen eller den ikke er som beskrevet. Man får da først muligheten til å diskutere med selgeren og komme til enighet, ellers kan man eskalere til et 'paypal claim' og da får man sannsynligvis refundert pengene.
Mvjnz
Med paypal kan man starte en disputt dersom man ikke mottar varen eller den ikke er som beskrevet. Man får da først muligheten til å diskutere med selgeren og komme til enighet, ellers kan man eskalere til et 'paypal claim' og da får man sannsynligvis refundert pengene.


Yes, been there - done that. Begge veier faktisk. Men dette gjelder vel mest transaksjoner via ebay? Paypal er faktisk laget av og for ebay. Når du handler utenom ebay og betaler med paypal så tror jeg ikke du har samme rettigheter som ved et kjøp på ebay betalt med paypal.
Hvis det var så enkelt, så kan man jo bli veldig uspekulert og klage til paypal at du har ikke mottatt varen, selv om du har - for å få pengene refundert. Paypal er ikke dum heller, men et meget sikkert bank betalingsystem. Tror det kan være vanskelig å lure dem. Ok, du kan klare det en gang kanskje, men thats it. De er hensynsløse med å utestenge useriøse folk.
Er f.. kjedelig når slikt skjer.
Velger å tro(håpe) at dette hører til mindretallet og ikke flertallet.

Har holdt på med salg på nett i 14 år selv, via en salgs side med håndarbeider.
Siden er nede nå pga. langtids skade\sykdom. Følte jeg ikke fikk fulgt opp kundene med god sørvis til kundene, så jeg la den midlertidig ned. (kommer opp iløpet av vinteren med nytt konsept.)

De første 3 årene ble jeg -lurt- 4 ganger. Sendt giro i pakken,, og sendte før pengene var på kontoen,,,var kun snakk om småpenger (1-2-300) kr.
Men like kjedelig og irriterende.
Gikk helt over til forhåndsbetaling og oppkrav til nye kunder. Faste kunder jeg føler meg trygg på, har jeg sendt varer til uten at pengene er på kontoen.. har det tatt litt tid så har jeg bare måtte sendt en mail så har det ordnet seg.
Å la være å sende pakke etter at en har fått betalt er for meg fulstendig utenkelig.

Så dårlig reklame ønsker en seg ikke. Før eller senere blir det oppdaget,, og det burde en selger \ kjøper ha i bakhodet.

Slike diskusjoner som dette har jeg desverre sett på mange forum.
Er så utrolig synd at få persomer ødelegger så mye for alle de som er ærlige.

Noe lignende skjedde på Libero. Var spessielt 1 persom som lurte mange.
Babyklær ble sendt i store norges pakker, til og med i oppkrav. Aner ikke hvordan den personen klarte det, men utrolig nok klarte hun å lure posten også.
Toppen på frekket var at hun etter 3-4 mnd sendte pakken med klær i oppkrav tilbake til selgeren, med større beløp en hva hun skulle ha betalt selv. Klærne viste klare tegn på at de var godt brukt og rimelig møkkete.
Hun brukte flere navn men med samme adresse.

Holdt også på å bli lurt av denne personen. Men 1 som var blidt lurt på flere tusen kr av denne personen ble så forbanna at hun gikk ut med både navn,adresse og e.post for å advare andre. 4 andre bekreftet umiddelbart at de var blidt lurt av samme person.
Det avverget 3 selgere (deriblant meg) til å sende pakker.

Vanskelig å vite hva en skal gjøre og ikke gjøre med det med de som bevist driver på slik.
Uten at uskyldige også blir straffet. En kan jo fort bli syk\skadet, uten tilgang på nett som kan være årsak til at det tar tid. Har selv vært borti det med mine kunder flere ganger. Men det har jo ordnet seg til slutt.

Et tips er å sende link med denne diskusjonen til personen som det ser ut til at har lurt flere.
Et hint om at her diskuterer en om h*n tilfelle.
En normal persom ville nok blidt rimelig flaut og fått et så stort støkk, nok til at h*n rydder opp i et lynde tempo og ikke gjør noe lignende igjen.

KN

Sitat:En normal persom ville nok blidt rimelig flaut og fått et så stort støkk, nok til at h*n rydder opp i et lynde tempo og ikke gjør noe lignende igjen.

Svar:Var det ikke det som skjedde sist?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap