Skal bestille eplesnegler, trenger råd.

nå som det er varmt i været skal jeg prøve å bestille eplesnegler igjen. sist gang fikk jeg noen små som døde.

hvor store bør de være før jeg kjøper dem? vil de ligge i dvale når de kommer til meg?

er innavl et problem for disse? eller er de for enkle skapninger?

bør jeg kun ha en farge?
hei de bør ikke være under 1cm når du kjøper dem. jeg har selv fått snegler som har vært 0,5 cm store og det har gått bra det. Men jeg syns 1cm pluss minus er bra sendestørrelse. Tror ikke de vil ligge i dvale når de kommer frem. De våkner relativt raskt til på denne tiden av året. Så en times tid vil alle være i vigør tenker jeg. Noen kan være litt tregere enn andre men sånn er det jo med alt. Du trenger ikke være redd for innavl hos snegler. Om du vil ha bare en farge er det bare du som kan avgjøre. Det har ingenting å si for sneglene for de ser ikke farger så de leker med hverandre utifra lukt og ikke farge. Så om du har flere farger så vil de krysse seg med hverandre og du får flere farger. lykke til med noen fantastiske skapninger. Mvh heidi
men blir ikke fargene til slutt ganske stygge om de blander seg mye? brune, gule, rosa, hvite, blå og lilla som blander seg mye må bli rart.

om noen har snegler over 1 cm og selge si ifra!
Stian S
men blir ikke fargene til slutt ganske stygge om de blander seg mye? brune, gule, rosa, hvite, blå og lilla som blander seg mye må bli rart. om noen har snegler over 1 cm og selge si ifra!

her er det noen annonser om folk som skal selge eplesnegler
noen som vet hvordan det går med fargene om jeg kjøper av flere typer?
Stian S

En salig miks av snodige farger på avkommet, vil bli resultatet Eplesnegler er...eh... fargeblinde, de "har seg" med hverandre alt de orker uten å se på den slags bagateller

Jeg fikk en merkelig busegrønn farge på noen av mine eplesnegle-avkom, der jeg hadde latt forskjellige voksne gå sammen.
Et godt tips er derfor å satse på EN farge, og beholde den fargen ren. Det blir penest avkom. Det tror jeg du vil være glad for senere

Forresten, blandingen av lilla x hvit snegle fikk fine avkom hos meg. Avkommet fikk en noe lysere lillafarge enn moren, sikkert fordi farens hvite farge spillte inn.
Her er en liten klynge av mine. Jeg hadde hundrevis...

Disse er rosa og lilla.

[External Image]
Stian S
Jeg syns du skal kjøpe flere farger for om de krysser seg så får du ingen gusne farger. Jeg har bare snegler som har krysset seg med hverandre og du kan jo se på f.eks bildetråd av sneglebilder på forumet så ser du noen av mine kryssede farger. Jeg syns de er kjempefine og mye mer spennende enn å sitte med igjen med 100 rosa etter at klasen er klekt . Når de krysses får du flere farger ut av en klase. Men dette er jo smak og behag. Noen liker å drette rene farger og noen liker blandinger så det er jo opp til deg selv hva du vil ha. Men fargene på kryssede snegler er nydelige og spennende. Bare gi beskjed så kan jeg sende deg bilder av div farger på mail hvis du vil. Jeg selger jo disse sneglene og de har vært enormt populære og har bare fått skryt av fargene. Så du skal ikke være redd for å blande farger. Hva tror du skjer når de er ute i naturen. Der går de heller ikke etter samme fargen. Legger ved tre bilder som er av en grønn snegle hvor mor er gul og far er blå så resultater ble grønn. Det andre er gul med lilla/rosa striper. Der er mor gul og far enten rosa eller lilla. resultatet ble gul med rosa eller lilla striper. Det siste bildet er av en lys rosa snegle. Der er mor hvit og far enten rosa eller lilla. Noen blir lysere og noen blir mørkere og noen får mange striper og noen bare to f.eks. Det blir store variasjoner og det er moro. Så nå har du noe å tenke på. Det er bare du selv som kan ta valget, men nå har du fått noen eksempler å tenke på.
Heidi Ingdal
Så du skal ikke være redd for å blande farger. Hva tror du skjer når de er ute i naturen. Der går de heller ikke etter samme fargen.

Det finnes ikke rosa, lilla, blå og hvite eplesnegler i naturen
De er menneskeskapte oppdrettsvarianter.
mona o
[QUOTE=Heidi Ingdal] Så du skal ikke være redd for å blande farger. Hva tror du skjer når de er ute i naturen. Der går de heller ikke etter samme fargen.

Det finnes ikke rosa, lilla, blå og hvite eplesnegler i naturen
De er menneskeskapte oppdrettsvarianter.
Interessant. Hvilke farger finns de opprinnelig i fra naturens side?
Heidi Ingdal
Interessant. Hvilke farger finns de opprinnelig i fra naturens side?

Iflg. ekspertisen på nettet, Applesnail.net, under kapitelet:
---> "Genetics" ---> "Colour genes"

"In the natural (wild) type, the snail has a dark body, and a dark-brown shell with dark spiral bands.
As far known the shell has at least two main pigments: the yellow base pigmentation and the brown to brown-reddish colur of the bands."

er det noen ulemper med eplesnegler? jeg har noen skjell ifra stranda i akvariet, vil det gi noen kalk?
Du spør etter ulemper. Tja...

De kan faktisk gå løs på plantene. Enkelte bløte plantedeler av litt tynne, spinkle stilkplanter for eksempel, kan de spise. De greier ikke spise harde ting, kun det aller bløteste. Hos meg spiste de alle toppskuddene (som er mykest og saftigst...) på stilkplantene Hygrophila polysperma.

Men det er ikke særlig ofte de går løs på plantene, det er sjelden.

En annen ting er vel at de kan rømme! :p Hvis du har åpent fôringshull i dekkglasset, kan de stikke av der, for eksempel, og man kan finne sneglen langt unna akvariet... kanskje ikke helt ideelt om du f.eks. har en søster eller en mor som vil skrike litt om de plutselig tråkker på en slimete snegle på gulvet...(knis).
Dytt en bit filtervatt i fôringsåpningen i dekkglasset, så kommer ikke sneglen ut, men du kan lett nappe ut filtervatten når du skal slippe mat nedi akvariet.

Jeg kan egentlig ikke komme på flere ulemper med eplesneglene, annet enn at de selvsagt gulper i seg fiske-egg om de kommer over dem. Det var grunnen til at jeg fjernet eplesneglene fra alle Corydoras-karene mine. De spiste opp eggene.
Har ingen anelse, men det gresset så litt "stivt" ut. Eplesneglene har ingen tenner, de greier kun å spise det aller bløteste. Derfor tok de kun toppskuddene på mine stilkplanter, og det er kun av denne typen de har rørt -->

Du finner bildene jeg la ut for lenge siden her i denne tråden, der ser du hvordan toppskuddene på plantene så ut etter at jeg satte inn noen eplesnegler i et fisketomt akvarium...

trenger veldig råd nå! jeg så etter sneglene og først fant jeg bare 6 av 10, noen så døde ut, men nå er det bare en som ikke beveger seg.

sover eplesnegler?

jeg fant en syvende snegle halveis begravd i sanden :S hvorfor graver den seg ned?

jeg finner ingenting på applesnail.net

minst en av dem gav fra seg litt slim før i dag da den gikk på sanden, er det ille?
Jeg har absolutt ikke peil på snegler, men jeg vet de kan ta "pauser" og virke ganske livløse, men siden de må opp å hente oksygen burde de nok ikke ligge for lenge på bunn. Mine slimer oxo litt, men det tror jeg ikke betyr så mye. Så den slimet masse når den fikk tak i en malletabelett.
Graver seg ned, tja kanskje den luktet no mat under sanden.
Håper noen med mer erfaring kan si noe, som heidi feks

Det er utrolig rart hvordan de svære sneglene bare blir borte, var to dager etter jeg fikk mine jeg absolutt ikke kunne se en eneste en, leitet for sikkerhetsskyld rundt akvariet. Men viste seg at de bare hadde gjemt seg for fiskene.
De kan være livløse ganske lenge. De MÅ ikke puste luft, de har en gjelle også, så de klarer seg helt fint under vann.
Tilfeldig bekjentskap
© vår glede - Høst glede
Reklame for plussmedlemskap