Viktigste ferieforberedelser ?

Har en del planter som trenger å klippes ned og og feste avleggere av, samt andre med litt hullete blader. Lurer på om det er en fordel å la det stå slik det er nå over ferien, eller om jeg med fordel kan ta plantestellet før jeg drar ?

Hadde også tenkt å intensivere vannbyttingen siste par ukene før ferie. Har sjekket forautomatene med nye batterier.

Annet man bør tenke på ? Skal være borte i 3 uker og kvier meg litt for det, har mye yngel i diverse størrelser.

Tips og råd ??
Ingen med litt anelse på det du driver med som kan stikke innom og bytte vann en gang i uka og sjekke at forautomaten virker og slikt?? Man kan jo evnt betale litt som takk for hjelpen.
Siden det ikke vil bli byttet vann mens du er borte, ville jeg nok redusert fôringen til annenhver dag eller hver tredje dag. Kan du stille inn fôrings-automatene på det?

Dessuten, la alt av planter være, ikke luk eller noe, ikke fjern noen alger e.l. heller de siste ukene før du drar. Det er et yrende microliv i alger og tette plantebuskas, småsnacks som kan være avgjørende for at yngelen iallefall skal greie seg. Og jo mere planter, jo bedre gjemmeplass for de minste, slik at de voksne fiskene kanskje ikke går løs på yngelen i ferien...

Sørg også for at persienner eller gardiner er tette eller trukket ned før du drar, så ikke rommet overopphetes hvis sola står på og det blir hetebølge igjen. Bruker du timer på lyset, la det kun være på kanskje 6 timer maks om dagen. Dette for at plantene skal overleve. Men ikke la lyset være på full dag! Kommer det da en varmebølge, blir karet overopphetet om lyset står på 10-12 timer i tillegg og da kommer det fort over 30°C i vannet i sommerheten...

Jeg kom hjem etter bare tre dager borte en sommer en gang, og da vi kom inn døra hjemme slo varmen i mot oss. Sjekket akvariene i stua, og til tross for at lyset hadde vært avslått hele tiden, var det likevel 32°C i begge stue-akvariene....! *gisp*
(merk at innbruddsforsikringen er ugyldig hvis man lar vinduer e.l. stå på lufte-gløtt mens man er borte.... så det er ikke noe smart trekk!)
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap