Destruktive praktbotiaer

jeg har 6 praktbotiaer i karet mitt. forholdsvis små (ca 4 cm) 4 av dem er sunne og friske og oppfører seg som PB skal men to av dem er ganske tynne og er veldig til å spise og gnage på plantene i karet. de gnager dem i stykker så store deler av planetene er ødelagte hver morgen. jeg prøver å legge ned agurk men det hjelper lite. Ettersom de spiser så ille på plantene er det noe de mangler i kostholdet? Finnes det da noe kosttilskudd jeg kan gi dem? de er jo også undervektige
Hvis du søker på ordene "tynn praktbotia" her på forumet, vil du få opp en del relevant info. Praktbotia er dessverre utsatt for en syksom som ofte kalles "skinny disease", og det må medisineres. Søk og les i de trådene som finnes, der står bl.a. tips om medisin o.l.
Det går ikke over av seg selv. De legger ikke på seg uansett hvor mye man fôrer, de må altså gjennom en medisinering.

Les bl.a. denne tråden.
jeg vet, har lest mye om dem, men det jeg egentlig lurer på nå er om det er noe de mangler i kosten ettersom det bare er de to tynne som spiser og drar opp planter
Hei!

Jeg har 6 praktbotiar, den ene av disse har alltid vært råtynn. Jeg har lest mange tråder her på akvaforum, og var på nippet til å behandle den for orm, men grunnen til at jeg ventet så lenge var fordi de andre ikke ble smittet/tynne.
Den var alltid glupsk og spiste godt, bare la aldri på seg. Så fikk jeg hvitprikk i april. Medisinerte med Esha Exit. Blei ikke kvitt hvitprikken, men lille, tynne tassen begynte å legge på seg og den kantete kroppen ble rund

Jeg bare tenkte jeg skulle nevne det. Botiar er jo litt følsomme for medisin da de ikke har skjell, men jeg kjørte en hestekur på mine, alle klarte seg og den siste la på seg så nå er alle som de skal

Kan jo nevne at den tynne, var seig altså. Den gikk vel ca et år for han blei bra. Så jeg ville ikke avlivet om jeg var deg, prøv å behandle, det kan absolutt hende det går bra.

Lykke til!
At Praktbotia tar planter er relativt normalt. Det er slett ikke sikkert at det skyldes mangel i kosten. Hvis du har "skinny disease" blir ting litt mer komplisert. Dette er ingen egen sykdom, men mer en "samlebetegnelse" og det kan finnes flere årsaker. Den vanligste behandlingen er Flubenol eller Levamisole. (Ingen av dem er tilgjengelig på lovlig vis i Norge). Som du ser av denne artikkelen kan det også være Mycobacteriosis og da trenger du antibiotika. (f.eks Kanamycin eller erythromycin ). Som Mona O skriver: hvis fisken har utviklet "skinny disease" så den behandles. Det vil ikke forsvinne av seg selv. Forøvrig finner du massevis av utfyllende info om dette problemet på www.loaches.com. Bare søk på "skinny" så får du vite masse. Dette er kanskje det aller hyppigste problemet med Praktbotia.
Det var interessant det du sa A9taL, for det har nemlig jeg også opplevd. hadde to stykker, hvor dem ene var feit og den andre tynn. Så fikk disse to hvitprikksymptomer, (uten at de andre fiskene fikk det) og det er etter behandlingen at den tynne begynte å legge på seg. Har ikke tenkt på det før nå at det hadde sammenheng. Nå har vi kjøpt to til og har en ny en som er tynn. Han er treig, men spiser. Kanskje samme behandling mot hvitprikk på denne ville hjelpe? Verdt et forsøk?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap