- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Pestsnegler
Pestsnegler
Postet 16.06.08 kl 23:23
Postet 16.06.08 kl 23:34
Ikke kast plantene. Sett dem i en bøtte noen dager med Gastropex (sneglegift) i. Dette bør gjøres med alle planter man kjøper, spør du meg. Har hatt sneglefrie kar i over et halvt år, helt til jeg kjøpte noe planter i klubben. Kunne dessverre ikke putte de i Gastropex siden karet de skulle i er fullt av Eplesnegler. Nå tyter det frem med pestsnegler i alle kriker og kroker. Men hadde det ikke vært for eplene hadde jeg puttet giften rett i karet. Gjorde det i et lite kar en gang for å prøve det ut. Det hjalp. Karet var dengang bebodd av Neonterta og de tålte det.
Vil tro eggene til pestsneglen overlever veldig lenge i et tomt kar. Sanden er fortsatt fuktig. Hadde en bøtte med grus stående i 4 måneder og fant levende sandsnegler i grusen da jeg startet opp igjen. Grusen var da vasket etter alle kunstens regler.
En ting til.. Pumpen er et luksushotell for pestsnegler. Skal du starte på nytt bør denne også rengjøres ordentlig og da er du plutselig helt tilbake på 0.
Vil tro eggene til pestsneglen overlever veldig lenge i et tomt kar. Sanden er fortsatt fuktig. Hadde en bøtte med grus stående i 4 måneder og fant levende sandsnegler i grusen da jeg startet opp igjen. Grusen var da vasket etter alle kunstens regler.
En ting til.. Pumpen er et luksushotell for pestsnegler. Skal du starte på nytt bør denne også rengjøres ordentlig og da er du plutselig helt tilbake på 0.
Postet 16.06.08 kl 23:48
Endret: 16.06.08 kl 23:52
Postet 16.06.08 kl 23:51
Endret: 16.06.08 kl 23:53
Hvor lenge bør jeg vente med å ha oppi elpesnegler etter jeg har brukt Gastropex ?
Hvordan er det hvis jeg fyller karet med varmt vann ? Hvor varmt vann tåler sneglene og hvordan går det mer karet ?
Jeg kan vaske pumpen og starte den igjen med guffe fra det andre karet.
Problemet slik jeg ser det er sneglene og eggene som er festet til og bak bakgrunnen. Jeg bør kanskje fjerne bakgrunnen også ?
Hvordan er det hvis jeg fyller karet med varmt vann ? Hvor varmt vann tåler sneglene og hvordan går det mer karet ?
Jeg kan vaske pumpen og starte den igjen med guffe fra det andre karet.
Problemet slik jeg ser det er sneglene og eggene som er festet til og bak bakgrunnen. Jeg bør kanskje fjerne bakgrunnen også ?
Postet 17.06.08 kl 07:49
Postet 17.06.08 kl 13:49
Hei TrondB,
skjønner ikke helt problemet ditt. Med dine asiatiske jegersnegler har du jo den mest effektive biologiske våpen mot pestsnegler som finnes, altså korfor i al verden vurderer du å bruke kjemi, som vil uten tvil drepe rekene også???
Hos meg har jegersnegler iallfall ryddet ut pestsnegler i ett kar og nå må eg tilføre "sneglefor". Må vel snart legge ut annonse "Ønskes pestsnegler..."
skjønner ikke helt problemet ditt. Med dine asiatiske jegersnegler har du jo den mest effektive biologiske våpen mot pestsnegler som finnes, altså korfor i al verden vurderer du å bruke kjemi, som vil uten tvil drepe rekene også???
Hos meg har jegersnegler iallfall ryddet ut pestsnegler i ett kar og nå må eg tilføre "sneglefor". Må vel snart legge ut annonse "Ønskes pestsnegler..."
Postet 17.06.08 kl 22:16
Rekene er flyttet til ett annet kar.
Det er mulig at bestanden har gått litt ned, mulig jeg må smøre meg med tålmodighet
Jeg får gi dem en sjangs til før de havner på stekepannen.
Det er selvplukk av skivesnegler hos meg, du kan få bytte mot noen reker
Jeg liker ikke å putte gift i karene mine, så hvis ikke sneglene ordner opp skal jeg tømme karet helt og begynne på nytt.
Det er mulig at bestanden har gått litt ned, mulig jeg må smøre meg med tålmodighet
Jeg får gi dem en sjangs til før de havner på stekepannen.
Det er selvplukk av skivesnegler hos meg, du kan få bytte mot noen reker
Jeg liker ikke å putte gift i karene mine, så hvis ikke sneglene ordner opp skal jeg tømme karet helt og begynne på nytt.
Postet 17.06.08 kl 22:38
Selvplukk, hehe, høres bra ut. Men hvis du har skivesnegler står de virkelig på sisteplassen av jegersnegles menuliste. Tenkte du har pestsnegler, altså de som står under vanlig damsnegle i skalldyrsbasen. Det ser sånn ut at jegersnegler favoriserer de størrste sneglene først. Angående art liker de vel best sandsnegler, pestsnegler og sist skivesnegler.
Men man må ha talmodighet, ja. Men ett 60l kar er no fri fra alle snegler hos meg. Og eg mener alle, som inkluderer svarte sandsnegler og store røde og blå posthornsnegler
Men man må ha talmodighet, ja. Men ett 60l kar er no fri fra alle snegler hos meg. Og eg mener alle, som inkluderer svarte sandsnegler og store røde og blå posthornsnegler
Postet 18.06.08 kl 09:27
Postet 22.10.08 kl 11:36