Apisto?

Har fått "lov" til og sette opp akvarie i min egen stue. Jippi) Har tanganyika kar fra før i akvarierommet. Har nå lyst og prøve meg med søramerikansk eller eventuelt pelvicachromis. Håpte på synspunkter fra dere. Har egentlig bestemt meg for apisto av en eller annen sort men helst ikke av den typen som trenger det sorteste vannet. Har lyst på litt planter. Karet er på 160 liter. Har vel egentlig funnet ut at jeg kun kan ha en art apisto da de kan vær litt hissige og krever store revir størrelsen tatt i betraktning. Blir sikkert et litt kjedelig akvarie for ikkeakvarister så jeg tenkte jeg måtte en stim av en eller annen sort. Helst noe som lar egg og yngel i fred? Noen som har erfaring? Lurte også litt på disse coryene som alle snakker om. Er det noen som har hatt det sammen med ynglene apistoer.
Hadde et par Apistogramma agassizii i en 180 liter sammen med 6 coryer. Det gikk ikke så bra. Apistoene betraktet hele karet som sitt og mallene fikk ikke ligge i fred noe sted. Mine la egg mange ganger, men kom aldri så langt at det ble yngel. Kan tenke meg at coryene hadde fått gjennomgå enda mer da. I naturen så er slike maller en naturlig trussel mot apistoegg og yngel så det er ikke så rart de blir jaget.

Når det gjelder stim så tør jeg ikke komme med noe forslag. Vet ihvertfall at veldig mange av de vanlige små tetraene er noen skikkelige eggtyver. Mener at Mona O har nevnt at smykketetra ikke utgjør noen fare, men selv har jeg ingen erfaring med disse.
Takk for den. Da dropper jeg coryer. Andre forslag?
Det er jo flere typer barber som kanskje kan være aktuelle? jeg har ingen personlig erfaring med det..
Ellers ville jeg tatt utgangspunkt i vannverdiene. Først målt kranvann og så vurdere om du ønsker å styre med vannjusteringer for å få "rette" verdier, så kommer det til å søke i fiskebasen etter ciklider, bestemme de. og så søke etter andre fisk med samme krav til vannklient. Er veldig mange tetraer som går i samme verdier som mange dverger men mange av de er ganske glad i egg.. Men det kan selvfølgelig gå bra det og alt avhengig av hvilken ciklide du velger.
Håper dette var til litt hjelp, ble litt rotete..

Mvh Asle
Apistoer er nydelige! Bra valg! Selv har jeg et par Apistogramma Panduro i en 125 liter sammen med en stim Microrasbora Kubotai. Nydelig liten stimfisk, og har ikke hatt noe problemer med at disse spiser egg, iallefall ikke av betydning.

Anbefaler deg å ikke ha andre fisk i bunnsjiktet, da apistoen sikkert vil ha plassen selv når de leker og har yngel. Så coryer er ikke å anbefale... Derimot er det ikke noe problem å ha fisk i øvre midtsjikt og helt øvre sjikt! I en 160 liter kan du jo se ann om du velger ett eller to par... Prøv først med ett apisto par, hvis det ser ut til at de okkuperer det ene hjørnet/ den ene siden av karet kan du jo prøve med ett par til! Kan da være lurt å innrede slik at det er ideelle eggleggingssteder kun i hver ende av karet, og på denne måten vil du da kunne få skilt de! Men det kommer selvfølgelig ann på om den arten du velger er veldig terretoriell, eller bare litt. Mine er veldig snille Men sier ifra også.

Lykke til! Håper du finner noen apistoer du blir glad i!
Hei igjen. Takk for svar.
Har akurat målt springvannet og det hadde en ph på 6.5 kh og gh ikke målbart med tetra sine dråpetester. Dette kjenner jeg igjen i tangakarene mine der jeg har store problem med og få opp gh. ph og kh hever jeg med natron så det går greit. Tilbake til søramerika! Disse vannverdiene burde jo passe helt fint. Litt torv så burde det bli helt perfekt til de aller fleste typene. Har drevet litt research før jeg starta denne tråden og da har panduroen vært en av kandidatene blant mangen andre. Borelli og hongsloii er også to jeg har kikka på. Var så "uheldig" og komme inn på apistogramma.com der så jeg en type som heter Apistogramma sp. ´Abacaxis´ denne var jo helt nydelig i mine øyne. Vet ikke om det er mulig og få tak i her i landet? Trenger jo ikke ha av de helt vanlige typene når jeg bare skal ha en sort. Når det gjelder stimfisk så har jeg også lest at smykketetra lar egg og yngel vær i fred. har sett på koralrød smykketetra syns den var fin?
Fant denne http://www.cichlidae.com/gallery/species.php?s=2023 om abacaxisen. Passa dårlig med ph på 4.9 så da utelukka jeg den(
Var en nydelig fisk du fant!

Men kan anbefale Panduro altså! Jeg har også springvann på 6,5 og tilsetter ingenting til vannet i det hele tatt. Og fiskene (sør-amerikanerne) trives! Yngler iallefall støtt og stadig Borelli er jo også fantastisk flott... Skjønner hva du mener med å ikke ta en som alle andre har... Men uansett så er det jo mye flott fisk! Lykke til på jakten!

Jeg har selv ingen erfaring med smykketetra, men mener å ha lest ett sted at tetraer liker egg? hehe... Men dette kan nok være generelt og ikke gjelde alle arter! Så lenge du velger en fisk som holder seg stort sett i topp-sjiktet tror jeg det egentlig går velig bra jeg! Jeg har også to små ancistruser sammen med mine panduroer, og det går kjempe bra! Men skal jo sies da, de er ikke på langt nær voksne enda! hihi... Kanskje de blir eggspisende vrak som voksne! hehe... Det vil tiden vise!
Jeg har smykketetra med dvergciklider. Fungerer utmerket. Smykketetraene holder seg i toppen av akvariet. Utrolig morsom tetra med masse fart - uten å være masete Har også hørt at den har så liten munn og derfor ikke er noen trussel for yngel. Anbefaler absolutt smykketetra sammen med apisto. Glødebåndstetra er også en fredelig tetra som har fungert fint hos meg sammen med sommerfuglciklider som har lagt egg.
Tror jeg går for en stim med koralrød smykketetra. Nå har det seg slik at karet ikke havner i stua alikevel. Så jeg kan kommme fortere igang med og sette det opp. Får bruke sommeren på det. Starter sikkert i helga. Skal prøve og komme med bilder etterhvert. (Skal få et større og ha i stua!! JIPPI)
Jeg har hatt Apistogramma og Corydoras sammen i akkurat samme kar-størrelse (160) og Apistogrammaene ynglet i vei, og hakket i vei på Corydorasene. De tok faktisk kål på en til slutt også. Stadig trakassering og jaging ble nok for mye stress. Nå skal det sies at jeg hadde et helt kull med Apistogramma der, og de snek seg inn i puberteten og ble kjønnsmodne før jeg fikk sukk for meg. Corydorasene fikk gjennomgå så til de grader, at jeg til slutt ga vekk hele kullet med Apistogramma panduro.

Jeg har forsøkt kombinasjonen Apistogramma / Corydoras mange ganger, og alltid med samme resultat; Apistoene yngler... og dermed setter de i gang og hakker i vei på Corydorasene. I noen tilfeller har jeg sett at Apistogrammaene står og regelrett hakker og biter på øynene til Coryene. Auda! Da har jeg skilt dem.

Det dumme er at Corydoras ikke ser ut til å ha noen som helst oppfatning av hva et territorium er, de forstår bare ikke begrepet. Så når de blir jaget vekk, stresser de avgårde en runde i karet og vender så tilbake til akkurat samme sted som tidligere, som om de helt har glemt hva som skjedde der noen øyeblikk i forveien.... med samme resultat på nytt.

Utenom lek og egglegging er gjerne kombinasjonen veldig god, da går de greit sammen. Men personlig synes jeg det er et lite problem å få Apistoene til å la være å yngle De yngler jo alltid.

Smykketetra kan jeg anbefale sammen med Apistogramma En nydelig tetra-art, det er alle tetraene i Nannostomus-slekten. Korallrød Smykketetra og vanlig, liten smykketetra er flotte stimfisk, harmløse og kvikke nok til å komme seg unna i en 160 liter om Apistogrammaene vil ha dem vekk.

Tett beplantning er en klar fordel for begge arter Og mye røtter, det liker Apistoene godt.
Takk for veldig utfyllende svar. Da gjenstår det vel igrunnen bare og bestemme seg for apisto.
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap