Oppdrett av guppy

jeg har tenkt å starte med oppdrett av guppy, har aldri hadd oppdrett før men jeg har hørt at oppdrett av guppy er enkelt
hvis jeg skal selge til dyrebutikk hvor mye tar de sånn ca for guppy?
og trenger å vite hvordan man gjør oppdrett av guppy hører det er mange som ikke anbefaler fødekar
Jeg driver oppdrett på Endlers guppy. Er såre enkelt.

Jeg har ett kar til de "voksne" fiskene og en liten 10 liter som jeg bruker som oppforingstank.

Guppy trenger ikke noe stimulans for å formere seg, det eneste de krever er vann... Men det å få yngelet til å overleve med mindre du våker over tanken din hele tiden krever masse planter. Yngel er flinke til å gjemme seg.

Hvis du får tak i en del "tette" planter, f. eks sessiflora eller Bacopa Australis er dette knall gjemmesteder. Javamose er også en kjempefin ting å ha i akvariet både for yngel sin skyld og for syns skyld.

Det man kan gjøre hvis du er gira på å få dem til å vokse opp er det bare å følge med på fødselssyklusen hos fiskene. Når du vet at en hunn har født kan man ta ut de voksne og sveipe rundt i akvariet for yngelen. Man må kansje ta ut plantene også, de kan være i veien.

Hvis ikke overlever rundt 4-8 yngel ut av ett kull på rundt 20-25 stk, uten at du griper inn...

Fødekar er bannlyst i mitt hus...

Nå vet jeg at det finnes utrolig mange varianter av guppy. F.eks: Sølvrygget tuxedo, Tysk gul, Blond guppy, gylden lyrehale, tuxedo regnbuedeltaguppy.

Du kan jo velge deg ut en fin og litt skjelden en og prøve å drive selektiv oppdrett på det ene fargemønsteret? Kansje du kan også få tak i utstillingsguppyer og drive oppdrett på disse? De er noe dyrere enn "vanlig guppy", men så er de også en god del flottere.

Dette er skrevet ut ifra min egen erfaring med guppy sålangt.
Ellers kan du søke rundt på forumet og lese litt om hva andre har skrevet, finnes tonnevis av info her...

Lykke til
Ville bare legge til at guppyoppdrett neppe er noe du tjener særlig penger på, siden guppy formerer seg utrolig raskt. Enkelte dyrebutikker vil kanskje gi deg noen få kroner per stk (tipper et sted mellom 3 og 10), andre vil gi deg rabatt ved kjøp av nye fisk/utstyr, og andre igjen (mest sannsynlig, mange kjeder har en policy på dette) vil ikke ta imot dem i det hele tatt.

Med mindre du greier å avle frem en usedvanlig fin stamme eller uvalig type, da. Da kan det være mer etterspørsel, spesielt blant private.
Er ikke alle som driver oppdrett med tanke på profitt heller.

Utstillingsguppy kan man vel få en fin slant for?
Neida, tenkte bare å si det siden han (som jeg tolket det) spurte om hva han kunne få for å selge dem til dyrebutikk. Hvis man ser for seg store summer kan man fort bli litt skuffa Tror nok man kan få endel for utstillingsvarianter og sjeldne, flotte fargevarianter av den vanlige, men tipper (og dette er noe jeg bare tror) at det er mer å hente på privatmarkedet her enn hos butikker.
hvilken guppy er utstilling guppy?
Ta en titt på denne tråden, som handler om utstillingsguppy.
annema
Neida, tenkte bare å si det siden han (som jeg tolket det) spurte om hva han kunne få for å selge dem til dyrebutikk. Hvis man ser for seg store summer kan man fort bli litt skuffa :)


Beklager, så ikke at han skrev dette :p
jeg er ganske ny med guppy men har tengt på oppdrett det virker artig
har 1 guppy hann 3 hunner og en endlers guppy hann som kom i dag
er det noen som vill snakke litt??
Skal du la vanlig kulturguppy og endlers blande seg du gjøre kjøpere oppmerksomme på at det er blanding når/hvis du skal selge de. En blanding av disse to er egentlig ikke annet enn en kulturguppy med fine farger og tegninger...
Fødekar
Hva er galt med et fødekar? og trenger du pumpe og sånt i dt og hvor mye mat må du gi hvær da til yngel?

Mvh:Kristoffer
Guppy
jeg kjører et 200l med 100guppyer og kjører føde kasse 2 dager etter fødtsel setes dem over i et 50liters kar, der dem fores 4-6 ganger daglig, bruker reker for å holde karet rent for matrester, jeg bruker selv et ciklide mat, som inholder stor del proteiner som jeg knuser om til støv..
i min butikk har jeg en go deal på guppy levering, ca 10kr stykk!.

om ikke så lenge starter jeg opp 50litere, der jeg legger over netting sånn at ynglen går under nettingen, og har ca 30 gravide fisk oppi der!.. etter en uke tar jeg dem oppat, fjerner nettingen og starter oppforing med en gang ...
kirsebærreker er helt herlig til å bruke som "lagespisere"..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap