Honninggurami - fargevarianter

Langt om lenge fikk den lokale dyrebutikken inn honninggurami - det sto ihvertfall det på "labelen". Jeg hadde lenge ønsket meg et lite supplement til de to jeg har fra før og kjøpte derfor to til, selv om jeg stusset veldig på fargene. De to jeg har fra før er mer gule enn honningfarget, og disse ligner veldig i fasong, men er mer rosa/rødlige (tror jeg - undertegnede sliter litt med farger). Den ene av de nye guramiene har et tilsvarende mønster fra munn og nedover buk, som hannene hos honninggurami har, men i tillegg har begge de nye en svart stripe som går langs hele siden på fisken. Denne blir også meget markert hvis fisken blir stresset eller redd. Har noen sett honninggurami med en svart stripe langs siden? Eller er det noe annet jeg har kjøpt? Jeg finner ingenting som likner på dette i fiskebase eller via google. I fasong er de kliss lik honninggurami, men fargen og stripen får jeg ikke til å stemme.

Skal å sjekke latinsk navn i morgen. Husker det ikke..
Plussmedlem
Oppdrett har nok laget noen varianter av denne også.

Denne stripen som du nevner...Svart stripe langs siden er egentlig ganske normalt på en hunn Trichogaster chuna (honninggurami).
Hanner kan, når de blir stresset, få en farge/et mønster som minner om en hunn.
En hunn med stripe langs siden.
En til

Takker så meget! Det var akkurat de bildene jeg var ute etter. Da er det samme art da. Noe forskjellige varianter, men likevel. Kult
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap