Mossambique tilapa/oreochromis mossambicus, få folk som har denne?
Inaktiv bruker
hei jeg er er utrolig interessert i denne typen fisk,har nå 9 stk, som skal dobles til 18
tingen jeg lurer på er om det er flere enn de som har registrert at de har den, som faktisk har den?? spørsmålet er direkte til de som har denne fisken, men andre kan gjerne svare å si hva de syntes om denne fiskenlegger
tingen jeg lurer på er om det er flere enn de som har registrert at de har den, som faktisk har den?? spørsmålet er direkte til de som har denne fisken, men andre kan gjerne svare å si hva de syntes om denne fiskenlegger
Postet 23.06.08 kl 20:18
Hei Vegar!
Hyggelig å se at det er flere som har sansen for Mossambicus!
Det bor et par stk. her i huset iallefall!
(Har visst "glemt" å registrere dem i likhet med de andre 70+ artene vi holder... Ups! )
Kanskje ingen "statusfisk", men du verden så trivelig å holde!
Tror de lever etter mottoet:
"Man skal ikke plage andre, man skal være god og snill,
og forøvrig kan man gjøre som man vil!"
Har hatt dem sammen med alskens småfisk,
og de er ikke til plage for noen.
Spiser kun maten sin, og dèt fra hånden.
Kan trygt anbefales som selskapsfisk dersom du har en stor nok "bolle" å ha dem i.
Våre går i 540en med gullfisk,små koi, sort neontetra samt div. maller.
Mvh. Nina
Hyggelig å se at det er flere som har sansen for Mossambicus!
Det bor et par stk. her i huset iallefall!
(Har visst "glemt" å registrere dem i likhet med de andre 70+ artene vi holder... Ups! )
Kanskje ingen "statusfisk", men du verden så trivelig å holde!
Tror de lever etter mottoet:
"Man skal ikke plage andre, man skal være god og snill,
og forøvrig kan man gjøre som man vil!"
Har hatt dem sammen med alskens småfisk,
og de er ikke til plage for noen.
Spiser kun maten sin, og dèt fra hånden.
Kan trygt anbefales som selskapsfisk dersom du har en stor nok "bolle" å ha dem i.
Våre går i 540en med gullfisk,små koi, sort neontetra samt div. maller.
Mvh. Nina
Postet 23.06.08 kl 23:11
Inaktiv bruker
det er kjempe trivelig fisk som har fått et dårlig rykte pga appetitten, det sies at den tar det den får med god appetitt, ja når det gjelder fiskemat kanskje, men er lettere sagt redd for levendefor:P det er jo som om den ikke tør å spise ting som rører seg:P
men utrolig artig fisk som skal få 375 litern til sitt artskar så får jeg skaffe et annet et til de andre er vel ikke så lenge før pengene ramler inn
jeg er heldighvis ikke så veldig aleine med å holde denne fisken
i min lille by sande tror jeg at jeg er den eneste med denne arten
men utrolig artig fisk som skal få 375 litern til sitt artskar så får jeg skaffe et annet et til de andre er vel ikke så lenge før pengene ramler inn
jeg er heldighvis ikke så veldig aleine med å holde denne fisken
i min lille by sande tror jeg at jeg er den eneste med denne arten
Postet 23.06.08 kl 23:15
De er ikke "tøffest i trynet" akkurat.....
Men du - er du klar over hvor store disse Mossambicusene blir?
Mine er drøyt 25 cm. lange, og de kan bli større enn som så....
Tror kanskje du bør revurdere antallet du vil sette inn i 375en,
for der kan det bli trangt etterhvert!
Ta gjerne en liten kikk i basen og søk litt på nett.
(Dette er forresten postet i feil forum, disse ciklidene er afrikanske. )
Men du - er du klar over hvor store disse Mossambicusene blir?
Mine er drøyt 25 cm. lange, og de kan bli større enn som så....
Tror kanskje du bør revurdere antallet du vil sette inn i 375en,
for der kan det bli trangt etterhvert!
Ta gjerne en liten kikk i basen og søk litt på nett.
(Dette er forresten postet i feil forum, disse ciklidene er afrikanske. )
Postet 23.06.08 kl 23:29
Endret: 23.06.08 kl 23:31
Inaktiv bruker
veit, tenkte over det like før jeg skreiv, kanskje 12 stk er nok?
så får de jo større plass når jeg får penger igjen skal skaffe meg et på rundt 500 l
algående feilplassering av tråd, hvor skal denne tråden legges da? fant ikke noen tråd for vestafrika? hvordan flyttes tråd?
så får de jo større plass når jeg får penger igjen skal skaffe meg et på rundt 500 l
algående feilplassering av tråd, hvor skal denne tråden legges da? fant ikke noen tråd for vestafrika? hvordan flyttes tråd?
Postet 23.06.08 kl 23:31
Endret: 23.06.08 kl 23:34
Postet 23.06.08 kl 23:35
Endret: 23.06.08 kl 23:37
Inaktiv bruker
de største ligger på 13 cm, tenker å la være å øke mengden jeg, du kjønner, var noen som sa at de kun blei 13-15 cm i akvariumå at du ikke mener å være slem, det går helt greit jeg klarer vel å ta imot noen tips? jeg vil jo også det beste for fisken, å var ikke klar over dette:S
Postet 23.06.08 kl 23:37
Endret: 23.06.08 kl 23:40
Da skjønner jeg godt at du tenkte som du gjorde ang. antall!
Mossambicus kan du holde sammen med en masse annen fisk,
hva med å velge f.eks. en tetratype eller annen småfisk som et supplement dersom du gjerne vil ha litt mer liv oppi der? Det finnes jo også utrolig mange flotte maller som kan gjøre bruk av bunnarealet i karet ditt.
Mossambicus kan du holde sammen med en masse annen fisk,
hva med å velge f.eks. en tetratype eller annen småfisk som et supplement dersom du gjerne vil ha litt mer liv oppi der? Det finnes jo også utrolig mange flotte maller som kan gjøre bruk av bunnarealet i karet ditt.
Postet 23.06.08 kl 23:43
Inaktiv bruker
ja, hvilken tetraarter anbefaler du??
har aldtid hatt lyst på en stor stim tetraer men sikker på at de ikke frister for mossambique?
har aldtid hatt lyst på en stor stim tetraer men sikker på at de ikke frister for mossambique?
Postet 23.06.08 kl 23:49
Postet 23.06.08 kl 23:59
Har hatt dem sammen med rødmunnstetra tidligere.
(Byttet ut disse til fordel for sort neontetra som trives bedre i kranvannet her.) Kikk gjerne i basen for å se at fisken du evt. velger kan trives i de samme vannverdiene. )
Og kan love deg at tetraene får gå i fred!
(Det samme gjelder f.eks guppy og platy.)
Andemat derimot går ned på høykant, til min store glede, så alt overskuddet fra andre kar "dumpes" i 540n.
(Byttet ut disse til fordel for sort neontetra som trives bedre i kranvannet her.) Kikk gjerne i basen for å se at fisken du evt. velger kan trives i de samme vannverdiene. )
Og kan love deg at tetraene får gå i fred!
(Det samme gjelder f.eks guppy og platy.)
Andemat derimot går ned på høykant, til min store glede, så alt overskuddet fra andre kar "dumpes" i 540n.
Postet 24.06.08 kl 00:00
Inaktiv bruker
åhh takkk den må jeg lese
Postet 24.06.08 kl 00:00
Inaktiv bruker
nå gikk det to poster på kryss å tvers her
ja andematen ble beiten ned her, ådet tror jeg de få pistiaene mine blei å:S
blir nærvøs når jeg ikker er hjemme hos fiskene, ser hannen holder på med leksgrop, å når jeg ikke er tilstede da?? skulle liksom dokumentere dette, men nå er jeg hos morra mi i sverige
ja andematen ble beiten ned her, ådet tror jeg de få pistiaene mine blei å:S
blir nærvøs når jeg ikker er hjemme hos fiskene, ser hannen holder på med leksgrop, å når jeg ikke er tilstede da?? skulle liksom dokumentere dette, men nå er jeg hos morra mi i sverige
Postet 24.06.08 kl 00:03
Inaktiv bruker
*bump*
noen andre som faktisk har denne arten?
noen andre som faktisk har denne arten?
Postet 24.06.08 kl 19:56