Hvilken type bunn?

Krever alle ciklider sandbunn?
eller er det noen som vil trives med grus?
De fleste ciklider trives best med sand , grunnet at de ofte filterer sanda gjennom gjellene på jakt etter noe snaks. Men fins jo unntak.
unntak som i fra fisk til fisk,
eller type fisk? if you follow me..
Fins jo ciklider som ikke må ha sand, men siden du poster dette på denne delen avforumet går jeg ut i fra at du vil ha sør-amerikanske ciklider og de trives stort sett bare med sand.

Fins ciklider i andre deler av verden også, sånn som malawi etc som kommer fra Afrika.
Fant denne siden først i går, så er litt ny i dette her.
var denne linken jeg fant ang ciklider, så prøvde meg her.
Må ærlig inrømme at jeg ikke så mye om opphavsted og slikt,
men etter å ha lest litt om de så synes jeg det hørtes ut som en spennende fisk å ha. Utrolig flotte er de ihvertfall.
Så jeg har prøvd å finne ut om det er noen typer av den som ville trives i ( det framtidige) karet mitt, men det var lettere sagt en gjort.
Har ikke tenkt gjøre noe som kan skade fisken for å si det sånn.
Alle ciklider trives bedre med sand enn med grus. Det fremmer det meste av deres naturlige adferd, både matleting, tidsfordriv og egg- og yngelpleie.
Grus forhindrer dette.

På stående fot kan jeg ikke komme på en eneste ciklide som ville trives bedre med grus, enn med sand. Men alle jeg kan komme på vil helst ha sand. Malawi og Tanganyika ciklider, Sør-Amerikanske ciklider, store arter og små arter... ja, alle vil helst ha sand.
De eneste jeg kommer på som det egentlig ikke spiller så stor rolle for, er scalarer eller discus (begge krever akvarier på 250 liter minimum), ettersom de ikke oppholder seg i noen særlig grad bunnen. De plukker kanskje mat derfra, men de siler ikke sand gjennom gjellene og de legger ikke eggene der.

Så sats på sand du
oki, tusen takk for svar.
Får finne noe annet spennende,
er jo masse fint å velge mellom.
Er ikke helt enig her!
Har og har haft mange forskjellige typer Sydamerikanere, de trives veldigt med grus. Hvis du ser på størrelsen av fisken, kanskje 20/30cm. da er jo grus nesten som sand for den! Flytter gjerne grus på 5-10mm. eller større.
Noe annet som kan vere endda viktigere er: At sand ikke fanger så mye foerrester og møk, som grus. Så spesielt til Altum og discus bruker jeg helst sand, hvis jeg vil ha noenting.
Roland Dreinø
Er ikke helt enig her! Har og har haft mange forskjellige typer Sydamerikanere, de trives veldigt med grus. Hvis du ser på størrelsen av fisken, kanskje 20/30cm. da er jo grus nesten som sand for den! Flytter gjerne grus på 5-10mm. eller større. Noe annet som kan vere endda viktigere er: At sand ikke fanger så mye foerrester og møk, som grus. Så spesielt til Altum og discus bruker jeg helst sand, hvis jeg vil ha noenting.

Jeg klarer ikke å se at grus skal fungere som sand for store ciklider. I deres naturlige habitat er det sandbunn, ikke grus.. De aller fleste "siler" sanda gjennom gjellene i større eller mindre grad og da vil ikke grus være et godt alternativ..
Men, dette er mine meninger, og jeg bruker konsekvent sand til ciklider for å prøve å få frem naturlig oppførsel..
Mvh Asle
lolita
oki, tusen takk for svar. Får finne noe annet spennende, er jo masse fint å velge mellom.

Personlig ville jeg heller velge bunnlag på grunnlag av fisk jeg vil ha - enn å måtte velge fisk basert på bunnlag. Stor forskjell det der . Og sand er veldig greit! Jeg har bare gode erfaringer med sand (billig er det og, om du kan kjøpe fra biltema!).

Ang. det Roland Dreinø sier, så er jeg ikke helt enig. Hadde ciklider på grus før (visste ikke bedre...), og de sjauet og flyttet grus, og lekte til og med. Men når jeg byttet til sand, var det jo ikke lenger tvil om hva de virkelig likte! Greit nok at de gravde og lekte i grusen, men det var først når de fikk sand at du fikk se den naturlige adferden med å sile sand. Helt klart at grusen hadde frarøvet de en bit av sin naturlige adferd.

Dette var riktig nok paletter, og ingen 20 cm ciklide, men jeg klarer ikke helt å se at en ciklide på 20 cm vil føle at 5 mm grus er det samme som det biltemasand er for en ciklide på 8 cm
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap