Asia - 125 liter. Oppsett og innredning. (side 2)

Dette ser spennende ut, gleder meg til å se hvordan det blir
Hehe, dette likte jeg! Skikkelig fint, Astrid!
Takker

Glad jeg er ferdig med akkurat denne delen av arbeidet. Det tar alltid lengre tid enn man tror når man holder på. Synes likevel det er verdt arbeidet. Kostet ikke stort heller siden jeg hadde maling og utstyr fra før. Lerretsarket betalte jeg 25 kroner for.
Oi her fikk jeg jammen en ide, da blir det kanskje billig bakgrunn på meg å snart
Følger ivrig med, så kanskje jeg kan plukke opp noen ideer til asiakarret mitt vettu
Heisann.
For en nydelig bakgrunn !! Og så "enkel".. selv jeg villle kunne få til en mer personlig bakgrunn enn den der ekle plakat-greia jeg nå har på mitt kar.. *ideen stjeles herved*...
Bakgrunnen ble virkelig fin. Kjempefint at du deler slike smarte tips og løsninger med oss
Grattis med nytt karr.
Bakgrunnen din blir skikkelig fin.
Spennende å følge proskjektet ditt.
Kona er intresert i asia fisker, så her vil hun finne inspirisjon.
Oj, så morsomt at så mange følger med! Litt skremmende også, egentlig. Får litt prestasjonsangst av dette

Kommer oppdateringer utover dagen, men er litt usikker på hvor mye jeg greier å få gjort i dag. Det første som står på programmet er i alle fall montering av det utvendige bøttefilteret. Bilder kommer.
Da er filteret montert. Var veldig usikker på hvor detaljert jeg skulle beskrive jobben, men tenkte som så at det kan være greit å ha bilder å vise til om noen lurer på hvordan de skal gjøre noe av dette senere.

Filteret er et utvendig Fluval 204. Selve bøtten brukte jeg rundt et års tid i 180 literen før det ble byttet ut med størrelsen over. Beholdt da slanger og resten av utstyret og skiftet bare bøtten. Derfor er resten av filterutstyret ubrukt som skal i dette karet helt nytt.

Det er sannelig ikke bare, bare å finne ut av hvor alle delene hører hjemme. Bildet viser det som skal på plass.
Disse merkelige greiene på første bildet er til å henge slangene fast i. Jeg har ikke brukt disse på 180 literen siden det der var en kant som var i veien, men er veldig glad for at jeg kan bruke de her. Mye tryggere enn mitt oppfinnsomme oppheng i 180 literen selv om det også har gått bra.

På bildet to og tre har jeg fått den på plass.
Så var det koblingen mellom slanger og filter.

På det øverste bildet vises alle delene.
På bildet to har jeg skrudd "muttrene" ned på delen med spak og tredd slangene nedpå.
På bildet tre har jeg skrudd den ene "mutteren" oppover den ene slangen slik at denne sitter godt fast. Gjentok selvfølgelig prosessen på andre siden etterpå.
En ting jeg bommet på første gangen jeg satte opp kar var at jeg fyllte opp karet og etterpå oppdaget at det var så trangt bak at det var umulig å få ut slangene når de skulle renses. Dette skulle ikke få gjenta seg denne gangen.

På første bildet måler jeg avstanden på begge sidene slik at karet blir stående rett.
På andre bilder tester jeg ut at det ikke blir for trangt når jeg skal ut med slangene.
Kan også være smart å sørge for at slangene som skal inn til filteret og slangene som skal ut, havner på riktig sted. Bommet på det også jeg første gangen :b
Setter sammen delene til innsuget. Før- og etterbilde.
Her tilpasser jeg slangen på øverste bildet.

Og nederst er det røret til innsuget som justeres. Man tar hva man har. I dette tilfellet en biffkniv, men siden jeg ikke spiser kjøtt så gjør det jo ingenting om den blir litt sløv
Det er vist ikke bare meg som har en akvariearbeidsdag i dag. Og det er jo noe i det at et grundig forarbeid gjør alt så mye lettere senere. Ble forresten litt misunnelig på bakgrunnen din, her skjøper jeg bakrunn for nesten 2000 kr, også lager du et utrolig bra et for kr. 25. Men sånn er det jo bare en gang i mellom. Lykke til videre.

Jon
I dette karet er det planer om at jeg skal ha Kuhlii-ål. Disse har en tendens til å havne i filteret siden de er såpass slanke og åler seg rundt overalt. Ville derfor sette på en bit blåsvamp på innsuget for å forhindre at dette skjer.

Øverst så driver jeg og skjærer til et passende stykke.

Nederst har jeg formskåret det litt og skjærer så en glippe i svampen som innsugsrøret kan kjøres ned i. I 180 literen har jeg noe lignende, men skar der et kryss. Det har dessverre blitt veldig romslig så denne gangen prøver jeg bare med en enkelt glipe og håper at det skal bli bedre.
Takk for det Jon Bruce. Følger med på prosjektet ditt også innimellom slagene
Her har slangene kommet på plass og sitter godt festet i disse holderne. Litt kronglete å justere og fjerne slangene for rengjøring, men forhåpentligvis trenger jeg ikke ut med de så ofte.
Filteret blir nå fyllt med ehfisubstrat pro og litt ehfimech nederst siden det ikke holdt med den ene pakken med substrat jeg hadde. Skal nok bli god nok filtrering likevel. Siden det gjerne kan være litt lite sirkulasjon i dette karet så legges det litt ehfisynth vatt øverst for å fjerne de helt fine partiklene. Før pumpen lukkes så smører jeg syrefri vaselin på både den store paktningen rundt selve filterhuset og de to små på koblingen. Dette gjentar jeg forresten hver gang når jeg har åpnet filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap