Asia - 125 liter. Oppsett og innredning. (side 4)

Takk, alle sammen! Det er veldig morro å innrede et nytt kar, men det er nesten enda morsommere å få så mye positiv tilbakemelding

Må bare si at ville jeg hatt idèene for meg selv så hadde jeg nok holdt de hemmelig (med skulende blikk og ondskapsfull latter). Så til alle dere ute som finner inspirasjon; dere skal slippe å stjele noe. Her er det bare å forsyne seg

Det er forresten ikke mye igjen av røttene, så beklager, men dere må nok grave opp deres egne prydtre
Det er vel ingen hemmelighet hva jeg har drevet på med i kveld. Kom i gang alt for sent så jeg er fremdeles ikke helt ferdig med å fylle opp karet. Har planer om å få i gang filteret ihvertfall før jeg tar kveld.

Det jeg allerede nå ser er at jeg med fordel kunne laget bakgrunnen lysere og laget tydeligere flekker helt til slutt. Bakgrunnen ser nå mer eller mindre svart ut. Pent det også, men ikke helt slik jeg hadde tenkt. Det kommer jo en del planter oppi så det er ikke mye som blir synlig uansett, og så lenge Leopold kampfisk ikke ser rivaler overalt så får den greie seg.

Jeg sa i går at jeg skulle kose meg med sand og vann i dag og det har jeg gjort. Jeg har ikke vært på stranda i dag altså, men jeg var der tidligere og hentet meg sand.

Nydelig strand ikke sant
Tenk det, din egen utømmelige sandkasse Bare å gå og hente Kjekt. Skulle hatt noe sånt her i nærheten også. Men jeg bor i innlandet, så det er ikke noe i nærheten. Finnes vel noen småvann her, men det er bare gjørme og mudder langs med de vannkantene.

Håper på flere bilder fra deg ettersom arbeidet skrider frem!
Som du skal få se etterhvert, Mona, så er det kanskje like greit å kjøpe biltema-sand. Det er nemlig mye arbeid med slik selvhentet sand. Grunnen til at jeg velger denne er rett og slett fordi jeg tidligere ikke hadde Biltema i nærheten og da jeg vel hadde fått den i akvariet så ble jeg så fornøyd med den at jeg ikke vil ha kjøpesand lenger
Her har jeg fått en del sand i poser for frakt hjem. Slike poser har blitt stående på månedsvis her hos meg før jeg har fått gjort noe mer med dem, men de lukter likevel ikke stygt. Antagelig er det saltet i sjøvannet som forhindrer forråtnelse. Veldig praktisk for meg siden jeg ikke alltid har overskudd til å vaske, koke og tørke den før lagring, noe som egentlig er meningen.

Bildene fra stranda er forresten tatt med mobilkamera. Ville ikke utsette det andre for mulig nærkontakt med sjø og sand.
Selvplukka sand og røtter fra egen hage er som en drøm i ørene på stakkars blokkunger i by'n
Bor i blokk i byen jeg også
Stranda befinner seg rett over fjorden, bare en fergetur unna. Kort vei til landet i denne lille byen.

Skal si det er merkelig å stå i dusjen og vaske, og kjenne sanda mellom fingrene, sjølukt i nesen og kjølig vann rundt tærne. Lukker jeg øynene (noe jeg er veldig fristet til den her tiden på døgnet) så er det nesten mulig å drømme seg tilbake på stranda igjen

Ser ut som jeg skal får fyllt opp karet og startet opp filteret før jeg legger meg, men bilder og sånt får nesten vente til i morgen. Smart å legge seg før man må stå opp igjen.
Det er ingenting som er så avslappende og deilig som sjø, sjølukt, bølgelyd..... Rislende vann. (Er nok ikke for ingenting vi elsker akvarier heller)

Gleder meg veldig til å se bilder nå. Du er så utrolig flink til å gjøre alt skikkelig. Jeg satte opp igjen 110-en i går og da var det et stykke papp, knørva litt celofan og limte på og klaska det hele opp med litt brun pakketape (grøss) og deretter kjøre nedi det jeg hadde av "left overs" planter og røtter fra andre akvarier. Får heller pynte på litt etter hvert. Ble litt ekstra hastverk pga ancistrusene og da Hadde liksom ikke helt egna seg med bildeserie den "akvaskapingen" der gitt Ikke noe for sarte sjeler :-P

Inaktiv bruker
GOD MORGEN
det er deilig med sjølyd å rislende vann iblant
av å til pleier jeg å ta utstrømmeren i 375 litern enda litt lengre opp, så det blir en skikkelig behagelig raslelyd
det er kos det
Jeg vil helst ha minst mulig lyd siden jeg sover på samme rom som akvariene. Kan lett bli mange turer på toalettet om natten med lyden av sildrende vann rundt meg
Da kommer endelig bildene fra gårsdagens jobb.

Siden sanden er "selvplukket" så trenger den litt grundigere behandling før den havner i karet enn den vanlige kjøpesanden.

Her øverst har jeg samlet alt utstyret som trengs.

Aller først bruker jeg en sikt og spyler sanden gjennom en sikt for å fjerne større partikler, steiner og boss.
Slik ser den ut før jeg starter å skylle den. Ikke spesielt tiltalende den gørra der.

Jeg skyller sanden ved å fylle opp bøtten med vann, røre godt rundt og tømme ut vannet igjen. Etter 3-4 slike omganger så ser vannet slik ut.
Her har jeg fått sanden over i en kjele. Jeg bruker alltid vannet fra dusjen for å forflytte sanden fra den ene beholderen til den andre. Da går det fort og greit og med mindre søl.

Mange mener det er unødvendig å koke sanden. Siste skyllevannet er jo helt klart og sanden ser ren og fin ut. Vel, på de to siste bildene så kan dere se hvordan den ser ut etter å ha blitt kokt i et kvarter/tjueminutters tid. Det ser nesten like ille ut som før jeg skyllte den første gang. Kanskje ikke så rart at jeg foretrekker å koke den. Ett par-tre skyllinger etter kokingen og den er klar for å havne i akvariet.
Dette er utstyret jeg bruker til å fylle på ny sand når det har minket for mye i karet etter slamsuging og diverse. En trakt og et rør sørger for lite grums og minimalt med forstyrrelse for fiskene.

Den fungerer kanskje best med den tørre sanden jeg har stående for påfyll, men det gikk ganske greit å få oppi den våte sanden også uten at det ble for mye søl.

Tenkte jeg ville prøve med hevert på sand/vann-blandingen, men det fungerte ikke. Slangen ble tilstoppet nesten med en gang. Til påfylling av vann er bøtte og hevert en nødvendighet her hos meg siden jeg ikke kan ta vannet rett fra kranen, men trenger å justere det på forhånd. I tillegg så er det ingen ulempe at vannet får stå å lufte seg over natten.
Her er karet rett etter påfylling og oppstart av filteret. Masse luftbobler og slikt, men det har gitt seg over natten. Nå er det isteden veldig grått vann, men det gir seg nok det også etterhvert.

Filteret startet uten tull. Har beskrevet tidligere hvordan jeg pleier å fylle det før oppstart/restart, men kan gjerne gjenta det en gang til:
Fyller selve bøtten helt full med vann,
stenger for gjennomstrømmingen av slangene med hendelen rett over bøtten,
fjerner innsugs-røret og fyller innsugs-slangen med vann ved hjelp av et desilitermål,
setter røret på plass igjen,
åpner hendelen,
venter til det slutter å boble/surkle,
vipper gjerne litt på filteret for å få ut all luft
og starter så filteret ved å plugge i støpselet.

Vil i løpet av kvelden forhåpentligvis komme i gang med den virkelige morsomme delen av innredningen, nemlig å plassere plantene

[External Image]
stor takk for den filterstart sekvensen! selv gruer jeg meg til hvert større vannbytte da innsuget sitter litt høyt, og jeg ender som regel opp med kjeften full av akvarievann *urk*
den metoden skal jeg jammen prøve neste gang
Nå vet jeg ikke om denne teknikken fungerer på alle filter, men til Fluvalen som jeg har så er den like effektiv hver gang. Må bare si at det har tatt meg en del tid, trøbling og bannskap før jeg fant ut at dette var den beste måten å gjøre det på
min er en eheim, men problemet hver gang er jo å fylle innsugslangen nok til at pumpa får tak :p har kviet meg i flere måneder for å ta større vannbytter enn at pumpa akkurat går klar :p
gleder meg til å se hvordan det blir med planter oppi der
Slik ser det ut i dag. Veldig grått i vannet, men regner med det vil klarne opp etterhvert. Ingen grunn til å vente med beplantningen for det.

Siden det har tatt sin tid med å komme i gang med karet så har plantene blitt oppbevart i bøtter foran vinduet. Var jo så smart at jeg kjøpte plantene samtidig med akvariet. Hver kveld har jeg sluppet oppi en algetablett og slamsugd den ut igjen dagen etter i håp om at eventuelle snegler befant seg på den. Lotusen til høyre er hentet i hovedkaret og har i tillegg blitt saumfart flere ganger siden det karet har alle typer pestsnegler som finnes :b
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap