Asia - 125 liter. Oppsett og innredning. (side 5)

Har kjøpt inn to halve kokosnøtter som skal bli skjulested for kuhlii-ålene. For sikkerhets skyld er det borret et ekstra hull i toppen på begge to. Det skulle både sikre god sirkulasjon og gi en ekstra inngang for fiskene. Dessverre så har bildene av selve arbeidet med dette blitt borte. Det var samboeren min som ordnet med borringen og hullet er halvannen centimeter i diameter plassert i "taket". Har lest historier om farlige gasslommer i slike huler så jeg torde ikke ta sjansen på å ha dem i slik de var. Øverst her så er de kommet på plass i karet selv om jeg sikkert vil flytte litt på dem etterhvert.

Lotusen er hentet fra 180 literen og er saumfart på alle bauger og kanter for å hindre at det blir med noen blindpassasjerer derfra. Når jeg planter planter (for et merkelig uttrykk) så pleier jeg vanligvis å beskjære rotnettet til en 3-4 cm. Dette er mer enn nok til at planten kan sette nye røtter. Siden veldig lange røtter kan være vanskelige å plassere skikkelig uten at de skades, eller blir liggende for tett, så er det greit å klippe de vekk så de slipper å bli liggende i bunnlaget og råtne bort.

Her har lotusen kommet på plass. Siden dette er en plante som setter stor pris på gjødsel i bunnlaget så har jeg puttet ned en gjødseltablett rundt røttene. Bruker for tiden TetraPlant Crypto, men denne må gis så ofte at jeg nok kommer til å skifte den ut når esken er tom.
Nå begynner det å ligne noe her Skikkelig spennende å følge med på dette
Ja, nå begynner til og med jeg å synes at dette karet har potensiale

Det neste som skal oppi er Vallisneria spiralis 'tiger'. (Glemte forresten å si at lotusen er en Nymphaea lotus 'zenkeri')

Jeg pleier å skyve plantene ut av pottene ved å trykke bunnen oppover. Deretter så plukkes all vatten forsiktig bort og skadde/stygge blad fjernes. Disse hadde så korte røtter at jeg ikke brydde meg med å stusse de.

Bildet i midten viser forskjellen på dårlige røtter og friske, sunne røtter. Røttene til høyre er de friske hvis noen skulle lure på det, hvite og fine.

Her har vallisneriene kommet på plass. Veldig viktig å ikke plante disse for dypt. De skal bare så vidt få dekket røttene sine. Vet at dette kan være vanskelig i løst substrat. En av grunnene til at jeg liker denne sanden så godt er at plantene står godt i den uansett. Flyttet også litt på ene nøtten.
åhh, nå begynner det virkelig å bli lekkert!! Slik jeg skal sette vallisneriaen min også, når Asiakaret mitt skal flyttes neste helg (for da kommer reolen )

Kjempefint kar, Astrid! Fikk veldig lyst på en slik lotus også. Nå må jeg lese litt om den :p
Pent kar, men lotusen er jo ikke fra asia!?
Kulefisken
Pent kar, men lotusen er jo ikke fra asia!?


Joda, finner den i Sydøst-Asia også, ikke bare i Øst-Afrika..
I følge denne nettsiden vokser den også i sørøst-asia. Siden dette er en side for planteakvarister så regner jeg med de vet hva de snakker om

Ikke bare det, men den finnes forvillet i sør-amerika også. Den kan derfor plasseres i flere biotoper, heldigvis, siden dette er en veldig dekorativ art.
Du har en egen magi med akvarieinnredning Dette kommer til å bli knallfint.
Jepp, denne blir jeg fornøyd med. Veldig morsomt at andre også synes om det jeg liker
Da var det Cryptocoryne wendtii 'green' sin tur.

På det første bildet her så ser man tydelig hvor tett det er med røtter. Jeg valgte her å klippe vekk potten for å skåne røttene mest mulig, men når plantene vokser så tett så er det ikke til å unngå at noen blir ødelagt.

Alle disse var altså i en og samme potte. Har fjernet vatten så skånsomt som mulig, men igjen, her er det veldig tett med røtter og noen blir nok revet av.

Her har jeg stusset røttene og fjernet de eldste, ytterste bladene slik at hver plante bare står igjen med de tre-fire yngste bladene. Grunnen til at jeg gjør det er at cryptocoryner har en tendens til å "smelte ned" når de flyttes til et nytt miljø. Bladene smuldrer rett og slett opp. Grunnen til at planten gjør dette er for å danne nye blad som bedre er tilpasset det miljøet de er kommet til. Ved å fjerne de eldste bladene før plantingen så slipper planten å fjerne de selv og dette kan til en viss grad hindre nedsmelting.
Etter plantingen dyttet jeg ned gjødseltabletter til disse også, men siden de reagerer på endringer så kommer jeg til å bytte til en sort med lengre varighet til neste gang. Ikke hyggelig med nedsmelting ved hver gjødsling.

Slik ser det ut etter at disse er kommet på plass. Ser nok litt uryddig ut enda, men plantene vil rette seg opp etterhvert og få et mer vekstriktig preg.
Monosolenium tenerum er det latinske navnet på denne mosen som kommer i slike hendige små esker. Dette er en mose som synker, men som er vanskelig å få festet skikkelig. Har lest flere steder at det vanligste er å dytte de innimellom de andre plantene slik at den holder seg på plass.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å feste den til røttene, men gikk nå for en annen løsning og dyttet den godt rundt kokosnøttene. Ser ut som den ligger fint og siden jeg ikke skal ha noen voldsomt aktive fisk oppi der så går det nok bra. Denne var den eneste av plantene som så ut til å ha fått problemer av å ligge så lenge. Ihvertfall var den litt brun enkelte steder.

Da regner jeg karet som ferdig innredet. Skal komme med litt flere bilder når "tåken" har lagt seg og plantene har fått vokst seg litt til. Innsetting av fisk blir i begynnelsen av august så jeg skal komme med noen oppdateringer og oversikt over vannverdier frem til fiskene er i karet.

Ser at bildene av karet med fordel kunne vært lysere. Skal huske det til neste gang

[External Image]
Det blir kjempeflott Hvor mange vallisneriaer har du kjøpt for å få det så tett?
Det ble fem potter Vallisneria, tre med cryptocoryner og to esker med mose.
Det ble nydelig. Hvilke fisker har du tenkt å ha her i tillegg til kampfisken?
Off topic; Jeg kjøpte forresten to damer til min i dag - gjett om det var gutt som ble happy
Ja, jeg kommer nok til å kjøpe en dame til min også, så det blir ihvertfall gående et kampfisk-par her visst de tåler hverandre. I tillegg så skal stjernedanione få flytte hit. De er blitt så plagsomme mot rekene når de går med egg. Ikke det at rekene blir skadd eller noe, men de stresses nok litt. Så blir det en gjeng på 10-15 kuhlii-åler. Det skulle holde det

Er kjempefornøyd med oppsettet nå, men gleder meg til plantene kommer i gang med veksten. Har stygge planer om at lotusen skal få danne flyteblad i dette karet i håp om å få en slik flott blomst som du hadde på din.
Nydelig blomst, men kortvarig lykke - Den var ordentlig pen bare en natt, så kom den i skade for å komme litt borti lysrører tror jeg og ble sånn litt brunsvidd. Men utrolig når den var på sitt vakreste. Liker godt at det kommer litt blad i vannskorpa også. Lager spennende skygger i karet.
Har lest at blomsten på denne er kortlivet så det er bare å nyte synet mens den er der
Greide ikke å la være, men måtte prøve å få lagt inn et lysere bilde. Tåken blir enda tydeligere her. Da får jeg forhåpentligvis lagt meg for litt velfortjent hvile etter arbeidet.

[External Image]
Helt fantastisk astrid, utrolig morsomt å følge med på det du gjør, for du gjør det så spennende og med stor innlevelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap