Asia - 125 liter. Oppsett og innredning. (side 6)

Har du bestilt plantene fra en vanlig dyrebutikk eller på nettet?
Tusen takk, Galemor

Plantene er kjøpt på en Tropehagen-butikk. De tar planter fra Tropica så alle artene som finnes i Tropica's sortiment kan bestilles. Disse kan være litt dyrere enn de plantene de tar inn fra andre leverandører, men kvaliteten er ofte bedre og alle plantene er merket godt slik at man får de man er ute etter.

Lotus-planten kjøpte jeg for veldig lenge siden, men det er opprinnelig en plante fra Tropica det også. Den har stått i 180 literen og det er en avlegger av denne jeg har flyttet over. Den vil etterhvert bli fjernet helt fra det opprinnelige karet.
Dette ble virkelig fint; synes det burde hett Leopolds kongerike istedet jeg Tråden er jo også kjempebra, og jeg kommer helt sikkert til lese den mange ganger. Massevis av gode tips, råd og gode ideer enten man innreder et akvarium for første gang eller har gjort det før men trenger noen nye ideer.

Har du forresten noen planer om hva du skal erstatte de gjødseltablettene med (Tetra plant Crypto), og som varer litt lengre?
Du har så rett, kongerike høres mye bedre ut

Lurte på om disse kulene fra Jbl er et bedre valg. Ellers så er det mange som skryter av laterittkulene. Får se hva jeg ender opp med.

I dag flytter forresten de første beboerne inn. Skal flytte over noen sandsnegler for plantenes skyld. Får gi de litt mat til å begynne med slik at de blir mange raskt. Ikke så dumt med tanke på innkjøring av filteret heller.
Disse fra JBL har jeg nettopp skaffet meg, men ikke rukket å prøve ennå. Hadde jo vært supert og veldig lettvint hvis de varer et helt år, som det står i omtalen/bruksanvisningen
Ja, det var det jeg tenkte også. TetraPlant Crypto må jo tilsettes en gang i måneden og det tror jeg ikke crypocorynene mine setter så stor pris på. Nå har jeg riktignok valgt en av de enkleste artene, men likevel.
I går tok jeg å målte alle verdiene i karet og selv om det bare er 10 dager siden filteret ble satt i gang så var det allerede nitritt og nitrat til stede. Trodde det måtte gå 14 dager før nitritten dukket opp, men her er det visst ting på gang allerede.

Her er resultatet av testene:
Ph 7.2
Kh 3
Gh 3
No2 litt under 1
No3 mellom 2 og 3

Disse verdiene tilsvarer vel sånn ca kranvannet siden ingenting blir tilsatt i dette karet.

Tok også et delvannsbytte. Ikke fordi jeg er redd for helsa til sandsneglene, de tåler det meste, men for plantenes skyld. De liker nemlig også godt at det byttes litt vann jevnlig. Ser ut som de allerede er i gang med å vokse. Er heldigvis ikke den helt store oppblomstringen av alger. Litt brunalger bare og det må tåles i et nystarta kar. Gir forresten litt flytende gjødsel allerede selv om de også fikk noen tabletter i bunnlaget. Så lenge jeg er så mye hjemme så gir jeg litt hver dag for å unngå store doser og mer utslag av alger.

På det øverste bildet er et utsnitt fra endeveggen. Selv om det altså er gått 10 dager så ligger sanden like stødig uten å skli fremover i fronten. Jeg er altså så begeistret for denne så det får bare våge seg at den krever litt arbeid. Nå vil den riktignok røre litt mer på seg med bunnlevende arter i karet, men den er likevel forholdsvis stødig til å være så finkornet.

Her nederst er et oppdatert bilde av hvordan karet ser ut nå. Har her byttet ut Aqua-glo med Power-glo så nå er det altså to av det sistnevnte røret. Syntes nemlig vannet virket veldig rent og klart og plantene kom også godt fram med dette lysrøret. Jeg har også fått montert på reflektorer slik at lysutbyttet er bedre.

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
niiice det blei jo driit lekkert
Det som er mest gøy med asia, at det er utrolig mange flotte planter derifra. I sør amerika har man mest sverdplanta og den vokser vist egentlig mest på land med flotte blomster (ble jeg fortalt idag)
Skal man ha planter må man mer over i mellom amerika.

Skikkelig pent Astrid
Takk alle sammen! Er skikkelig fornøyd selv også og det blir nok enda finere når plantene får vokst seg til. Lotusen skal få sette flyteblad for det kan nok bli skikkelig buskas nede på bunnen etterhvert. Får den flyteblad så blir den nemlig ikke så voldsomt stor under vann.

Synes det er en morsom utfordring å bruke planter fra de forskjellige verdensdelene når jeg setter opp. Har nå sør-amerika og asia og planlegger et afrika, men tror jeg stopper der

Det er alltid et pluss å tilføre en plante med litt rødfarge, men det kan faktisk bli gode resultat med bare grønne planter også om man velger arter med forskjellig form og utseende. Det gir i seg selv spennende kontraster.

Vet ihvertfall at når jeg setter opp Afrika så skal jeg være enda tøffere i fargevalget på bakgrunnen. Det viste seg jo at mye av strukturen forsvant da det ble vann i karet så det er nok viktig å overdrive bruken av både farger og kontraster.
Jøss, dette ble virkelig nydelig Jeg synes det ser ut som plantene er godt i gang med å vokse jeg.
Har du erfaring med Powerglow kontra Aquaglow når det gjelder plantevekst hos f.eks. Lotus (og andre planter også selvfølgelig) eller er det første gang du prøver de?
Har hatt Aqua-glo ved en tidligere anledning. Helt ok på plantevekst, men jeg likte ikke fargegjengivelsen på fisk og planter og i tillegg så var den noe lyssvak.

Har ikke prøvd Power-glo før nå. Har vel blitt litt skremt av den høye kelvinen på 18000, men vet at Frank Angell har nevnt dette røret i positive vendinger og siden dette nå fulgte med karet så får jeg prøvd det ut. Dette er vel ellers mest vanlig i kar med riftsjø-ciklider siden det gir et hvitt og klart lys.

Ser ihvertfall at Power-glo fremhever rødfargene en del mer enn Life-glo som jeg har i fronten på søramerika-karet. Ser det så godt i og med at lotusen står i begge karene. Om jeg vil merke noe når det gjelder alger og plantevekst er for tidlig å si. Plantene har nok strukket seg litt ekstra nå pga at det ikke har vært reflektorer på lysrørene og lysutbyttet derfor har vært lite, så jeg må nok vente litt med å trekke noen konklusjon.

Jeg er ihvertfall fornøyd med fargegjengivelsen og at disse lysrørene gir et litt annet uttrykk enn de karene jeg har Life-glo og Sun-glo i. Kjekt med litt forskjellige oppsett og uttrykk i karene.
Dette blir jo utrolig flott, nesten så jeg kvier meg for å legge ut bilder av mitt eget prosjekt Men det er jo 2 vidt forskjellige prosjekt og må nødvendigvis bli forskjellige. Takk for tipset om vannbytte i den laaaange ventetida, det var jeg ikke klar over. Følger også med i den evige debatten om lys. Men du får ha lykke til fremover, og det er visst ikke bare meg som gleder seg til å se karet ditt i "full drift".

Ps. Jeg tror at du kan fjerne "Jeg regner meg fremdeles som nybegynner" fra profilen din nå.

Jon
Jeg holder også på å skifte lysrør i begge akvariene, derfor jeg er litt ekstra interessert i lysrør akkurat nå. Jeg har kjøpt grolux, men har ikke tatt den i bruk enda. Vurderer nå sterkt å bytte den til Powerglow istedet, både for å fremheve fargen på både lotus og mine kjære reker (røde krystallreker og kirsebærreker).
Det er alltid nyttig å lese trådene dine tante Astrid
Takk, Jon! Bare vent til plantene dine får kommet i gang med veksten og gir liv og høyde i karet så skal du nok bli fornøyd du også. Det må jo nødvendigvis bli forskjell på et oppsett for små fisk og ett som er beregnet på diskus så karene kan forsåvidt ikke sammenlignes på den måten. Du må derfor fortsette å legge ut bilder!

Det å kombinere et best mulig levested for fiskene med akvaristens behov for vedlikehold og estetikk er en utfordring for både kreativitet og oppfinnsomhet. Mener likevel at det aller viktigste er å gi fiskene et levested som, alt etter art, er tilpasset deres behov for skjul og svømmeplass. Så får det heller være at det er enkelte ting som akvaristen ikke er helt fornøyd med

Hmm, får se om jeg har selvtillit nok til å regne meg som viderekommen enda
Jeg må bare si, Johanne, at jeg ikke er så glad i plantelys når det er færre enn 3-4 lysrør i karet. Dette fordi lyset forvrenger fargene og også er veldig dempet. Står det da alene eller bare sammen med ett annet lysrør så blir det et veldig merkelig resultat, synes jeg. Som ett av tre eller fire så fungerer det greit.

Helt i begynnelsen av min "karriere" så trodde jeg jo at plantelys var nødvendig, men fant jo fort ut at de fleste plantene jeg hadde greide seg mer enn bra nok i "normal" akvariebelysning.

Tror nok plantelys kan være nødvendig i plantekar med krevende vekster, mye lys og co2-tilsetning, men til vanlig akvariehold så foretrekker jeg lys som fremhever planter og fisk. Har prøvd masse forskjellige lysrør de årene jeg har holdt på og ikke blitt helt fornøyd før jeg fant de jeg bruker nå som er Hagens Sun- Life- og, nå den siste, Power-glo. Blir nok til at jeg bruker kombinasjoner av disse i karene mine fremover også.
Jeg får visst venne meg til at karene mine ikke oppfører seg ifølge boka:
I rekekaret synker Gh.
Alle karene har nesten ikke målbar nitrat (No3) om jeg ikke tilsetter gjødsel.
Og nå ser det ut som om dette karet allerede er kjørt inn etter knappe 17 dager.

For en uke siden målte jeg både litt nitritt og nitrat. Glemte selvfølgelig å måle før jeg skiftet litt vann i går, men nå i dag er det uansett ikke spor av nitritt. Ikke noe nitrat heller, men med tanke på at jeg byttet litt vann i går og de andre karene som har mye fisk heller ikke har noe nitrat å snakke om så tror jeg faktisk hele syklusen har gjort seg ferdig.

Snåle greier. Har hatt sandsnegler fra dag èn som har fått litt å spise innimellom, men synes uansett at det er litt merkelig.

Uansett så skal jeg teste om en uke igjen og ser det fremdeles bra ut da så skal jeg flytte over Leopold. Kan jo bare la det lille karet stå å gå i tilfelle det plutselig skulle dukke opp nitritt igjen. Da er det jo bare å lempe han tilbake.

Etter at lysrørene fikk reflektorer så har det eksplodert med trådalger i karet. Jeg har derfor måttet luke vekk mye av de eldre bladene på cryptocorynene og en god del topper fra vallisneriaene som stod i midten. De vokser nok fort til igjen når bare ting får stabilisert seg. Jeg har også luket litt i det lille kampfisk-karet og flyttet over noen greiner med Ceraptoteris thalictroides i håp om at det skal hjelpe litt på tilstanden.

Skal prøve å poste litt bilder litt senere i kveld. Nå er det for lyst til å prøve på noe fotografering.
Her kommer det endelig noen bilder.

På disse tre bildene kan man tydelig se at det vokser og gror og at nye blad og avleggere spretter frem

Øverst: Trådalger
Midten: Cryptocoryner med nye blad.
Nederst: Vallisneria med avlegger.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap