Asia - 125 liter. Oppsett og innredning. (side 7)

Her er et av hele akvariet. Masse alger enda selv om jeg har luket ut det meste sammen med en del overgrodde blad. Disse trådalgene er heldigvis ikke de verste å bli kvitt. Regner med de forsvinner etterhvert når bare plantene får kommet skikkelig i gang. Har satt inn en rasktvoksende flyteplante i håp om at den også vil hjelpe på. De bittesmå hvite prikkene, som nesten ikke er synlige på bildet, er faktisk planarier. Det "auler" av dem akkurat nå.

[External Image]
må følge med litt i denne tråden siden jeg har tenkt å gjøre omm akvariett mitt til asia biotop
Dette har du virkelig øye for Tante Astrid. utrolig fine akvarier du har
Kjempefint, morsomt å se at det har begynt å vokse
Pelliaen ser også ut til å ha vokst mye; den var veldig dekorativ. Har du festet denne til noe eller ligger den bare løst?
Takk, alle sammen!

Pelliaen ligger faktisk løst. Merkelig konsistens på denne mosen. Er jeg uheldig å rive av en liten bit så kan den faktisk "henge" lenge midt i vannet uten å hverken flyte eller synke. Veldig lite sirkulasjon i dette karet så mosen ligger fint uten å flytte på seg.

Lurer på om jeg kan skylde alle trådalgene på bunngjødselen min. Har merket litt oppblomstring av samme type alger i 180 literen også når jeg har gjødslet med TetraPlant Crypto, men har trodd det skyldtes tilfeldigheter. Her i dette karet så ble det mye tabletter og hvis disse "lekker" så er det ikke rart om jeg får alger. Er det flere som har merket noe lignende ved bruk av disse? Jeg skal i alle fall skifte merke så snart det er kommet inn noen penger på kontoen igjen.

Forresten, er det noen som har forklaringen på den raske innkjøringen? Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med at jeg tilsatte litt nitrogenholdig gjødsel fra starten av. Ikke mye, men kanskje nok til å få igang filteret raskere enn normalt. Synes det er litt merkelig.
Når det gjelder bunngjødselet så brukte jeg endel av dette tidligere. I fjor høst var jeg også plaget med masse trådalger.Jeg hadde også Javamose i akvariet samtidig og skyldte egentlig på den. Røsket ut mengder av både Javamose og trådalger like før Jul, og har ikke sett snurten av de etter det. Men: jeg har heller ikke brukt Tetra Cryptoplant etter det, så det kan jo like gjerne ha vært gjødselet som hadde skylden....

Når det gjelder den raske innkjøringen så høres det jo slett ikke ulogisk ut at det kan være forklaringen.
Vet ikke om du har hatt like store problemer med varmen som vi har hatt her... Varme (opp til en viss grense selvfølgelig) gjør jo også at endel prossesser går litt kjappere, men aner jo ikke om den kan påvirke nitrifikasjonssyklusen, det var bare en liten tanke. (Når sant skal sies så var vel egentlig ikke kjemi mitt sterkeste fag:p)
Da tror jeg faktisk jeg skylder på tablettene. Virkningen av de reduseres kraftig etter en måneds tid så jeg får se om det gir seg om et par-tre uker. Skal ihvertfall ikke bruke de mer.

Det har vært litt varmt her, men temperaturen i karet har knapt vært over 26 grader så jeg tror ikke varmen kan være årsaken til rask innkjøring. Leopold vil ihvertfall bli glad over å få flytte noen uker tidligere enn antatt
Da har Leopold flyttet inn i sitt kongerike! Dessverre så viste det seg at bakgrunnen ble såpass mørk at speilvirkningen gjorde at han så rivaler overalt. Måtte derfor fjerne den, men skal male den i en lysere farge og montere den igjen etterhvert.

Slik ser det ut nå med bare veggen bak. Heldigvis virker det som om algene er på tilbakegang!

[External Image]
Inaktiv bruker
nei så lekkert
det er blitt driiit bra jo:=)
Tusen takk, Vegar!

Håper jeg greier å få til en skikkelig ny bakgrunn slik at ikke den nydelige tapeten min blir så synlig
Inaktiv bruker
ja en ny bakgrunn blir fint vett
ser det har grodd veldig siden du starta opp
Ja, det vokser bra så det er nok bra med næring oppi der. Dessverre en del alger også, men det ordner seg nok også med tiden når plantene vokser så de får dekket mer av volumet.

Både den vallisneria- og cryptocorynearten jeg har brukt er forholdsvis raske til å spre seg. Lotusen vokser alltid bra, men jeg lar den få flyteblad nå, både for å skjerme litt for lyset og i håp om at den skal sette blomst. Den blir da mer glissen i veksten under vann, men det synes jeg er helt greit.
Bare en ting å si, Astrid: Nydelig!!

Leopold må være strålende fornøyd med palasset sitt, selv om det var mange skumle kampfisk å skremme bort en stund. Kanskje han er ekstra fornøyd nå - siden han klarte å skremme vekk rivalene også
Ja, han virker selvtilfreds der han tusler rundt og undersøker med en og annen tur tilbake til stedet hvor den skumle typen holdt til ;D

Han blir forhåpentligvis enda mer fornøyd neste uke. Da flytter etter planen Clotilde damekampfisk inn samtidig med stjernedanioene. Tenkte det var greit å sette inn de også da slik at ikke all oppmerksomhet ble rettet mot dama.

Må bare presisere at fisk normalt ikke får navn her i huset, men kampfisker er såpass spesielle at de nesten må ha navn.
hehe. "Clotilde". Søtt navn

Sikkert ikke dumt å sette de inn samtidig nei, og følge med litt. Karet er jo så stort og godt beplantet at det skulle være mer enn nok tumpleplass for både han og hun
Tante Astrid
Må bare presisere at fisk normalt ikke får navn her i huset, men kampfisker er såpass spesielle at de nesten må ha navn.


Ikke mine heller Jeg navngir aldri fiskene, men jeg prøvde på kampfisken min...
Han var helt rosa, så jeg ga han navnet Benoni etter Hamsuns stykke "Benoni og Rosa". Men... det ble aldri til at jeg tenkte på ham som Benoni likevel, jeg bare tenkte på han som "den rosa kampfisken" :p


PS!
Vakkert og stilrent akvarium! Selv med litt alger så er det et kar man legger merke til Jeg nominerte det som Månedens akvarium Håper flere gjør det, for du fortjener den medaljen
Hei! Nydelig kar du har

Ser du bruker en fluval 204, samme som meg. Jeg har fått så mange forskjellige råd om filtermateriale. Hva bruker du i de 3 kamrene?


Jeg har for en stund siden byttet til zeolite fra prodac. men ikke fornøyd. Vannet er ikke klart.

Har du nå gode råd og komme med?

legger med link så du ser hva jeg har

mona o
PS! Vakkert og stilrent akvarium! Selv med litt alger så er det et kar man legger merke til :-) Jeg nominerte det som Månedens akvarium ;-) Håper flere gjør det, for du fortjener den medaljen:-)


*panneklask* glemmer at vi har den funksjonen, jeg.. pinlig. Karet er herved nominert fra meg også
Simoone:

I post nummer 40 står det litt om hva filteret inneholder
Takker Elin blir litt blind av all lesinga hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap