Asia - 125 liter. Oppsett og innredning. (side 8)

Oj, takk! Blir nesten litt flau over all rosen. Selv om jeg er fornøyd så synes jeg liksom ikke at jeg har gjort noe spesielt.

Her i huset så er det ikke tvil om at navnet Leopold blir brukt. Samboeren min, som ikke er spesielt intressert i fiskene og akvariene, kaller faktisk alle kampfisk for leopoldfisk ;D

Når det gjelder filtermaterialer, simoone, så har jeg nå endelig fått byttet ut Prodac sine med eheims i 180 literen, og nå når jeg satte opp dette til 125 literen så brukte jeg også filtermasse derfra. I dette filteret så var planen å fylle alle skuffene med ehfisubstrat pro fra eheim, men den pakken jeg kjøpte rakk ikke til alle så nederst er det blandet med ehfimech. I den øverste tilleggskuffen (den blå) bruker jeg ehfisynth, som er hvit filtervatt, for å ta unna småpartikler.

Jeg nominerte det som Månedens akvarium Håper flere gjør det, for du fortjener den medaljen

Oppfordringen er herved fulgt. Er absolutt enig i at dette akvariet hadde fortjent en medalje
Jeg har også nominert akvariet ditt=) Det var kjempe fint, du er jammen flink=)
Inaktiv bruker
nominert å favorittlista
Vet nesten ikke hva jeg skal si til all denne rosen annet enn takk

Er visst ikke vant til slikt for jeg kjenner at jeg blir litt flau over all oppmerksomheten også, men veldig hyggelig altså
Dritfine kar altså! Men hvor har du skaffet de røttene fra det første karet du presenterte? Røttene var en utrolig nydelig blanding av kvist og rot, og er akkurat det jeg ser etter til mine kar!

Du er så utrolig flink, Tante Astrid!
Tante Astrid
Røttene kommer fra [URLBLOCK1] busken som kalles for Blodrips på norsk, eller Kattpesstre lokalt, etter den litt spesielle duften. Den skal ikke være giftig og siden den vokser sent så er veden ganske hard.

Siterer bare meg selv her

Det virker som de passer veldig bra til akvariebruk. Det har dukket opp litt av den gjennomsiktige soppen som av og til også dukker opp på kjøperøtter, men ikke i plagsomt store mengder og dette forsvinner etterhvert. Var litt slurvete og fjernet ikke barken alle steder så såpass måtte jeg nesten vente meg. Det ser heller ikke ut til at røttene påvirker vannverdiene eller farger av. Perfekte, synes jeg

Problemet er vel at det ikke er så lett å få tak i slike. Det tar mange år før disse buskene får slike røtter og hvem har hjerte til å skjære ned slike vakre trær for å bruke de i akvaret

Tusen takk for rosen, Betta Splendens!
Med et slikt navn så bifaller du vel at jeg har kampfisk som hovedfisk i karet også ;D
Tante Astrid: Venter på en halfmoon å komme på markedet igjen så er fisken i full lek hos meg igjen!

Så du tok dine planter og skar av røttene, eller? Får man ikke disse i feks en hagebutikk?
Utrolig pent kar Astid ! Dette kan du være stolt av! Nominert fra min side også, lykke til videre
Takk, Carroo!

Røttene fikk jeg av min onkel som hadde fjernet et slikt tre i hagen da han satte opp garasje. De hadde ligget ute til i hagen til pynt et års tid da jeg oppdaget de og spurte om å få de. Det er altså ikke bare å få kjøpt de på hagesenter, nei

Vil tro at tynne røtter fra eik og bøk også kan brukes, og de er det vel lettere å få tak i. Skulle ikke tro at de skiller seg så mye fra de jeg har, men de må jo tørkes først for ferske røtter tror jeg ikke er særlig smart å bruke. De lekker såpass mye næring at både alger og sopp vil trives.

Du får ha lykke til med jakten på en halfmoon, Betta Splendens. (Min Leopold er en crowntail).
I går var jeg veldig flink og fikk malt bakgrunnen på nytt og montert den på. Denne gangen valgte jeg en lys gråfarge og det virker ikke som denne skaper noen speilvirkning heldigvis.

Lurte en stund på å skape litt større kontraster ved å bruke mørkere og lysere gråtoner, men valgte til slutt å gi den en helt ren farge. Siden den er bølgete i seg selv så vil det likevel skape lys- og skyggevirkninger når den er montert og lyset faller ovenfra.

Var redd den kunne bli litt kjedelig, men for mye liv i bakgrunnen kan lett føre til at oppmerksomheten havner der, og ikke på innholdet i karet, så jeg håper den fungerer etter hensikten slik den nå ble. Skulle jeg bli misfornøyd senere så er det jo ikke noe problem å male den om igjen

Flyteplantene er der forresten bare midlertidig frem til de andre plantene dekker mer for lyset. Algene trives nemlig fortsatt på mosen, men er heldigvis på tilbakegang i resten av karet. Har nå bestilt ny mose og kommer til å bytte ut den algebefengte. Lurer litt på om den ble lagt litt tykt på også, så jeg vil nå prøve et tynnere lag og se hvordan det blir.

Det er forresten kommet fisk og reker i karet og Leopold har endelig fått seg en dame. Clotilde heter hun og ser ut til å finne seg godt til rette. De eneste som mangler nå er kuhlii-ålene og de kommer nok etterhvert.

[External Image]
Slik er det nå
Så utrolig liten leopold ser ut.
Har er ikke mindre enn andre kampfisk, men karet er stort, til kampfisk-kar å være, og ved siden av den store viftereken så skal jeg innrømme at han virker liten
Hei igjen tante Astrid

Har vært litt opptatt med discuskaret mitt i det siste og forsømt AF litt. Men nå begynner jeg og bli litt oppdatert igjen, og nysgjerrig.Hvordan går det med karet? 14 dager uten informasjon, fy skamme . Har kuhlii-ålene kommet? Og nyfargen til bakgrunnen ga jo fin lys/skygge effekt.

Jon
Det har ikke skjedd noe mer enda så da har jeg ikke brydd meg om å oppdatere

Foreløpig står det uten mose siden jeg venter på nye forsendelse. Den "gamle" mosen ble flyttet over i 35 literen i håp om at den inneholdt noen egg fra stjernedanioene. Bare to yngel dukket opp, men de ser friske og fine ut, ca en uke gamle. Har ikke bestilt noen åler, men venter til de dukker opp i butikken. De har de inne rett som det er så jeg stresser ikke med det. Har lyst til å få på plass mosen først også.

Lover jeg skal ta et bilde i kveld og legge ut i morgen
Her kommer bildet som jeg lovte i går. Skrev jo at ikke noe hadde skjedd, men må vel innrømme at plantene har vokst ihvertfall. Kokosnøttene får antagelig ny mose på seg over helgen. Skal prøve å bre den litt tynnere utover og se om det gir bedre vekst. Trådalgene er også helt borte så jeg regner med at den vil holde seg finere nå. Har også økt både mengde gjødsel og antall timer med lys til det samme som jeg har i de andre karene (1/4 av anbefalt tilsetning med TAC, dosert daglig, 1 dråpe Ferrogan pr hundre liter annenhver dag, JBL's gjødselkuler i bunnlaget og 12 timer lys).

[External Image]
Fremdeles et nydelig akvarium

Jeg greier ikke være kreativ lenger jeg, det gjelder bare å bli fort ferdig Hehe. Med 20 akvarier så krever det jo litt av et vedlikehold om alle planter o.l. skulle se pene, veltrimmede og prydlige ut... særlig for en som helst unngår luking og klipping av planter så sant hun bare kan! Kan ikke noe for det, men det er den kjedeligste jobben jeg vet om med akvariene.

Du har tydeligvis både grønne og våte fingre, du, det er ingenting som tyder på at du blir lei av å pusle med undervannsplantene heller Det er noe jeg beundrer!

PS!
Du kan ikke lage en artikkel av denne tråden da? Sånn at den blir bevart for alltid ?
Takk, Mona

Jeg bruker faktisk ikke mye tid på luking og å holde plantene fine. Det tar kanskje et minutt ekstra ved vannbytter å stusse de to-tre stenglene som er vokst for mye eller blitt stygge. Tidligere hadde jeg veldig rasktvoksende planter og da brukte jeg altfor mye tid og gikk litt lei av all lukingen. Derfor har jeg nå valgt ut arter som krever minimalt med stell, er hardføre og vokser greit uten å ta overhånd.

Skjønner godt at den som har mange kar velger bort akkurat plante- og innredningsdelen. Dessuten så må ikke innredningen gå på bekostning av fiskenes trivsel etter min mening. Det enkleste kan da være det beste. Har for eksempel stjålet tips om planter og innredning fra dine kar til søramerika-karet mitt Ble veldig fornøyd med det.

Artikkel? Kanskje det. Jeg får se når alle plantene og fiskene er på plass og plantene har vokst seg til. Synes egentlig ikke at det er så mye å skrive om. Ingenting nytt og revolusjonerende ved dette oppsettet egentlig.
Tante Astrid
Artikkel? Kanskje det. Jeg får se når alle plantene og fiskene er på plass og plantene har vokst seg til. Synes egentlig ikke at det er så mye å skrive om. Ingenting nytt og revolusjonerende ved dette oppsettet egentlig.


Det behøver absolutt ikke være hverken revolusjonerende eller "nytt" for å bli en god og inspirerende artikkel av det!
Hei igjen Tante Astrid

Takk for oppdateringen. Akvariet ditt blir jo bare frodigere og finere for hvert bilde. Nesten synd at du er ferdig med karet, jeg kopmmer til å savne de nesten daglige tilbakemeldingene .
Jeg syns også at du bør lage en artikkel av denne tråden. Da hadde bl.a. jeg sluppet å bla så mye fram og tilbake. Jeg må jo innrømme at jeg bruker tråden din i forb. med oppsettet av leopoldi-karet mitt. Bl.a. sugekopper under redmoore-røttene. Selv om det tipset egentlig kommer fra Mona, så tror jeg ikke at det finnes en tråd her som så detaljert beskriver oppstart av et kar som denne.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap