Internasjonal akvariedag.

Etter som jeg skjønner kan nesten hvem som helst opprette internasjonale dager, her er en oversikt over disse.
Det jeg tenker på er at det gir en liten bismak at jeg som akvarist faktisk er med på å rødliste en del arter. En leser jo om en del skrekkhistorier om store svinn av VF (viltfanget) fisk under både fangst og transport etterpå.
Med en "Internasjonal Akvariedag" kan vi faktisk rette oppmerksomheten mot denne problematikken og vise verden at vi akvarister tar dette på alvor.
En skulle jo egentlig tro at Norge burde være selvforsynt med akvariefisk selv, og med litt målrettet oppdrettsarbeid burde problemene med f.eks. innavl bli løst langt på vei. Hva med en "oppdrettsbank" i Norge?
For å se litt bredere på det kan en muligens også opprette noe under ISO (internasjonalt standarregelverk) om fangst og behandling av VF fisk. Hva med kvoteregulerig av truede arter?
Mulig noe av dette er på plass allerede, hva vet jeg? Med en internasjonal akvariedag har vi i alle fall en glimrende anledning til å rette oppmerksomheten mot de nevnte spørsmålene, og sikkert mye annet.
Dette kan nok virke veldig overambisiøst, men som sagt, det er ikke helt umulig. Det som er sikkert er at det blir mye arbeid for å få det gjennomført,
og at det ikke kan komme som et solo-utspill fra enkeltpersoner. Her må akvarist-Norge stå samlet.
Noen som føler seg kallet, jeg har ikke helse til dette, men legger forslaget ut til debatt i denne tråden.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap