Finneråte

i mitt nystartede akvarie (240 liter) fikk jeg de første "oppstartsfiskene" syke fra butikken! Så ingenting på de der, men etter en dag var det tydelig finneråte. (på den ene i butikken fra karet mine kom fra hadde så vidt symptomer på finneråte, ikke noe je oppdaget da jeg fikk mine)Har mistet en av 4 corydoras, de tre andre har litt finneråte og litt sopp, i tilleg mistet jeg jente guramien. Hannen har litt antydning til finneråte!
Behandler med Esha 2000.
Så spørsmålet. Hvor lenge etter de ser friske ut, evt ikke overlever kan jeg vurdere å sette i ny fisk?
Kjedelige greier. I 63 literen hadde jeg nettopp fløyelssyken, nå finneråte og sopp i 240 literen og noen fisker jeg skal overta (når mitt kar er klart)etter en fikk utbrudd av prikkesyke. Skulle tro det ikke var meningen jeg skulle ha akvarie..
Det høres usannsynlig ut at det er lette angrep av finneråte/sopp som er dødsårsaken.
Jeg velger å tro at fiskene ikke har vært spesielt syke fra butikkens side, men at dårlige forhold i ett trolig alt for ferskt kar, har fått sykdommen til å bryte ut. De samme dårlige forholdene har trolig også tatt livet av fisken.

Det er nå min teori i alle fall

Siden karet er alt annet enn innkjørt; sterss nå for all del ikke med å få mer fisk i karet. Vent minst 2 uker før neste fisk settes inn, og ta det hele gradvis.
Filterbakteriene må få tid til å tilpasse seg belastningen
Det har stått og gått i over en uke med brukt filter materiale! (fersk gusje fra starten av) Så kjøpte jeg disse(da hadde karet stått en uke med det brukte filtergusjen) så de kunne kjøre inn karet, tanken var å la de gå der i 2 uker, før jeg evt fikk inn 2 til som kunne gå der i 2 uker.. osv. Gradvis kjøre det inn! Nitrit og nitrat er på 0, ph 7,5. Har tatt vannbytter med tanke på soppen!
Fiskene i butikken er syke, det hadde visst og dødd en discus. Men har helt klart et kar som ikke er klar for mye belastning, men det er nok ikke karet mitt som har gitt dem sykdommen, den har de tatt med seg hjem til meg.
Men hodebryet kom av at noen sier jeg kan tenke på å sette i nye fisk etter 3-4 dager etter de ser friske ut, 1-2 uker, 3-4 mnd. Siden svarene er så sprikende tenkte jeg å høre her.
Men egne tanker var ca 2 uker etter de ser friske ut, å tenke på å sette i 2 til.. Høres det levelig ut? De jeg har nå ser bedre ut idag (guramien fikk jeg ikke sett på, men han hadde igår sopp på "nesen" og litt på finnene, men han så og ut til å lete etter damen sin...) pansermallene ser hvertfall bedre ut og de svømmer mer og har igjen begynt å leke i strømmen fra pumpen..
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap