Corydoras aeneus yngel?

Hjelp, jeg har fått yngel.. tror det kan være Corydoras Aeneus, men de er bare på størrelse med en 3 millimeters tynn sytråd, hvordan kan noe så smått få i seg mat? Og i tilfelle må vel maten være av intravenøs sort? Jeg blir glad for gode råd
Gratulerer med yngel

Jeg har skrevet et svar i denne tråden på hvordan jeg takler slike småttiser. Alt er basert på den utprøvede metoden Mona O her på forumet bruker på sine corydoras kull.

Kanskje det er til noe hjelp
Takk takk og takk for svar.
Tror du det er Aeneus yngel? Er de virkelig så bittesmå? Klarer de å få i seg avskallet tørket artemiaegg?
Nyklekket coryyngel er bittesmå ja. Men om det kan være noe annet kommer jo an på hva slags annen fisk du har i karet. Coryyngel holder seg på bunn, så det kan jo være et hint kanskje.

Avskallet artemia burde vel gå greit? Faktisk usikker siden jeg aldri har prøvd.

Hvor er Mona når man trenger henne Hehe (bare tulla, Mona. Litt hvertfall!)
De holder seg på bunnen ja og det er ikke Ansistrus Trodde bare at Cory yngel var litt større så jeg ble en tanke overrasket. Må vel avgårde å handle klekkeutstyr i morgen... er så usikker siden jeg aldri har opplevd dette før.. Vil jo så gjerne at "småttisene" skal overleve.. Har hatt egg tidligere, men de har blitt oppspist, så denne gangen er litt spesiell Var så heldig at jeg fikk kjøpt meg et brukt yngelkar i dag, så nå har de fått egen "lekestue" og det er mye enklere å holde de under oppsyn.
Tips ; kjøp deg et plast-kar eller to, f.eks. denne størrelsen, så har du noe å fostre opp yngelen i de første ukene. Med daglige og forsiktige vannbytter kan de bo der i ukesvis De er, som du selv ser, ikke akkurat store når de klekkes, så et slikt plast-kar er helt topp til Corydoras-oppdrett i de første ukene.

De avskallede artemiaeggene er fin føde for nyklekte yngel, men Corydorasyngel spiser ingenting de to første døgnene etter klekking. Så vent med å mate til da.
Forsøk å pulverisere maten ytterligere ved å f.eks. drysse litt av de avsk.artemiaeggene i et eggeglass eller en liten porselensskål, og så knuser du dem hardt med baksiden av en teskje (som i en morter). Den typen mat må bløtes opp litt før det synker (frysetørket mat flyter alltid), så ta litt akvarievann i og pisk hardt rundt litt så det bløtes skikkelig opp.

Alle matrester må fjernes minst en gang om dagen, helst to.
Er du usikker på om du gir for mye, så ikke mat for ofte. Det er fryktelig lett å overfore så små yngel, så ta bare en ørliten dært med det avsk.artemiaegg-pulveret til dem. Mengde tilsvarende kanskje str. til hodet på en fyrstikk - ikke mer
Takk, Elin, men jeg redigerte vekk sykdomsforklaringa mi
(*nys*)
Og derfor redigerte jeg mitt også. *ler*

La den i tråden din istedet, jeg
Tusen takk for svaret
Nå gjenstår det bare å finne en akvariebutikk som har dette foret da. I morgen kveld er det gått 2 døgn, så da blir det spennende å se om de spiser... kansje det går an å se med lupe..hm

Corydoras aeneus er ikke spesielt vanskelige av seg i kosten. Dersom du har problemer med å finne det fôret, kan du til nød bruke yngelfôr av andre typer. Det er stort sett flakfôr som er fint som støv. Flakfôr kan ikke måle seg med artemia og artemiaegg når det kommer til næringsverdi, men det er iallefall litt vomfyll inntil du får tak i noe bedre (bestille fra nettet, som her f.eks.) Jeg pleier av og til å bruke [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=324&produktid=2125&Navn=17.%20F%F4r%20Reker%20\%20Krabber&HKatID=18]Jbl Novotom[/URL] som yngelfôr til de aller minste.

Jeg har også sett [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3340&HKatID=]denne formen[/URL] for nyklekket artemia på hermetisk glass, men har ikke forsøkt den selv enda. Bør nok oppbevares i kjøleskap mellom fôringene. Jeg tror kanskje det er et veldig fint fôr å bruke til yngel, hvis man bare passer på å oppbevare åpnet glass som ferskvare, og evt fryse det som er igjen når man er ferdig med "småbarnsstadiet" på yngelen.

REDIGERT:
Jeg leste nå hele vareteksten, og det var som jeg trodde; behandles som ferskvare etter at forseglingen på glasset er brutt og det er åpnet for første gang. Før man bryter forseglingen har det holdbarhet som hermetikk; uåpnet i flere år.

Denne må jeg faktisk kjøpe meg og prøve ut selv
Takk igjen, nå ser det litt lysere ut her
Alt dette kan brukes på alle typa cory yngel?
Har nemlig funnet egg fra Duplicaerusene også nå!
(Jeg er helt skjelven, for dette hadde jeg ikke regnet med)
Ja, det kan de Som nevnt er C. aeneus uten tvil den enkleste arten å ha med å gjøre.
Enkelte andre arter kan være litt vanskelig å få yngelen til å ta "dødt fôr", dvs mat fra boks som ikke er levende. Enkelte arter er veldig vanskelige, og man nesten bruke levende, nyklekt artemia eller mikroorm for å lykkes.
Jeg har drettet C. adolfoi, og de er kjent for å kunne være litt problematiske å få til og ta kunstig føde når de er små. Jeg har alltid gitt mine levende nyklekt artemia (BBS = Baby Brine Shrimp) og lykkes veldig godt med det.
Nå er C. adolfoi og C. duplicareus svært like arter, men jeg kjenner dessverre ikke til hvordan akkurat C. duplicareus kan være i matveien som nyklekte. Det er sikkert andre som kan svare på det. Hvis du våger å prøve deg med BBS, så er det bare å hoppe i det Man finner fort ut av det.

PS!
Jeg har imidlertid ikke inntrykk av at C. duplicareus er direkte vanskelige. Men som sagt; andre må svare på akkurat det om den arten.
Takk for masse gode opplysninger det kan se ut som at nyklekt artemia blir tingen alikevel, siden begge coryene er plassert i samme yngelkar. Håper bare at en eller annen dyrebutikk har dette inne. Får nok noe å bryne meg på, men det er godt å lære så lenge man lever
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap