Kordan kontrollere sandsnegl og pestsnegl uten å kverke eplesneglene?

Eg har eit kar med eplesnegl og nokre sandsnegl som eg hadde oppi for å løyse opp i sanda i botnen, men no har sandsneglbestanden tatt litt av... og i tillegg har det komt noken pestsnegla på glaset, sånne små prikka som berre er ekkel... Så, kordan skal eg redusere bestanda sandsnegler, og ta knekken på pestsneglane uten at det går ut over dei vakre eplesneglene mine? Sneglespisere og sneglegift er jo sjølvsagt utelukka....
Plukking.

Hvis du har fin sand, så kan du bruke et dørslag eller en håv til å skille snegler og sand, dersom du frykter at de fleste befinner seg nedi sanden.
Du kan legge nedi "feller" med åte, dvs en halv fôrtablett eller lignende.

Dersom det er fisk i karet, må du "gjemme" tabletten slik at fiskene ikke tar den. Bruk f.eks. en liten plastboks med lokk, der det er skåret ut et lite hull i siden på boksen slik at sneglene kan krabbe inn mot åtet. Legg boksen ned om kvelden, senk den ned så den fylles av vann og plasser den så på bunnen av karet når lyset slås av, og ta den opp straks om morgenen (gjerne før du slår på lyset). Da vil den forhåpentligvis være full av pestsnegler og sandsnegler. De er veldig aktive om natten, så det er best å la dem samle seg der i mørkets timer

Dersom du f.eks. kun har voksne eplesnegler i karet, er det ikke noe problem å skjære til åpningen i fellen slik at den er for liten til at eplesneglene kommer inn.

Ikke bruk en brusflaske e.l. som felle dersom det er små fisk i akvariet. Det er fare for at de kommer seg inn i fellen og blir kvalt. Og om fiskene ikke er små, vil de nok uansett forsøke å presse seg inn i fellen for å få tak i maten... og sette seg fast som resultat. Vis derfor varsomhet og tenk gjennom hva slags felle du bør bruke og størrelsen på åpningene sneglene kan krabbe inn gjennom - de må være små nok til at kun de sneglene du vil ha fatt i kommer gjennom.

Det finnes også [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=432&HKatID=]ferdige sneglefeller[/URL] å få kjøpt, se også her, men man kan altså fint lage dem selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander K. Bjørø
Reklame for plussmedlemskap