- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Jeg tror jeg har tatt helt feil i hvilke malawi jeg har
Jeg tror jeg har tatt helt feil i hvilke malawi jeg har
Her har jeg hele tiden trodd at jeg hadde 4 stk. Melanochromis cyaneorhabdos. Og at det var tre hanner og en hunn jeg har.
Nå er jeg jaggu ikke sikker lenger gitt. Jeg har nok tre Melanochromis johannii (første bilde) og en M. cyaneorhabdos. (bilde nr. 2) Sistnevnte er smalere i kroppsformen, De andre er større, litt mørkere blå og litt mere oval i kroppen. De lager revir i huler og spytter mye sand, sistnevnte gjør ikke dette.
De tre Melanochromis johannii er veldig hissige overfor hverandre men de enser ikke Melanochromis cyaneorhabdos. Kanskje ikke så rart hvis det er en annen art. Sistnevnte (bilde 2) har mer sammenhengende striper langs kroppen.
Noen som kan hjelpe meg her?
Nå er jeg jaggu ikke sikker lenger gitt. Jeg har nok tre Melanochromis johannii (første bilde) og en M. cyaneorhabdos. (bilde nr. 2) Sistnevnte er smalere i kroppsformen, De andre er større, litt mørkere blå og litt mere oval i kroppen. De lager revir i huler og spytter mye sand, sistnevnte gjør ikke dette.
De tre Melanochromis johannii er veldig hissige overfor hverandre men de enser ikke Melanochromis cyaneorhabdos. Kanskje ikke så rart hvis det er en annen art. Sistnevnte (bilde 2) har mer sammenhengende striper langs kroppen.
Noen som kan hjelpe meg her?
Postet 30.06.08 kl 09:00
Postet 30.06.08 kl 09:52
Endret: 30.06.08 kl 09:52
Postet 30.06.08 kl 10:11
Postet 30.06.08 kl 10:39
Postet 25.07.08 kl 10:43
Endret: 25.07.08 kl 10:45
Postet 25.07.08 kl 17:22
Æ trur no det e en annen forklaring
Den øverste er trolig en Melanochromis cyaneorhabdos hann - ikke hvilken som helst hann heller. Årsaken til at han er mørkere enn de andre er at han er Alfa hannen.
Den nederste er trolig dama hans Men det er litt vanskelig å se på bildet. Har fisken avrundet ryggfinne (bakerst), få eggflekker og avrundet gattfinne er det definitivt en cyaneorhabdos hunn. Se på forskjellen på ryggfinnene på de to bildene. Den øverste er definitivt en hann. Det aller sikreste er selvsagt å fange fisken på bilde 2, snu den opp ned og sjekke gatthullene under. Er det ene større enn det andre er det en hunn, er de like store er det mest sannsynlig en hann (etter størrelsen og fargen å dømme er denne fisken kjønnsmoden).
Husk at Johanii damer er gule
Det trur no æ
Den nederste er trolig dama hans Men det er litt vanskelig å se på bildet. Har fisken avrundet ryggfinne (bakerst), få eggflekker og avrundet gattfinne er det definitivt en cyaneorhabdos hunn. Se på forskjellen på ryggfinnene på de to bildene. Den øverste er definitivt en hann. Det aller sikreste er selvsagt å fange fisken på bilde 2, snu den opp ned og sjekke gatthullene under. Er det ene større enn det andre er det en hunn, er de like store er det mest sannsynlig en hann (etter størrelsen og fargen å dømme er denne fisken kjønnsmoden).
Husk at Johanii damer er gule
Det trur no æ
Postet 16.08.08 kl 00:35
Tycker att huvud formen ser lite olika på de 2 så jag tror inte de är samma art.
Fast kamera vinkeln kan ju lura mig.
Pannan sluttar olika tycker jag .På den första bilden så är de lite trubbig .
Bild 2 är den lite längre .
Fast mönstet på de 2 är väldigt likt..
Det ser du bäst som har de framför dig i ditt akvarium.
Svårt med foto.
Fast kamera vinkeln kan ju lura mig.
Pannan sluttar olika tycker jag .På den första bilden så är de lite trubbig .
Bild 2 är den lite längre .
Fast mönstet på de 2 är väldigt likt..
Det ser du bäst som har de framför dig i ditt akvarium.
Svårt med foto.
Postet 16.08.08 kl 08:05
Postet 16.08.08 kl 09:13