Planter fra tanganyikasjøen

Har tenkt å sette opp et 54 liters artsakvarium med Julidochromis transcriptus og har lyst til å ha planter fra Tanganyikasjøen. Har søkt i plantebasen på Tanganyikasjøen uten å få treff. Er det noen som vet hva slags planter jeg må kjøpe inn + hva slags substrat er autentisk til Tanganyikasjøen ? (uten å faktisk måtte dra dit)..



Fisken du nevner lever blant steiner, uten noen planter til stede.

Men selv om de fleste akvariefisker sannsynligvis aldri har sett en plante, synes vi akvarister ofte at planter er ganske så "koselig"

Derfor kan du jo innrede med grus, i tillegg til stein, og ha planter som er fra andre steder i sjøen.?
Vallisneria og Ceratophyllum er da sikre "vinnere".
Ingen planter altså men hvordan blir det da med oksygentilførsel ? Holder det med strømninga fra pumpa, eller bør jeg ha en luftpumpe i tillegg ? Fordelen blir jo at jeg slipper algespisere

Rådasand, høres det greit nok ut som substrat ?
Eg ville jo hatt planter, men ikke mye.
En pumpe som holder god krusning på overflaten er mer enn nok (når det gjelder O2).
Behovet for algespisere har egentlig lite å gjøre med det vi har diskutert; mange malawiakvarister (de fleste?) har enten Ancistrus eller gibbiceps i karene sine. Personlig digger eg alger, men selvfølgelig ikke på glasset

Rådasand er noe dritt, etter min mening, da eg er veldig glad i Corydoras og L-maller. Sanda er utrolig skarp i forhold til Biltemasanda, så da er mitt valg enkelt. Men til ditt bruk er den nok et meget godt valg, ja
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap