Blande grus og sand?

Inaktiv bruker
Jeg har nå grus i akvariet. Da jeg startet opp akvariet var jeg ikke klar over alle mulighetene med sand osv. Jeg får mer og mer lyst til å bytte til sand, f.eks. biltemasand i akvariet. Har nå lest en mengde med tråder her inne, og kom over et innlegg der det sto at sand er upraktisk med innvenidg filter. Jeg har et Jewel 110 l akvarium med pumpe som fulgte med, aner ikke hva for noe merke dette er..

Det jeg lurer på: For å slippe at pumpa/filteret fylles med sand, kan jeg da beholde noe av grusen, og legge finkornet sand i f.eks midten av akvariet? jeg prøver å se det for meg og tror det kan bli fint. Men er redd alt vil blandes til en lite fin blanding..

Lurer også på hvordan jeg skal gå frem for å skifte til sand. Må hele karet tømmes? Ser her at folk har gjort begge deler. Det er vel ikke særlig bra for fisken, med tanke på stress, å fylle i sand mens de er i karet?

Håper noen har noen gode råd!
Når jeg skiftet fra grus til sand, så tokk jeg vann og fisk i bøtter:p.
Inaktiv bruker
Charl8
Når jeg skiftet fra grus til sand, så tokk jeg vann og fisk i bøtter:p.



Hvor mye av vannet tar du vare på i bøtter?
Jeg tokk vare på ca. 70 prosent av vannmengden.
Engelsk elvegrus med sandbanker?
Er klar over at denne tråden er gammel, men det går vel ann å plukke den opp igjen.

Jeg også går med tanker om å blande sand og grus.
Tok over et akvarie på 260 liter med engelsk elvegrus. Det er litt sand blandet i den fra før, sikkert for å få bakteriene til å trives, men ikke så mye at det synes.

Jeg lurer også på å legge sand i noen deler av akvariet, da jeg har botiaer, men vil beholde litt av grusen for å ikke ødelegge de gode bakteriene og fordi jeg synes den er pen.

Jeg mistenker at min ene ciklide ( tror det er en blåøye) kommer til å blande dette sammen, for han er en storgraver, men da kan man kanskje "sile" vekk den store grusen så sanden kommer fram igjen.

Noen som har erfaring med dette, og kanskje vil fraråde det?

Det eneste negative jeg kan komme på er hvis all sanden legger seg i bunn med elvegrusen oppå, da kan det vel bli for tett i bunn?

Tar imot argumenter med takk, både for og imot.
Jeg ville ikke bekymret meg så veldig mye for hva som skjer med bakteriene i grusen. Om du har et godt filter (og med utvendig eheim som jeg ser på profilen din så kan man jo anta det) så er det nok der hovedmengden av bakterier er siden vannstrømmen går der.

All fysikk tilsier at sanden relativt raskt vil falle til bunns. Vanligvis er det ikke noe problem å ha mye sand, men når du får tung grus oppå vet jeg ærlig talt ikke. De fleste har en 5-10 cm med sand på bunnen, uten nevneverdige problemer med at det pakker seg for mye. Sandsngeler er kjekt siden de roter og graver rundt, men det er jo ikke alle som liker snegler like godt (jeg synes de er ganske pene )

Jeg har sett noen kar hvor sand og grus har vært adskilt, som en liten sandkasse nesten. Et sett med fine steiner var brukt som grense i ett kar, og en annen brukte små skiferheller som stod på høykant slik at de stakk opp en 3-4 cm over bunnlaget. Kanskje det er en løsning som kan gjøre botiaer lykkelige men hindre cickliden i å rote for mye?
Om du legger sanden litt lavere enn grusen så vil det kanskje være mer grus som faller over i sanden enn motsatt, og grusen er vel lettest å flytte tilbake en gang i blant.

Ja, jeg har og sett noen som har brukt sten som avgrensing og laget en "elv" av sand.
Det skal jeg prøve i et mindre kar jeg snart skal sette opp og vie til aquascaping.

Jeg tenker jeg prøver å grave vekk grusen på ett sted for så å fylle i sand, evnt. avgrense med noe etterhvert hvis det stadig blander seg. Det går jo ann å toppe opp med litt sand i ny og ne også...

Eg har ikke no skille mellom grusen og sanden eg har. Men fiskene drar grusen opp i sanden, Det er nesten ikke til å ungå i mitt akvarie. Men har funne ut at hoven som eg tar opp fiskene med er ganske fin til og sile vekk grusen di drar over av og til.
Da får eg ikke sand som er hardt pakket sammen heller. Syns det er verdt det lille arbeide.. og har ikke no planter eller ting som ligger i veien når eg gjør dette. Men man får jo ikke 100% reine skiller mellom grusen og sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap