Fryse element i karet?

Hei, jeg har et lite spørsmål når det gjelder for varmt vann i tanken.

Jeg har lest meg igjennom de trådene jeg fant ang dette med for varmt vann nå i sommervarmen (er jo blitt en hel del av disse nå om dagen) og har selv litt problemer med og holde jevn temp.

Det jeg lurer på er om det er "skummelt" og ha et fryse-element halvveis nedi tanken på denne måten? (Se bildet) Er det fare for forfrysninger? Det skal være omtrent 25-26 grader i tanken som "standard", men dette stiger til opptil 30 grader midt på dagen og holder seg der til litt utpå kvelden.

Jeg er bekymret pga jeg har 3 gravide Guppy oppi der som muligens sliter veldig pga varmen. (Har ikke sett noen tegn på misstrivelse, men er jo alltids "better safe than sorry".)

Jeg har lys på i omtrent 9timer om dagen, kan jo selvfølgelig være en idè og kutte ned tiden her men har prøvd dette uten særlig hell.
Jeg ville ihvertfall prøvd å ikke ha på lys i det hele tatt de varmeste dagene og ha oppe lukene på lystoppen. Ellers kan det være greit å sørge for nok oksygen i karet da varmt vann blir mindre oksygenrikt enn kaldt.. Til det kan du bruke ei luftpumpe med brusestein feks. Prøve å holde temeraturen nede i rommet, selv om dette jo ikke er så lett akkurat nå om dagen.. Dette er ihvertfall noe som kan prøves, men om det er lurt/skadelig eller noe med kjøle element veit jeg ikke.. Men ihvertfall prøve å holde temperaturen nogenlunde jevn.
Raske svingninger i temperatur er noe de fleste fisk ikke setter pris på..
Mvh Asle
skjønner, jeg slo av lyset mitt nå igjen.
Lukene er åpne hele dagen og lukkes ikke før jeg legger meg.

Jeg har desverre bare 1 luftpumpe og den står for øyeblikket i "yngelakvariet" mitt. :-/ Og filteret i B54 tanken er et Tetratec IN400+ men jeg kan ikke stille O2 "kranen" noe høyere og heller ikke strømmen pga Guppyene sliter veldig da. (De holder seg helt i ro og bøyer halefinnene for ikke og bli "kastet" til den andre siden.

Jeg har fått ned gradene til 27.5 nå pga fryse-elementet og pga solen gikk bak en sky nå :P
Her har jeg brukt fryseelementer i stor stil. Opp til 3 skift daglig. Funker veldig bra... Men man slår selvfølgelig av varmekolbe og lys først...
Vet det er flere som rett og slett fryser brusflasker med vann som de putter i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap