Snegler til glede og plage

Har fått alle akvarier invadert av små snegler (pestsnegler?). Plukker og plukker, men blir ikke kvitt dem. Tørr ikke bruke gift fordi jeg har eplesnegler som jeg ikke vil skade. Det er særlig ille i 125 l og 60 l. Tok ut mist 50 stk for et par dager siden, men nå er veggene fulle igjen.
Er det noen som har noe råd?
Inaktiv bruker
hehe du ekke heldig.... hva med å kjøpe en type botia?? de elsker snegler... men jeg ekke den som kjøper fisk for å bli kvitt et problem, men jeg ville gjort det, for dem er kjedelig å starte helt på nytt av...
Hvis de ikke har nok mat så blir de som oftest ikke så mange så fort om du jevnlig rensker litt. Du forer ikke litt heftig i det karet?
Jajaja
Bare le du, hehe. Har vurdert muligheten for å utvide menyen, er ikke snegler en delikatesse da???????!!! He he

Noen forslag til type botia?

Skal ta matmengden opp til en seriøs vurdering. Takk for rådet!
Inaktiv bruker
i 60 passer i hvertfall dvergbotia, å 125 litern tror jeg pakistanbotia kan passe??
I 60l vil jeg strengt tatt si ingen. Men hvis du velger Botia er det kun Dvergbotiaen som har en mulighet til å trives. I 125l vil jeg egentlig også si Dvergbotia, men et mulig alternativ er Sebrabotia. Den er vakker, fredelig og blir maks 10 cm. Pakistanerne ville jeg styrt unna. De blir endel større og er en type Botia som er av de mer aggressive.
Hva med eplesneglene....
Samboern er redd sebrabotia kan spise opp eplesneglene våre. De er ca 3- 5 cm målt fra hode til hale(?) Hmm..dere forstår hva jeg mener. Er det en risiko?

*Lurer*
Det er helt klart en risiko! Snegler (som man vil beholde) og Botia er en dårlig kombinasjon, rett og slett. Botia er Sneglespisere. Nå er eplesneglen såpass stor at den vil nok ikke bli fortært med engang. (spesiellt ikke av Dvergbotiaen). Men, de vil garantert plage den, bl.a. ved å ta seg en bit av følehornene når den får anledning, og generellt vise "interesse" for den - i deres øyne - snacksen.

Nå har jeg lest mang et innlegg av folk som har Botia og snegler sammen og dette har visstnok gått bra, men det er ingensomhelst tvil om at risikoen er tilstede.
Vanskelig dette...
Har ikke direkte lyst til å ofre sneglene mine....

Får ta en runde på om sneglene evt skal få seg et nytt hjem i et annet akvarium...*tenke tenke*

Takk for svar og gode råd!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap