Ph forandrer seg

Det virker som at PH-verdiene forandrer seg om natta når lyset er avslått, er det normalt, eller har det noe med at karet er under innskjøring? Det er bare grønne hurtigvoksende planter i karet foreløpig. Jeg mener at PH-verdiene stiger. Verdien var på 7 i går, nå var den økt til 7.2 til 7.3.

Jon
Forstår jeg deg rett i at Ph stiger om natta? Dette er ganske uvanlig, normalt er det motsatt vei det går, siden økt mengde Co2 (typisk natt) kombinert med lav Kh vil få pH til å falle.

Eneste forklaringa på økt pH er at noe i karet avgir karbonater. Slike kan i enkelte tilfeller frigjøres i større stil når det er mye Co2 i vannet, så det kan være her den magiske nøkkelen er.
Tittet i profilen din, og det eneste karet som har potensielt karbonatholdig bunnsubstrat er 55litern.
Hvit er skjelden en god farge i akva-sammenheng
Det kan jo hende at det kommer av at jeg meget forsiktig prøver å senke PH-verdien ned til 6.5, og at det tar litt tid før det stabiliserer seg. Se det siste innlegget mitt i min personlige tråd [URL=akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=30650&message_id=218070#218070]"Starten"[/URL]. Tilsetningsstoffet inneholder fosforsyre, oxalsyre, humussyrestabilisator og demineralisert vann. Jeg blander 1ml av dette godt med 2 l. akvarievann før jeg har det i karet. Dette senker PH til 2 l prøven ned til under PH 5. Jeg er klar over at det r sterke saker jeg holder på med.

Jon
Jeg har hørt at vann fra springen kan forandre pH i løpet av en dag eller to. Husker ikke hvorfor, men vet om flere som må la vannet fra springen hvile seg et par dager og deretter justere pH, fordi den forandrer seg. Så hvis du fyller vann rett fra springen kan det være det som skjer. Du kan fylle vann i en bøtte og sjekke pH, deretter la den stå en dag eller to og sjekke pH igjen.

Hvis den ikke forandrer seg i løpet av de to dagene må det være noe i karet som påvirker pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap